Arts escèniques

BARCELONA

Rècord als teatres de Barcelona, amb 2,8 milions d’espectadors

Rècord abso­lut d’espec­ta­dors i de recap­tació l’any 2023 als tea­tres de Bar­ce­lona. Les trenta sales tea­trals de la capi­tal cata­lana van rebre 2.845.015 espec­ta­dors (un 1,02% més que el 2011, l’any què es va batre el pri­mer rècord), van regis­trar un 60,43% d’ocu­pació i van ingres­sar més de 86 mili­ons d’euros de recap­tació (un incre­ment del 31,02% res­pecte el 2011). Segons dades d’Adetca reco­lli­des per ACN, les sales de menys de 200 espec­ta­dors també han acon­se­guit els millors regis­tres de la història amb 305.413 espec­ta­dors i gai­rebé 4 mili­ons d’euros de recap­tació.

Aques­tes xifres superen les de l’exer­cici de 2011, quan es va asso­lir el pri­mer rècord de públic de la història de Bar­ce­lona. Aquell any es van comp­ta­bi­lit­zar 2.816.283 espec­ta­dors, es van recap­tar 65.700.858 euros i es va acon­se­guir un 54,18% d’ocu­pació. Els tea­tres de Bar­ce­lona han superat aques­tes xifres aquest 2023 amb un incre­ment d’un 1,02% de públic, d’un 31,02% de recap­tació i d’un 11,53% d’ocu­pació.

La pre­si­denta de l’Asso­ci­ació d’Empre­ses de Tea­tre de Cata­lu­nya (Adetca), Isa­bel Vidal, con­fessa que estan “exul­tants” perquè el 2023 ha estat el millor any de la història del tea­tre a Cata­lu­nya. L’enti­tat dis­posa de regis­tres des de l’any 1993, però Vidal està con­vençuda que en els anys ante­ri­ors mai s’havia arri­bat als 2,8 mili­ons d’espec­ta­dors. Per ella, tota la car­te­llera de 2023 ha gene­rat “con­fiança a l’espec­ta­dor”: “La car­te­llera de Bar­ce­lona i de Cata­lu­nya dona con­fiança a l’espec­ta­dor que escull anar al tea­tre. Tro­ben qua­li­tat i cate­go­ria artística sobre els esce­na­ris”. Segons Adetca, “la cam­pa­nya de Nadal ha estat espe­ci­al­ment impor­tant per asso­lir aques­tes dades”. “Vam començar al setem­bre amb unes dades que ens havien pre­o­cu­pat una mica, però en canvi els mesos finals de l’any hem fet una remun­tada espec­ta­cu­lar”, afe­geix.

Els cinc espec­ta­cles més vis­tos han estat Mago Pop, Impros­how, The pro­du­cers, L’ale­gria que passa i Fitz­Roy, tots cinc pro­gra­mats en sales pri­va­des. En aquest con­text, Vidal des­taca que el tea­tre públic no es mou només per cri­te­ris econòmics: “Li és més difícil estar en el top rècord d’espec­ta­dors de tea­tre”.

La con­se­llera de Cul­tura, Natàlia Gar­riga, també valora la qua­li­tat tea­tral de la ciu­tat: “Tenim una gran pro­gra­mació i uns grans pro­fes­si­o­nals que s’esfor­cen perquè els tea­tres de Bar­ce­lona tin­guin una pro­gra­mació tan diversa i de tan nivell”. La titu­lar de Cul­tura rei­tera que el govern té el com­promís d’arri­bar al 2% del pres­su­post i que en dos anys, del 2021 al 2023, s’ha pas­sat de l’1,1% a l’’1,5%. Això, segons ella, ha reper­cu­tit a les arts escèniques, per exem­ple, en el fet que el sec­tor pri­vat ha tin­gut un incre­ment del 180% i s’ha pas­sat de 8 mili­ons d’euros el 2021 als 23 mili­ons del 2023 de pres­su­post ini­cial.

El regi­dor de Cul­tura i Indústries Cre­a­ti­vesde Bar­ce­lona, Xavier Marcé, que creu que aquest 2024 s’arri­barà als 3 mili­ons de mili­ons d’espec­ta­dors, també vol recor­dar que no s’ha d’obli­dar que queda un 40% d’ocu­pació per omplir i públics per seduir i que hi ha molt talent tea­tral que busca sales i se’ls ha d’aco­llir a les seves sales. En aquest sen­tit, Isa­bel Vidal recorda que el 16 de març hi haurà el nou repte ja anun­ciat de Cap Butaca Buida, per omplir totes les buta­ques en aquesta jor­nada con­creta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.