Art

art

L’objecte d’argila: de l’ofici a la idea

Artista sorneguer, irònic, amb ull crític vers la societat que li va tocar de viure, diríem que la gran aportació de Benet Ferrer, mort als 79 anys, ha estat amb la ceràmica, a la qual va donar una dimensió conceptual

L’artista Benet Fer­rer i Bolunyà, un dels cre­a­dors repre­sen­tants de la gene­ració de l’avant­guarda a Cata­lu­nya dels anys sei­xanta i setanta, ens ha dei­xat. Nas­cut a Saba­dell el 25 d’abril del 1945, va morir el 5 d’octu­bre pas­sat, als 79 anys, a la mateixa ciu­tat.

Però Benet, que així sig­nava mol­tes vega­des, sense el cognom, va aban­do­nar els estu­dis de peri­tatge mer­can­til per dedi­car-se a l’art. Es formà a l’Escola Indus­trial d’Arts i Ofi­cis de Saba­dell i a l’Escola Mas­sana, d’on va ser pro­fes­sor des del 1968. En aquells pri­mers anys sei­xanta, l’acció d’avant­guarda en l’art abs­tracte tenia un nom: el Grup Gallot, que el 1960 pro­mo­via acci­ons col·lec­ti­ves d’auto­ma­tisme ges­tual pictòric al car­rer. Artis­tes com Antoni Angle, Manuel Duque o Alfons Bor­rell n’eren els pro­ta­go­nis­tes, i és amb aquesta avant­guarda que enllaça Benet Fer­rer per aju­dar a tren­car el somort ambi­ent cul­tu­ral que el fran­quisme pro­jec­tava a la ciu­tat. Molt poc després, Benet Fer­rer, Fran­cesc Bell­munt i Tomàs Pla­de­vall van pro­duir uns curt­me­trat­ges amb el nom de Len­ti­plas­tic cro­mo­coli selecto ser­pen­ti­graf i a final dels anys sei­xanta fan els Miérco­les musi­ca­les a la ràdio amb una pro­gra­mació alter­na­tiva, des de Bob Dylan a Jac­ques Brel.

Però la tra­dició saba­de­llenca de cera­mis­tes com Marian Burgués i el pro­fes­sor Josep Maria Brull l’acos­ten al fang i a la terra pròpia dels entorns com a matèria noble i llen­guatge de recerca. És així com la pri­mera peça ceràmica que exe­cuta, ins­pi­rant-se en Picasso i els siu­rells mallor­quins, la con­for­men 250 cares a par­tir de guar­di­o­les crues que deforma amb els dits i les mans. Es pre­senta a l’Acadèmia de Belles Arts i és en el marc d’aquesta enti­tat que tin­dran lloc les dis­cus­si­ons més abran­da­des amb els pin­tors tra­di­ci­o­nals de la post­guerra on una nova gene­ració, entre ells Benet, mar­quen la pauta del ritme i pro­gra­mació de l’Acadèmia que, amb la cre­ació de la Sala Tres, dona­ran pas als artis­tes d’avant­guarda i a la gene­ració con­cep­tual dels anys setanta, com Fina Mira­lles i Pep Domènech, els més interes­sants del pano­rama saba­de­llenc.

Artista sor­ne­guer, irònic, amb ull crític vers els anun­cis publi­ci­ta­ris i la soci­e­tat que li va tocar de viure, diríem que la seva gran apor­tació ha estat amb la ceràmica. Els seus objec­tes de fang apa­rent­ment hiper­re­a­lis­tes no són el que sem­blen. Unes saba­tes aixa­fa­des per la punta fent llen­go­tes, un mar­tell amb el braç tou, uns desem­bus­sa­dors amb el pal incli­nat en funció d’ús, bar­rets, pots de pin­tura, pape­ri­nes que for­men una carta de colors... o un corró gegantí de fang cru a la Fun­dació Miró, en són exem­ples. Benet desen­vo­lupa una reflexió a l’entorn de l’objecte quo­tidià i qüesti­ona el llen­guatge de la ceràmica, el cru, el cuit, el dur i el tou, deso­cu­pant per exem­ple el volum d’una rajola, que con­ver­teix en ence­nalls de fang. L’any 1974 exposa aquests Objec­tes de terra cuita a la Sala Tres de Saba­dell, a La Sala Vinçon i a la Sala de l’Asso­ci­ació del Per­so­nal de la Caixa de Pen­si­ons amb l’ajut de Lluís Utri­lla. El 1976 par­ti­cipa a Objecte. Pri­mera anto­lo­gia cata­lana de l’art de l’objecte (1976). Formà part del Col·lec­tiu “G” de la gale­ria que duia aquest nom i que exposà els artis­tes con­cep­tu­als de l’època.

