música
Cantoría oferirà el conjunt de cantates ‘Membra Jesu Nostri’ a la tercera edició de Pasqua a Peralada
La segona edició es va cloure dissabte amb “un balanç immillorable i consolidat com a referent musical d’aquestes dates”
Aquest estiu el festival estrenarà una òpera d’Helena Cánovas
La formació musical Cantoría (2016), dirigida per Jorge Losana, tornarà a formar part del programa de l’edició de Pasqua del Festival Castell de Peralada –ja hi va ser a la primera, l’any passat–, en aquest cas la tercera, que es celebrarà els dies 17, 18 i 19 d’abril del 2025 amb epicentre novament a l’església del Carme. Cantoría oferirà el cicle de cantates compostes per l’organista germano-danès Dietrich Buxtehude (1637-1707) aplegades sota el títol Membra Jesu Nostri, una de les fites de la música religiosa del segle XVII.
Un balanç molt positiu
La segona edició de Pasqua del Festival Castell de Peralada es va cloure dissabte passat, constatant que el cicle, que és el primer capítol d’un festival que té continuïtat durant l’època estival, “s’ha convertit amb tota seguretat en una cita de referència de l’arc mediterrani pel que fa a l’àmbit de la música”, segons els seus organitzadors. En aquesta segona edició de Pasqua també ha quedat consolidat el relat del festival com a esdeveniment que fomenta “una profunda comunió i diàleg entre música i espiritualitat, la qual cosa es tradueix en la creació d’una atmosfera molt especial de recolliment que és molt adient per a l’època”.
El balanç de l’edició d’enguany del cicle és molt positiva, amb dos punts d’inflexió: l’estrena a l’Estat en època moderna de l’oratori San Giovanni Battista, de Stradella, i l’estrena absoluta de les lliçons de tenebres Tenebrae Responsoria (Feria setxa in Parasceve), del compositor reusenc Joan Magrané. Tots dos espectacles són produccions del festival , la qual cosa enforteix la condició d’aquest “com a motor de creació i com a recuperador i redescobridor del nostre patrimoni musical”.
Estrena a l’estiu
Seguint en aquesta línia d’avançaments, el Festival Castell de Peralada vol fer avinent que en l’edició d’aquest estiu, la programació de la qual es farà pública el proper 29 d’abril, s’hi farà l’estrena absoluta de l’òpera Don Juan no existe, una peça en dos actes composta per Helena Cánovas , amb llibret d’Alberto Iglesias, direcció d’escena de Bàrbara Lluch i direcció musical de Jhoanna Sierralta. Aquesta és una coproducció del Festival Castell de Peralada, el Teatro Real, el Gran Teatre del Liceu i el Teatro de la Maestranza. Cánovas (Tona, Bages, Barcelona, 1994) és una jove compositora, guanyadora de la segona edició del Carmen Mateu Young Artist European Award Opera and Dance. Actualment resideix a Colònia (Alemanya), es va graduar en música i composició al Conservatori Superior de Música d’Aragó i ha finalitzat màsters en composició de Música Instrumental i de Música Electrònica a la Universitat de Música i Dansa de Colònia. Cánovas és, des de l’any 2020, directora artística del Festival Avantgarten (Liedberg, Alemanya) i forma part de l’equip de divulgació de teatre musical i públic jove de la Deutsche Oper am Rhein. El repartiment de Don Juan no existe el formen la soprano Sabina Puértolas, el tenor Pablo García i el baríton David Oller, mentre que la música la interpretarà el Cosmos Quartet amb la saxofonista Elena Otero i el percussionista Miquel Vich.