Crítica
Divertida esquena irreverent de l’actor
Monte Isla ha posat un cos ben insòlit a l’escenari. Aquest cos sense talent mostra, en realitat, un talent per descobrir. Si fins ara les seves instal·lacions partien d’un relat que es completava amb un paisatge escènic en contínua transformació, ara el cos parla, beu, eructa. És una peça amb una dosi de sa surrealisme que va identificant la persona amb el vehicle que condueix. La imatge dantesca d’un minion molt particular evoca una obra de Jordi Oriol (Home-natja, Temporada Alta 2010).
Posar el cos a l’escena per primera vegada és com el primer que un prova de tirar-se de cap a la piscina: cal vigilar molt les planxades. L’humor que emergeix de la proposta és blanc. La sintonia It’s a kind of magic funciona com una sintonia molt còmica. Potser en la gran “descarregada” final hi ha un perillós apropament al ridícul per utilitzar uns elements que cutregen; n’hi hauria prou amb trobar la clau per demostrar que tot és un gamberro deliri de compartir un somni protagònic, de trobar una clau metateatral, com s’ha produït a l’arrencada amb el discurs multilingüe pels megàfons de la camioneta. La preciositat amb el joc de llums precisos i els absorbents canvis escènics es transformen en uns recursos molt més físics, materials tangibles que projecten deliri però no l’excel·lència artística dels anteriors muntatges.
El darrer repte és plantejar el diàleg entre el fons i la forma: aquest cos que emergeix en Monte Isla ho fa per dir o fer alguna cosa (per innecessària que sigui)? És allò de l’equilibri entre el fons i la forma. En aquest cas, sembla que la forma (fer aparèixer un cos en una clau insòlita) és ja de per si el fons de la peça, la seva raó reivindicativa. AzkonaToloza aprofiten la construcció de l’espai escènic in situ per anar desplegant la seva tesi (Extraños mares arden, Tierras del Sud, Teatro Amazonas, Canto mineral, Cuerpos celestes); a Un cos sense talent sembla que la tesi sigui la seva inexistència.
L’homenatge als titellaires (persones que, de fet, són a escena pretenent passar desapercebudes sota del castellet o provant de donar el màxim de focus als titelles que manipulen) tanca la peça, amb una divertida escena de titelles “de garrot” entre dos dimonis i el so de la parla amb llengüeta clàssica. El teatrí mòbil agafa mides de televisió de tub catòdic. Ara la pugen a escena i deixen que els dimonis i els set pecats capitals que surten volant del castell de focs artificials final sentenciïn el quadre a la fi apocalíptica, sense deixar l’aire d’una tragèdia còmica, volgudament desproporcionada.