Música

La fita d’una tradició

Els festivals d’estiu ofereixen una oferta tan rica com variada, que omple el firmament d’estrelles nacionals i internacionals

Durant dos mesos, des de mitjan juny fins a mitjan agost, els festivals són com flors de temporada que omplen fins l’últim racó de Catalunya

“Lo que anoche acon­teció en San Feliu es una bri­llante página de la his­to­ria gui­xo­lense. Cuando futu­ras gene­ra­ci­o­nes miren en nues­tros días verán como en la noche del 13 de agosto de 1958 la ciu­dad vivió un gran acon­te­ci­mi­ento que, en nues­tro amor a ella, quisiéramos fuese el hito de una tra­dición.” Això ho va escriure un apas­si­o­nat cro­nista del diari gironí Los Sitios sobre la nit en què va néixer el Fes­ti­val de la Porta Fer­rada de Sant Feliu de Guíxols, el degà dels fes­ti­vals cata­lans, que arriba aquest any a la 62a edició. Des d’aque­lla nit històrica, el país s’ha anat omplint de fes­ti­vals, espe­ci­al­ment a l’estiu, època en què aquest tipus d’esde­ve­ni­ments són ja un ingre­di­ent clau de la dieta cul­tu­ral a Cata­lu­nya. Es parla sovint de bom­bo­lla de fes­ti­vals, d’una sobre­o­ferta sem­pre a un pas del col·lapse, però la veri­tat és que, ara mateix, seria difícil ima­gi­nar-se el pano­rama esti­uenc català sense fes­ti­vals, sobre­tot musi­cals, però també d’arts escèniques en gene­ral, i sovint també amb la dimensió social que fa pro­li­fe­rar els espais tipus village –una evo­lució de les clàssi­ques ter­ras­se­tes d’estiu–, de vega­des tant o més impor­tants per a l’èxit dels fes­ti­vals que les seves pro­gra­ma­ci­ons prin­ci­pals.

Durant dos mesos, des de mit­jan juny fins a mit­jan agost, els fes­ti­vals són com flors de tem­po­rada que omplen fins l’últim racó: diuen que si un esqui­rol noc­turn anés sal­tant de fes­ti­val en fes­ti­val no toca­ria mai el terra... Bé, no era ben bé així, però ser­veix la metàfora. Si abans els fes­ti­vals es con­cen­tra­ven en pri­mera línia de costa –de fet, per aquest cor­re­dor medi­ter­rani ima­gi­nari el nos­tre intrèpid esqui­rol podria arri­bar a l’Star­lite Mar­be­lla–, ara també en sor­gei­xen a comar­ques d’inte­rior i fins i tot mun­ta­nyen­ques. L’oferta és cada vegada més àmplia –con­tra­di­ent els vati­ci­nis d’alguns sobre l’impacte de la pandèmia en el sec­tor– i vari­ada: des de sub­til música bar­roca inter­pre­tada en peti­tes esglésies fins a demo­li­dora música electrònica en grans superfícies ober­tes, pas­sant gai­rebé per tots els estils ima­gi­na­bles i omplint el fir­ma­ment d’estre­lles naci­o­nals i inter­na­ci­o­nals. I tot va començar amb aque­lla fita...



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia