Arts escèniques

TEATRE

On el teatre batega premia Ramon Madaula com a ‘autor novell’

La Sala Flyhard produirà i exhibirà ‘Loop’, mentre la Badabadoc dona viabilitat a ‘El nom volgut’, de Pau Coya

Versus Glòries rescata ‘El futur’, de Joan Yago, que es va veure a l’Eòlia i a La Seca

Ramon Madaula estrenarà Loop a la Sala Flyhard la temporada vinent, gràcies a la convocatòria de Textos i Projectes d’On el Teatre Batega. La selecció pretén, segons diuen les bases, ”apostar per dramatúrgies novelles” i ser una “incubadora de noves propostes artistes”. Fins a 327 propostes va rebre el col·lectiu On el Teatre Batega: 214 són obres de text i 113 d’altres disciplines. La tria de les obres l’ha feta la desena de teatres que foment part d’aquesta entitat (Akadèmia, Sala Atrium, Antic Teatre, Badabadoc, Sala Fènix, Sala Flyhard, Maldà, Tantarantana, Eòlia i Versus Glòries) i tenen el suport d’Adetca i del Festival Grec. Per ara, hi ha 13 propostes que rebran l’empenta de les sales sigui com a producció, residència artística, o exhibició, i cal afegir-hi un grapat més que s’inclouran a les lectures dramatitzades pel Grec (que, sovint, acaben en producció el curs vinent).

Ramon Madaula és un actor que va debutar com a dramaturg ja fa una dècada (Cap al tard, es va veure a la Villarroel el 2013). Se l’ha programat en sales com Sala Muntaner (L’electe, 2017); Romea (Adossats, 2018); Aquitània (Perduts, 2019); Poliorama i Borràs (Els Brugarol, 2021 i 2022, respectivament); Goya (Bufallo Bill a Barcelona 2022; Conqueridors 2023) i Akadèmia (Els Buonaparte, 2024).

Clara Cols, de la Sala Flyhard, declara a aquest diari que “entomem la crítica”, conscients que ja va aixecar congtrovèrsia a les xarxes, des que es van anunciar els projectes seleccionats, ahir. La Flyhard adverteix que la Convocatòria va ser la fórmula per canalitzar la recepció de projectes de les sales i de cedir-les a les que coincidissin amb la seva línia teatral. Cols apunta que “ens serveix per conèixer gent amb qui potser acabem treballant més endavant”. Madaula va presentar aquest projecte perquè només tenia sentit en una sala de proximitat, continua dient la membre de la Flyhard, com altres propostes que s’han vist al carrer Alpens (abans de la creació d’aquesta convocatòria) com el Burundanga de Jordi Galceran o el Sàpiens de Roc Esquius (dirigida per Sergi Belbel). La Flyhard, per exemple, ha permès enguany el debut de Pau Coya amb Cavallet de mar (amb producció i exhibició), que el va triar en l’edició del 2023. De fet, aquest autor, també compta amb el mateix suport de la Badabadoc amb El nom volgut en la convocatòria del 2024, que estrenarà la temporada vinent.

El Teatre Eòlia coprodueix i ofereix dates d’exhibició per a Céspedes en Sherwood o l’estrany fenomen dels alienígenes que es colen al teu casament de Mario Rebugent mentre que el Maldà concedeix el mateix suport per a Com cantar, sobreviuré sense que t’exploti un pulmó de Dana Carbonell.

Una altra de les tries, que ha aixecat discussió és la recuperació d’El futur, una obra de Joan Yago, que va presentar a concurs la companyia La Bandarra. En realitat, és un text de final de carrera que es va estrenar a l’Eòlia i a La Seca, el 2019, poc abans de la pandèmia. Per a Jofre Blesa, del Versus Glòries, és una bona proposta, amb 7 intèrprets que “calia donar-li continuïtat” perquè havia tingut molt poc ressò, fins ara. La Versus Glòries li permet exhibir l’espectacle.

Completa la tria de seleccionats l’exhibició de Guateque a l’Akadèmia de Jaume Viñas, Joel Riu i Epidèmia Teatre; l’exhibició a l’Antic Teatre de Speak English Motherfucker de Vanessa Kamp; les exhibicions a la Sala fènix de Matar el fill de Xavier Alomà i Anna Tamayo i La Terreta. Tot un caos per estimar, d’Anna Cerveró; aixì com les residències aquesta sala de Búnker, Albert Requena i Christian Atanasiu i Worms d’Irene Hernanz. Finalment, el Tantarantena ofereix dates per a exhibició de Cristina, de Marina Alegre, Tatiana Dunyó i Ivet Zamora i residència per a Pura Passió o el funeral de mi amor por ti, d’Annie Ernaux. Més endavant, es presentaran els textos per a lectures dramatitzades del Grec, “bona part d’aquests muntatges acaben produint-se a les sales el curs vinent”, apunta Blesa.

La convocatòria de textos i projectes compta amb el suport d’Adetca, però no es rep cap suport extra per les propostes que sorgeixen; les apostes s’assumeix des dels recursos de les mateixes sales.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia