Música

Sónar 2024

La IA ens farà la bugada, no les cançons

“Vull que la intel·ligència arti­fi­cial (IA) em faci la bugada i em fre­gui els plats perquè jo em pugui posar a crear art i escriure, no pas que creï art i escri­gui per a mi perquè jo pugui fer la bugada i fre­gar els plats.” És, aquesta, una recent citació viral de l’escrip­tora Joanna Maci­e­jewska que posa damunt la taula què pot estar pas­sant amb la intel·ligència arti­fi­cial i que la també escrip­tora i peri­o­dista Marta Pei­rano va recu­pe­rar, ahir a Bar­ce­lona, en el pri­mer dels fòrums de Sónar +D, en el marc del qual aquests dies s’està par­lant de la rea­li­tat actual i el futur imme­diat de la intel·ligència arti­fi­cial en relació amb les arts i les indústries cul­tu­rals, tot posant en relleu també, com es plan­te­java en el títol d’aquesta pri­mera taula rodona, Gene­ra­ting panic? (Gene­rant pànic?), si exis­tei­xen, davant aquesta irrupció de la IA, motius per alar­mar-se.

Durant la jor­nada d’ahir, la pri­mera de la 30a edició del Sónar, dife­rents experts van deba­tre a Fira Montjuïc sobre l’impacte de la intel·ligència arti­fi­cial, no única­ment en el ter­reny de la cul­tura, sinó també en el de la ciència i la tec­no­lo­gia, com va ser el cas d’Abdel Hakim Mous­tafa, cardiòleg i direc­tor del Dimen­sion Lab de l’hos­pi­tal de Sant Pau, que, tal com recull una crònica de l’Agència Efe, va expli­car la feina que desen­vo­lupa el seu labo­ra­tori per al pla­ne­ja­ment vir­tual de cirur­gia fent ser­vir mode­latge 3D, bes­sons digi­tals i impressió 3D de dis­po­si­tius mèdics per­so­na­lit­zats per aten­dre paci­ents amb malal­ties com­ple­xes.

En un altre sim­posi, cen­trat, ara sí, en l’impacte de la IA sobre la música, eix temàtic del Sónar d’aquest any, l’artista mul­ti­dis­ci­pli­nari Rob Clouth va asse­gu­rar que la manera de crear art mit­jançant la IA, mal­grat tot, encara està a les bece­ro­les. “Hi ha gent abo­cant només pin­tura al llenç, fent tot just les pin­ze­lla­des ini­ci­als. En el futur ens espera l’orques­tra sen­cera, sense neces­si­tat de saber tocar tots els ins­tru­ments.” “Nosal­tres som els cre­a­dors de la IA”, hi va afe­gir, per la seva banda, i amb afany de rela­ti­vit­zar les ame­na­ces, el músic i pro­gra­ma­dor islandès Thor Mag­nus­son, per qui la música cre­ada per intel·ligència arti­fi­cial exis­teix “des de fa dècades, si no segles”, ja que tota música es com­pon mit­jançant patrons pre­e­xis­tents, encara que no es faran ser­vir “ni ordi­na­dors ni big data”. “No cal par­lar de guerra d’humans con­tra la IA, és una eina d’expressió com una gui­tarra”, va defen­sar.

En aquest con­text van tenir lloc ahir les pri­me­res de les 200 actu­a­ci­ons musi­cals que, fins dis­sabte, rebrà el Sónar, algu­nes de les quals, com la de la ira­ni­ana Sev­da­liza, mar­ca­des també, pre­ci­sa­ment, pels usos de la IA, i d’altres, com la dels cata­lans C.O.U. (Cen­tre d’Obser­vació de l’Uni­vers), amb mem­bres d’Espe­rit!, El Petit de Cal Eril o la banda de Fer­ran Palau en les seves files, envol­ta­des d’un gran mis­teri.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia