Música

música

Raquel García-Tomás engega la residència al Palau de la Música

El Palau de la Música ha presentat avui la residència artística de Raquel García-Tomás, compositora convidada en la temporada 2024-2025. Al llarg d’aquest curs la compositora oferirà sis concerts amb tres estrenes, dues de les quals absolutes encarregades pel Palau. La temporada permetrà gaudir de deu peces molt representatives de la compositora. La residència arrencarà oficialment dimarts 8 d’octubre amb el concert Dues veus humanes, l’audició també comptarà amb les obres Per precaució i La voix humaine, composició de Francis Poulenc sobre el llibret de Jean Cocteau.

El monòleg operístic Per precaució comptarà amb la soprano Dolors Aldea, que posarà veu a una dona que reivindica el dret a decidir sobre els seus últims dies. La peça també serà interpretada per José Antonio Domené a l’arpa, en una producció d’Òpera de Butxaca i Nova Creació i el Liceu amb direcció de Marc Rosich.

Pel que fa a La voix humaine, trasllada al públic el dilema amorós d’una dona en plena joventut, interpretada per la soprano Mercedes Gancedo, en una tragèdia lírica en què l’acompanya el prestigiós pianista Julius Drake. Amb producció de VDA Productions i la Fundació Victoria de los Ángeles, Marc Busquets n’és el director escènic.

El segon concert de García-Tomás serà el 8 de febrer amb Cecin’est pas une valse, un encàrrec del Palau de la Música, Orquestra Simfònica del Vallès (OSV), Real Filharmonia de Galícia i Fundació Catalunya La Pedrera. Aquesta obra s’estrenarà a Catalunya després d’haver-ho fet a Galícia. El concert al Palau comptarà amb l’OSV amb direcció d’Isabel Rubio.

La primera estrena absoluta de García-Tomás serà el 10 d’abril al cicle Tardes al Palau amb l’obra [...] e sento nel partiré un vivace morire [...], encàrrec de la Camerata Penedès amb la presència de la formació i la direcció de Lorenza Borrani. L’obra, per a orquestra de cordes, s’inspira en el madrigal Ah, dolente partita (1603) del Quart llibre de Madrigal de Claudio Monteverdi.

El 7 de maig es podran escoltar fins a tres obres de García-Tomás: My Old Gramophone #2, Suite of Myself i [...] così mostraste a lei i vivi ardori miei [...]

La segona estrena absoluta arribarà l’11 de maig, amb una obra encarregada del Palau de la Música Catalana i pel Kings Place (UK) que interpretarà el Cor de Cambra del Palau amb Júlia Sesé a la direcció. L’audició comptarà amb el violoncel·lista Nicolas Altstaedt, un dels més sol·licitats i versàtils del panorama musical actual.

La temporada finalitzarà amb el recital dels dos compositors convidats que inauguraran el Festival Sónar: Raquel García-Tomás i el novaiorquès Steve Reich. En aquest concert hi actuarà la Frames Percussion, formació que inicia residència artística aquesta temporada al Palau, acompanyats de la pianista Lluïsa Espigolé i la saxofonista Helena Otero Correa.

En el darrer concert s’hi interpretaran les obres de García-Tomás Shadja, per a marimba i vibràfon, i el duo de percussió, saxòfon, electrònica i vídeo Pictures of the floating world i Tangible, per a piano, electrònica i vídeo.

Raquel García-Tomás ha definit les audicions com un retrat del seu itinerari com a creadora. Després de reconèixer que aquesta residència arriba en un moment creatiu “dolç”, ha explicat que se sent molt a “gust” de poder aprofitar l’oportunitat que li dona el Palau de la Música per “donar el màxim” d’ella mateixa i “gaudir-ho”. “Veig que els èxits, que poden venir o no, han estat fruit de molta feina i d’anar consolidant el llenguatge i construint l’ofici”, ha destacat a ACN.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.