Art

Els marcs pinten molt

La Col·lecció Casacuberta Marsans exposa en primícia a Sitges una selecció dels seus tresors, bellament emmarcats

Aquest matrimoni d’apassionats de l’art acoten les seves obres, antigues i modernes, amb fustes dels segles XVI i XVII

El matri­moni de col·lec­ci­o­nis­tes Fer­nando Casa­cu­berta i Coty Mar­sans són uns apas­si­o­nats dels marcs. Quan adqui­rei­xen una pin­tura l’emmar­quen de bell nou amb un exem­plar esco­llit amb sen­tit i sen­si­bi­li­tat. En la seva col·lecció no hi ha debat: l’obra d’art no s’acaba sinó que comença en el seu confí, aquests qua­tre tros­sos de fusta aco­blats que la sepa­ren de la rea­li­tat. Que l’aïllen de la rea­li­tat, en parau­les de José Ortega y Gas­set, filòsof, no his­to­ri­a­dor de l’art, que va explo­rar la raó de ser física, men­tal i emo­ci­o­nal del marc en el seu breu assaig Medi­tación del marco (1921), per con­cloure que “un qua­dre sense marc té l’aire d’un home espo­liat i nu.”

Fer­nando Casa­cu­berta i Coty Mar­sans estan a punt d’obrir a Bar­ce­lona un museu dels seus tre­sors artístics, llu­mi­no­sos en medi­e­val, Segle d’Or i moder­ni­tat del tom­bant del segle XIX al segle XX, a con­trapèl de les col·lec­ci­ons mac­do­na­lit­za­des far­ci­des d’artis­tes mediàtics tan en voga avui. Abans d’estre­nar aquesta seu per­ma­nent a l’antic hos­pi­tal de Sant Sever del car­rer de la Palla, un edi­fici del segle XV que fins no fa gaire feia pena de veure i que han reha­bi­li­tat, la pare­lla ha vol­gut fer una mos­tra de pre­sen­tació, a mode de tast, dels seus fons al Palau de Mari­cel de Sit­ges. També va ser aquí on la tar­dor pas­sada van expli­car amb detall l’aven­tura de la seva col·lecció a la Jor­nada Mer­cat de l’Art, Col·lec­ci­o­nisme i Museus. La com­pli­ci­tat amb Sit­ges no és forçada: els Casa­cu­berta Mar­sans s’entron­quen amb una estirp de col·lec­ci­o­nis­tes que té en San­ti­ago Rusiñol i el seu Cau Fer­rat el millor para­digma dels guar­di­ans del patri­moni, una acti­tud que va més enllà de pos­seir-lo.

Amb Rusiñol també com­par­tei­xen la debi­li­tat pels marcs. L’alma mater del moder­nisme català va arri­bar i tot a crear obres capi­tals adap­tant-se a les mides dels marcs d’èpoques pas­sa­des que havia adqui­rit amb con­si­de­ració d’anti­gui­tats pre­ua­des. La Col·lecció Casa­cu­berta Mar­sans és rica en marcs hispànics dels segles XVI i XVII que enga­la­nen pin­tu­res coetànies o dels artis­tes dels temps de Rusiñol. “És un plus d’excel·lència”, remarca Hora­cio Pérez-Hita, his­to­ri­a­dor de l’art i emmar­ca­dor de pres­tigi sol·lici­tat per museus públics i col·lec­ci­o­nis­tes par­ti­cu­lars que no es con­for­men amb un qua­drat neu­tre. Amb els Casa­cu­berta Mar­sans les afi­ni­tats són fèrtils. La feina de Pérez-Hita, tot ell un per­so­natge que des­borda savi­esa, és com­plexa, detec­ti­vesca inclús. Tot d’una perquè als marcs de més de 500 anys els can­vis de moda i de gust els van anar con­dem­nant a la foguera. I entre els que no van aca­bar en lle­nya cal cer­car l’ade­quat per a cada obra. “Un marc pot dig­ni­fi­car una pin­tura, però també la pot espat­llar”, sosté Pérez-Hita.

Al Palau de Mari­cel, a l’ara recu­pe­rada sala Vai­xells per a expo­si­ci­ons tem­po­rals, els marcs s’eri­gei­xen en pla­ta­for­mes de reflexió de la con­dició humana perquè en totes les obres que aco­ten hi pre­do­mina el retrat. A La figura emmar­cada (fins al 29 de setem­bre) con­vi­uen una cin­quan­tena de peces, entre pin­tu­res i dibui­xos amb els seus res­pec­tius marcs, i marcs buits. Les més anti­gues, tau­les gòtiques, ens trans­por­ten a l’alba de la història d’aquest objecte, quan estava inte­grat a les pin­tu­res emu­lant for­mes arqui­tectòniques que, com explica Nadia Hernández, con­ser­va­dora de col·lec­ci­ons i co comissària de l’expo­sició, “pro­por­ci­o­nen una infor­mació impres­cin­di­ble en l’anàlisi de l’auto­ria o la datació”.

La taula de Sant Esteve de Lluís Bor­rassà, un dels hits de la Col·lecció Casa­cu­berta Mar­sans, no con­serva el marc perquè el van ser­rar. La seva vida ha estat atra­fe­gada. Durant més d’un segle va ser reu­ti­lit­zada com a porta d’un esta­ble en una masia de Valli­rana. El matri­moni de col·lec­ci­o­nis­tes la va res­ca­tar i la va sot­me­tre a una res­tau­ració mira­cu­losa. A Sit­ges fa de porta d’entrada a un recor­re­gut que del món medi­e­val passa al segle XVI, quan els marcs es van inde­pen­dit­zar de les pin­tu­res, i al XVII, quan l’esplen­dor del bar­roc va engen­drar espècimens poblats de fulla­raca dau­rada. A la Pie­tat d’Alonso Cano, els Casa­cu­berta Mar­sans li van adju­di­car un d’aquests sump­tu­o­sos mobles, men­tre que per a l’Ecce Homo de Luis de Mora­les van pre­fe­rir un model bàsic, sense cap ele­ment deco­ra­tiu. “No sem­pre cal un marc de molta enti­tat. A vega­des una pin­tura et demana el més dis­cret”, pre­cisa Pérez-Hita. Per sucar-hi pa, els exem­plars epigràfics. Vegin el text que, sor­git de l’Antic Tes­ta­ment, decora el fris de l’Ecce Homo de Mateo Cerezo: “He parat l’esquena als qui m’asso­ten, i les gal­tes als qui m’arren­ca­ven la barba; no he ama­gat la cara davant d’ofen­ses i esco­pi­na­des.”

Els marcs històrics també refor­cen els sig­ni­fi­cats de les pin­tu­res moder­nes. A l’Auto­re­trat de Fran­cesc Gimeno el van ves­tir amb un dis­seny del segle XVII, seriós, en con­sonància amb el ros­tre de l’artista. La dona de les taron­ges de Joa­quim Sunyer està unida a un altre pro­to­tip d’aquesta mateixa època que té una pàtina vita­lista com la de l’escena pin­tada. I a l’Angus­tias d’Isi­dre Nonell li cor­res­pon un rec­tan­gle del XVIII que furga en els obs­curs i melancòlics racons de l’ànima humana.

En canvi, l’Espe­ranza d’Igna­cio de Zulo­aga llu­eix un marc coe­tani de colors gro­guencs i rosats a joc amb la feso­mia malal­tissa d’aquesta dona. A par­tir de la segona mei­tat del XIX, molts artis­tes van aga­far les reg­nes del marc i es van divor­ciar dels models his­to­ri­cis­tes dau­rats que impo­sava l’acadèmia. Un cas radi­cal és el d’Edgar Degas, que va optar per crear els seus pro­pis dis­senys, amb sen­zi­lles estries. San­ti­ago Rusiñol també en fou fan, de l’ano­me­nat marc Degas, i en va com­prar per guar­nir algu­nes de les seves peces. A propòsit de La figura emmar­cada, Ignasi Domènech, direc­tor dels Museus de Sit­ges i co comis­sari de l’expo­sició, ha fet un estudi dels marcs antics i moderns de la col·lecció de pin­tura i obra sobre paper del Cau Fer­rat, que publica al catàleg. I amb aquesta nova mirada, la cam­bra de les mera­ve­lles de Rusiñol no deixa de tor­nar-nos a sor­pren­dre.

A punt
A l’octubre, un cop tancada l’exposició de Sitges, la família Casacuberta Marsans (matrimoni i quatre fills també molt compromesos amb l’art) obrirà a l’antic hospital de Sant Sever de Barcelona, fundat el 1412 per curar clergues pobres, un museu dels seus fons. L’edifici del carrer de la Palla, amb la seva singular façana renaixentista, serà l’espai d’exhibició d’una part important de les 200 obres que formen la que segons els experts és actualment la millor col·lecció privada catalana, tant per la seva qualitat com per l’ampli arc cronològic que abraça: 600 anys d’art hispànic. Per a conèixer el nou equipament, caldrà concertar la visita.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia