Arts escèniques

TEATRE

El tàndem Galceran-Belbel tensa la comèdia amb una situació de terror

Una parella que vol viure una nit romàntica es troba amb uns amfitrions sospitosos a ‘Turisme rural’

Després de l’èxit de ‘Fitzroy’ la producció deixa que el públic marqui la data de sortida

Una parella de joves urbanistes, que triomfen empresarialment venent pales de pàdel( Mireia Portas i Ivan Labanda) decideix passar un cap de setmana enmig de la Natura. És en aquest paratge aparentment idíl·lic que confien concebre un fill. Arriben de nit i els rep una amfitriona (Anna Güell) amb una sospitosa prèdica catòlica. El seu marit (Lluís Villanueva), que apareix amb una motoserra, diu que fa crits per espantar els dimonis. Turisme rural retroba el tàndem Galceran/Belbel al Teatre Borràs, després de l’èxit de Fitzroy.

Turisme rural, és la sisena comèdia, que torna a dirigir Sergi Belbel. Ja es reconeixen com un veritable tàndem creatiu. El muntatge comença funcions el 18 de setembre al Borràs. L’estrena oficial serà el 25. La producció de Bitò, ha acordat amb el grup Balañá no tenir data de sortida del muntatge: Que sigui el públic el que decideixi fins quan es pot explotar a la sala de la plaça Urquinaona. És la decisió que han pres després que en la primera temporada de Fitzroy, deixessin molta gent amb ganes de veure-la (van haver d’esperar tot un any per fer una segona temporada al Borràs).

És una comèdia de por: Jordi Galceran es desentén del teatre que juga a ridiculitzar els personatges del poble, com a beneïts. Per això el dramaturg confia en el treball de Sergi Belbel que només desenvolupa els personatges des del realisme, sense carregar les tintes només per aconseguir riures més gruixuts. L’obra tot i que hi ha una notable confrontació entre el parlar dels urbanites i el dels ruralites, en realitat, desemboca en una crisi de parella perquè la por els descobrirà aspectes que desconeixien de l’altre. La peça passa en un únic espai i en temps real (una hora i mitja). El comportament excèntric dels masovers es descobrirà en el desenvolupament del muntatge. Per a Villanueva, que es reivindica com a actor de comèdia, el públic va coneixent la situació estranya del mas (amb un cinquè personatge, Joel Cojal, de qui pràcticament no se’n revela més que és un dels desencadenants del gir final) a la vegada que la parella de clients.

Barreja explosiva

Jordi Galceran ha conciliat, per fi dos grans temes teatrals de la seva carrera: l’humor popular (El mètode Grönholm, El crèdit, Fitzroy) i la por (Carnaval, Paraules encadenades). Per a l’autor, en una situació de por d’un film, la meitat de públic riu i l’altra meitat, s’espanta. En aquesta clau està feta una comèdia, que té algun ensurt (amb l’assessoria màgica de Sergi Buka), i molt d’humor amb uns convidats que estan constantment desconcertats.

Aquest binomi dramatúrgic (humor i por) també hi han jugat altres muntatges comercials com la saga d’‘Escape room‘ i ‘Escape room 2’, de Joel Joan i Hèctor Claramunt (la tercera obra més vista la temporada passada, retorna unes setmanes al Condal) o, l’‘Asmodai,’ de Xavi Morató, estrenada a l’Aquitània Teatre, amb una parella d’amics que anaven a viure al mas de l’àvia d’un d’ells. En els moments de tensió és quan es posa a prova la fidelitat dels amics i de les parelles.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.