Llibres

PREMIS LITERARIS

El jove i femení batec del bosc literari

Alguns premis literaris fomenten amb encert l’interessant i abundant planter d’escriptores joves

Clara Queraltó va guanyar l’últim premi Anagrama amb la novel·la ‘Com un batec en un micròfon’

Maria Arimany va guanyar el Documenta amb el recull ‘Al bosc s’hi ha d’arribar quan encara és fosc’

Els pre­mis lite­ra­ris acos­tu­men a mar­car, de manera no ofi­cial, els per­fils dels autors que bus­quen. N’hi ha que els gua­nyen autors mediàtics, altres que apos­ten per un pedigrí intel·lec­tual i, entre més exem­ples no exclo­ents, alguns els reben auto­res joves. De l’últim cas, en els dar­rers anys hi ha dos expo­nents força inne­ga­bles, el premi Ana­grama en català i el Docu­menta.

L’últim premi Ana­grama el va gua­nyar Clara Que­raltó (el Pla del Penedès, 1988) amb la novel·la Com un batec en un micròfon. Pro­fes­sora de llen­gua i lite­ra­tura cata­la­nes, Que­raltó va debu­tar el 2018 amb El que pen­sen els altres (Proa), premi Mercè Rodo­reda de con­tes. Entre d’altres, també ha publi­cat la novel·la Et diré R. (Empúries, 2021).

A Com un batec en un micròfon ofe­reix una història d’anada i tor­nada. La Gabri­ela té 18 anys i va a pas­sar l’estiu al poble de l’avi. Allà coneix i fa tot el pos­si­ble per ini­ciar una relació amb el Quim, que té 39 anys. Ell pri­mer la rebutja per la diferència d’edat. La nar­ra­dora de la pri­mera part del lli­bre, en ordre cro­nològic del pas­sat al pre­sent, és la Gabri­ela. El Quim narra la segona part, en ordre cro­nològic invers. Dues cares d’una mateixa moneda sen­ti­men­tal que arrenca amb força i per­so­na­li­tat, tot i que va per­dent pis­to­nada.

També dona i jove és l’última gua­nya­dora del premi Docu­menta, Maria Ari­many (Lle­rona, 1990), amb els relats d’Al bosc s’hi ha d’arri­bar quan encara és fosc (L’Altra). Un total de deu peces, si bé, la cen­tral i frag­men­tada, La fari­nera borda, ocupa 120 pàgines, mig lli­bre.

L’autora és edu­ca­dora social i tre­ba­lla en l’àmbit dels ser­veis soci­als. Lle­gir és una de les seves grans pas­si­ons i això li va des­per­tar la curi­o­si­tat per l’escrip­tura com a manera de cana­lit­zar les emo­ci­ons. Es va for­mar a l’Escola d’Escrip­tura de l’Ate­neu Bar­ce­lonès entre el 2016 i el 2019. Al bosc s’hi ha d’arri­bar quan encara és fosc és el seu debut lite­rari i no es pot dir que va sonar la flauta per casu­a­li­tat, pri­mer perquè el seu estil té força i el conte cen­tral és ago­sa­rat i ric. També, tot i que no hi té res a veure, perquè el seu pare és el gran flau­tista Claudi Ari­many.

Maria Ari­many és d’escriure lent però tan­cant una pri­mera versió molt pro­pera a la defi­ni­tiva. La pandèmia la va empènyer a escriure més, cosa que fa seguint un impuls, explo­rant sense saber on pot anar per aquell camí, sense una feina prèvia. Té molts tex­tos breus que par­tei­xen d’una escena, d’una imatge i “no han anat enlloc”.

Es fa seu l’afo­risme de Gabriel García Márquez que afirma que les per­so­nes tenim tres vides “la púbica, la pri­vada i la secreta”. I ella escriu de totes tres. “Al lli­bre es veu com topen la vida pública i la pri­vada dels per­so­nat­ges i s’explica la vida secreta, la mena de bosc intern”, comenta l’autora.

“Si hagués sabut que havia de gua­nyar el premi, m’hau­ria auto­cen­su­rat moltíssim. No tant pel que lle­girà la gent que no em coneix, sinó, pre­ci­sa­ment, pels que em conei­xen, com ara el meu pare, que surt molt retra­tat”, con­fessa som­ri­ent.

Sovint, el pri­mer lli­bre té molta càrrega auto­bi­ogràfica. “Tot és ficció, però tot beu de coses que he vis­cut d’una manera o altra. A Agua de limo­nero, per exem­ple, hi sur­ten els meus amics, amb els noms reals.”

L’estil és per­so­nal, en alguns moments potent, amb trans­parència sen­ti­men­tal i des­crip­ci­ons sen­su­als. “El tema o fil con­duc­tor del lli­bre va sor­tir a par­tir de La fari­nera borda. Quan ja el tenia enca­mi­nat vaig mirar de fer con­tes que anes­sin en la línia d’aquest. Ara penso que em cos­ta­ria escriure coses que no anes­sin per aquí... Hi ha gent que té molta faci­li­tat inven­tant històries. Jo no. M’ho passo millor tre­ba­llant l’estil que els con­flic­tes dels per­so­nat­ges.”

Les temàtiques que pro­posa, en gene­ral, són molt cohe­rents amb la seva edat i la soci­e­tat actual, com ara la visió del sexe i les rela­ci­ons de pare­lla, en què la bise­xu­a­li­tat i l’homo­se­xu­a­li­tat són mos­tra­des amb natu­ra­li­tat. El que també hi ha és una certa ràbia, con­tin­guda o no. “És un dels temes del lli­bre, la ràbia, la frus­tració, l’auto­re­pressió... Molts dels per­so­nat­ges són dones que tenen empenta, amb un foc dins, motor per fer alguna cosa, però la majo­ria no ho fan”, excepte una, que treu aquest foc de manera lite­ral...

El bosc és molt pre­sent, ja des del títol, perquè és un espai que li agrada. Hi va cada dia amb el gos, a Breda, on viu. “Pen­sem en el bosc com una mena de deco­rat en què no passa res, però quan hi ets a dins t’ado­nes d’un bolet o uns espàrrecs que ahir no hi eren. Els meus per­so­nat­ges són així: des de fora sem­bla que no passi res, però tota la història va per dins”, con­clou.

La vida, pública i privada, d’Andre Agassi narrada amb mestria

Open, les memòries del tennista Andre Agassi (amb traducció de Xavier Solsona), com en el cas del llibre del costat, tampoc no és literatura, però també desperta el dubte de la frontera per com enganxa el lector. Sobretot si li agrada aquest esport i té una certa edat per recordar noms i fites que hi apareixen. En aquest cas el protagonista no és l’autor, només n’és el narrador, perquè qui ha escrit el llibre és J. R. Moehringer, guanyador amb una altra obra del prestigiós premi Pulitzer. Agassi es mostra tal com és: un home que es va haver d’enfrontar a les pressions de la seva família i de la fama, però que sempre va conservar el valor de la amistat i un sentit altruista de la vida. L’esportista, que va estar en actiu en el circuit professional entre el 1986 i el 2006, revela, amb sentit de l’humor i tendresa, una vida definida per la contradicció entre un destí imposat i l’anhel de complaure els qui ho van sacrificar tot per ell.

Open
Autor: J.R. Moehringer
Editorial: Duomo
Pàgines: 464
Preu: 19,80 euros

Les històries més animals d’una activa veterinària rural

Vaques. Històries d’una veterinària rural, d’Imma Puigcorbé Sabata, amb il·lustracions de Laia Baldevey, no és literatura estrictament parlant, però com si ho fos. O potser sí que ho és, perquè són relats reals escrits amb traça per l’autora i coprotagonista (l’altra part del protagonisme són els animals, els espais naturals i les variades circumstàncies en què es pot trobar la veterinària en el seu dia a dia) que mostren una realitat no prou coneguda i, especialment, transmeten l’amor, la tendresa i també el dolor a l’hora de guarir un animal de granja, d’assistir el part d’un vedell, d’accedir a zones remotes... Néixer entre bèsties potser va ser el factor determinant per esdevenir pagesa i veterinària rural alhora, explica l’autora. Les vaques, la seva passió, l’han portat a descobrir indrets, persones i maneres de viure molt diferents. Cada història és un viatge, sovint apassionant, per un món rural que resulta gratificant de conèixer tot llegint.

Vaques
Autora: Imma Puigcorbé
Editorial: Cossetània
Pàgines: 158
Preu: 16,50 euros


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.