Ale­xan­dre Cirici, al lli­bre Ceràmica cata­lana (1977), escriu que Benet “con­ver­teix visu­al­ment en bla­nes unes mor­fo­lo­gies típica­ment rígides. Així passa amb un marc de qua­dre que als seus extrems sem­bla fon­dre’s”. Benet Fer­rer tras­passa els límits de l’ofici per donar a la ceràmica una dimensió con­cep­tual. Victòria Com­balía asse­nyalà que Benet pren “de l’art con­cep­tual el seu cos­tat més posi­tiu: el fet que cada obra ha de plan­te­jar-se i resol­dre una idea, lluny de limi­tar-se a com­bi­nar for­mes i colors”. Jordi Pablo hi veié el “sen­tit impos­si­ble o con­tra­dic­tori, con­cep­tual sens dubte, que les repre­sen­ta­ci­ons d’objec­tes poden arri­bar a asso­lir, fent ser­vir en defi­ni­tiva la tècnica com a mitjà i no com a fina­li­tat”.

Amb aquests objec­tes par­ti­cipà a Idees i Acti­tuds. Entorn de l’art con­cep­tual a Cata­lu­nya, 1964-1980 al Cen­tre d’Art Santa Mònica (1992) i a la Cor­ner­house de Manc­hes­ter (1994). Dar­re­ra­ment s’han pogut veure a Metafísiques de la fra­gi­li­tat a la Fun­dació Vall­pa­lou (2021) i a la Col·lecció Tous, al Macba. La seva última expo­sició ha estat Una tro­bada ines­pe­rada, amb Josep Madaula a l’Acadèmia de Belles Arts (2023), i és pre­sent a Gris Plom, la mos­tra que recull els últims 50 anys d’art a Saba­dell.

Benet Fer­rer també es dedicà a la pin­tura, amb una abs­tracció de colors vius. La seva presència al car­rer és en algu­nes escul­tu­res, com el Monu­ment a Cam­po­a­mor (1988), al pas­seig del Comerç, o l’escul­tura Barda, a la plaça de Josep Ros­sell, a Saba­dell, a part d’alguns murals fets amb tren­cadís.

S’han valo­rat poc els seus tre­balls amb Josep Melo des de mit­jan anys vui­tanta, mobles de mar­que­te­ria d’ima­gi­nació i fac­tura post­mo­derna que recon­si­de­ren l’estètica i l’ús de l’objecte dins d’una mena de nova Sezes­sion saba­de­llenca, que supera les pre­mis­ses de Hoff­mann, cap­gira el sen­tit de l’espai habi­ta­ble a par­tir de l’objecte que l’acom­pa­nya i s’allu­nya de l’estètica modu­lar i bau­hau­si­ana que domina el mòdul modern.

Benet Fer­rer esti­mava els pla­ers de la vida, s’emo­ci­o­nava amb el men­jar i el so del mar el retor­nava a la matriu: Menorca, Còrsega, Sar­de­nya, Sicília, eren els seus para­di­sos. La seva ener­gia atreia els llamps. Ell mateix era, doncs, terra on l’elec­tri­ci­tat de la natura tro­bava repòs. Per al catàleg de la Fun­dació Vall­pa­lou no va voler escriure cap frase seva; va triar-ne una de Cirici: “L’home s’ha sen­tit a si mateix mode­lat per la terra. Pas­tada amb argila, la ceràmica és, des de fa milers d’anys, com una ger­mana seva.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia