Música

Crítica

Triant lo blanc

Aquest dis­sabte 28 de setem­bre, al bell caure de la nit, Rita Payés va sig­nar una actu­ació íntima, amena i pla­ent al ja per si entra­nya­ble Fes­ti­val de Cervià de Ter. La can­tau­tora i trom­bo­nista de Vilas­sar de Mar es va pre­sen­tar en for­mat trio, acom­pa­nyada de la mare, Eli­sa­beth Roma, i de la pare­lla, Pol Bat­lle, que es van ocu­par de les gui­tar­res. El trio va triar ves­tir-se de blanc –era fins i tot ebúrnia la Fen­der Stra­to­cas­ter que sos­te­nia Bat­lle– con­fe­rint a la tro­bada un aire imma­cu­lat i de diàfan espe­rit fami­liar, sen­sació que es va esten­dre també al públic, que omplia la vene­ra­ble nau romànica de l’església de Santa Maria.

Rita pre­sen­tava el seu últim llarga durada, De camino al camino , que acaba de sor­tir de l’ata­nor. El títol es pre­fi­gura ade­quat pel gir més exis­ten­ci­a­lista que en fa l’autora, tant a nivell de la matèria musi­cal, més nostàlgica i evo­ca­dora, com de les lle­tres, que trans­cor­ren el català, el cas­tellà i l’anglès. El nou disc estruc­tu­rava per tant l’ali­ne­ació del con­cert, par­tint de l’ini­ci­al­ment apro­pi­ada Ben­vin­gu­des, a que es van seguir altres temes intros­pec­tius i con­fes­si­o­nals com El cer­va­ti­llo i Si entras tú.

Amb uns deli­cats arpe­gis a punt d’entelèquia, Roma dis­po­sava les cèl·lules mare en aquest cupatge immi­llo­ra­ble de folk, jazz i pop amb retocs de bossa nova, men­tre Bat­lle tex­tu­rit­zava la ionos­fera amb certa psi­codèlia sho­e­gaze. És un for­mat prou eficaç per espais com­pac­tes i que afa­vo­rei­xen la pro­xi­mi­tat, i que es corona amb la veu greu i gra­nu­losa, densa i com­pas­sada de Payés, que també exer­ceix amb la capsa de música, el teclat, i clar, el trombó: un ins­tru­ment òrfic i auri que emana aque­lla vivi­fi­ca­dora oratge que suc­ce­eix el des­gel o la tem­pes­tat.

La can­tant també va par­lar amb afa­ble sim­pa­tia als assis­tents, con­ven­cent-los a ento­nar el cor de Quién lo diría, una de les can­ti­gues que va repes­car de l’ante­rior àlbum, Como la piel, que con­te­nia més aro­mes de romanç i som­riu­res. Amb la pla­tea sor­pre­nent­ment afi­nada, va cons­ti­tuir un moment màgic i com­mo­ve­dor, esta­tuint com la mares­menca, mal­grat la seva jove­nesa, emana una expres­si­vi­tat pro­funda i una presència feèrica i rellu­ent, requi­sits que l’ordei­xen capaç d’aga­far amb agi­li­tat i expe­di­tesa el pes del directe. Sílvia Pérez Cruz li ser­veix de referència evi­dent, però també ho són altres inde­fec­ti­bles refe­rents transatlàntics, com Lhasa de Sela, Maria Bethânia o fins i tot el seu germà, Cae­tano Veloso.

No tot va estar incòlume, és cert: en un parell d’instàncies se li va tallar la res­pi­ració en la recerca de les notes més extre­mes, i en No és la llum, no van convèncer els fal­sets com­bi­nats amb el con­sort. Tot i així, van ser difi­cul­tats episòdiques. La vet­llada va transcórrer deli­tosa, entre­tin­guda i pro­pera, des­fi­lant temes futu­ri­bles i pene­trants com El pana­dero i Alma en vilo, segui­des d’un petit set només amb la pro­ge­ni­tora –a la qual estre­nyia la mà al final de cada cançó, en gest de com­pli­ci­tat–, i encara una sen­tida entrega a soles de Tan­tas cosas.

A la volta del trio blanquí, es va ver­si­o­nar La man­zana, del músic i psi­co­a­na­lista murcià Gabriel Hernández, com­ple­tant un ins­tant sibil·lí i tro­ba­do­resc, aure­o­lat amb rever­be­ra­ci­ons, sòniques però també lisèrgi­ques i trans­mi­gratòries. La vicis­si­tud va dei­xar clares mar­ques de des­con­cert a la can­tant, que va agrair als orga­nit­za­dors “la con­vi­dació” (sic), reco­nei­xent que ja no sabia “quin dia era”, tot i que en rea­li­tat era la vigília del seu 25è ani­ver­sari. En el llin­dar de l’hora i mitja de durada, l’espec­ta­cle arri­ba­ria al final amb Por qué será, seguida en el bis de Que digo que no, ambdós por­tats en ter­mes més dio­nisíacs, decibèlics, explo­ra­to­ris i fins i tot sur­re­a­lis­tes, entre línies de gui­tarra al·luci­natòria i xiu­lats aqüícoles –tot un gest de des­ar­ma­ment i alli­be­ració.

Nota final per al Fes­ti­val de Cervià, petit, casolà i idíl·lic, que coor­ga­nit­zen Iber­ca­mera i l’Asso­ci­ació Amics de Cervià Antic. Tra­di­ci­o­nal­ment arre­lat en la música clàssica, en els últims anys ve sor­tint de la seva zona de con­fort, obrint por­tes i horit­zons a l’abraçada d’altres pro­pos­tes i estils musi­cals, en tant que adap­ta­bles a un regis­tre cambrístic. Resta saber ara qui­nes sor­pre­ses ens poden espe­rar l’any vinent.

Rita Payés
Festival de Cervià de Ter, monestir de Santa Maria, dissabte 28 de setembre


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia