Cinema

Sean Baker

Cineasta

“El somni americà només consisteix a tenir més diners”

El director de ‘Red Rocket’ i ‘Tangerine’ va guanyar la Palma d’Or de Canes d’aquest any amb la comèdia negra ‘Anora’

“Als Estats Units tenim una gran divisió de classes, cada vegada més aguda. Per desgràcia, és el que ens defineix”

Volia presentar els estereotips i després carregar-me’ls, per mostrar que poden ser falsos

Seguint la tra­dició de cine­as­tes com els ger­mans Coen, Ste­ven Soder­bergh o David Lynch, Sean Baker (Sum­mit, Nova Jer­sey, 1971) s’ha empor­tat la Palma d’Or de Canes d’enguany cap als Estats Units. Han pas­sat 13 anys des que un com­pa­tri­ota ho fes, Ter­rence Malick, amb L’arbre de la vida. Baker ha tri­om­fat al fes­ti­val més impor­tant del món amb Anora , la història d’una strip­per (Mikey Madi­son) que pensa que ha tro­bat un príncep blau en el fill d’un oli­garca rus que viu a Nova York (Mark Eidelsh­tein). Vam poder par­lar amb el direc­tor al Fes­ti­val de Sant Sebastià, en una con­versa com­par­tida amb altres mit­jans.

En les seves pel·lícules mos­tra tre­ba­lla­do­res sexu­als. D’on ve aquest interès?
Jo crec que ve del meu interès per trac­tar de conèixer les tre­ba­lla­do­res sexu­als des de Star­let, que va ser la pri­mera pel·lícula on vaig abor­dar aquesta qüestió. Durant el procés vaig conèixer tre­ba­lla­do­res sexu­als, vaig escol­tar les seves històries, i m’agrada estu­diar una mica la seva situ­ació actual. Hi ha mili­ons d’històries per expli­car en aquest món. La veri­tat és que no pen­sava fer tan­tes pel·lícules del tema, però he tro­bat una ins­pi­ració infi­nita.
Hi ha una intenció de tren­car els arque­tips? La pros­ti­tuta, els guar­da­es­pat­lles rus­sos, tots són dife­rents de com un s’espera...
Sí, va ser inten­ci­o­nat: volia pre­sen­tar l’este­re­o­tip i car­re­gar-me’l, per engan­xar el públic i per mos­trar que els este­re­o­tips poden ser fal­sos. I estem expli­cant una història uni­ver­sal. Volia que tot­hom es pogués iden­ti­fi­car amb algun per­so­natge. És veri­tat que un no pot dir que hagi estat a la pell d’un oli­garca rus, però he inten­tat crear per­so­nat­ges en els quals l’espec­ta­dor es pugui veure reflec­tit. I això és el que fa que aques­tes històries siguin huma­nes.
En aquesta pel·lícula és molt evi­dent la lluita de clas­ses.
És difícil que no t’interessi, als Estats Units; tenim una gran divisió de clas­ses, que cada dia és més aguda, creix més. És difícil no reconèixer-ho i no voler abor­dar-ho a l’hora d’expli­car històries, perquè si no, pots sem­blar una mica igno­rant. Així que sí, de mol­tes mane­res, per desgràcia, és el que ens defi­neix als Estats Units. El somni ame­ricà només con­sis­teix a tenir més diners i més béns mate­ri­als. En això s’ha con­ver­tit i ho estic reflec­tint una mica en les meves històries.
Creu que la seva pel·lícula pot ser una eina con­tra la cen­sura?
Evi­dent­ment, s’ha de trac­tar de llui­tar con­tra aques­tes mane­res de pen­sar massa con­ser­va­do­res o puri­ta­nes. Quan pen­sem en la cul­tura ame­ri­cana, sem­bla que estem trac­tant de fugir del sexe i la nuesa. Em sem­bla raríssim, tenint en compte que és una de les coses que ens fa humans. I a la vegada, abra­cem tanta violència. Tinc un pro­blema amb tot això. I el que he des­co­bert, espe­ci­al­ment quan tot­hom està en xar­xes soci­als i a inter­net, és que no pots expli­car una història sense insul­tar o fer enfa­dar algú. La vida és així, ho sento. No evi­taré un mate­rial que pugui resul­tar ofen­siu per a algú. Som tots adults, són pel·lícules fetes per a adults, així que si t’ofens, doncs ho sento.
Fa uns anys va dir que una Palma d’Or és com un mas­satge i un Oscar és com un cop de puny. Què en pensa ara?
Sem­pre m’ha sem­blat que gua­nyar la Palma d’Or et dona com a artista un gran reco­nei­xe­ment, i això sig­ni­fica tant o més que les grans cam­pa­nyes de publi­ci­tat. No vull par­lar mala­ment de ningú i espero que l’Acadèmia reco­ne­gui també el meu tre­ball. I a la Mikey Madi­son [l’actriu pro­ta­go­nista] espe­ci­al­ment i a altres mem­bres de l’equip tècnic com el direc­tor de foto­gra­fia. Però per a mi, jo ja he gua­nyat. La Palma d’Or ho sig­ni­fica tot per a mi.
Va escriure el guió amb el càsting ja deci­dit?
Quan vam fer el càsting tenia ja la idea al cap i sabia com seria el prin­cipi, la part cen­tral i el final de la pel·lícula. Quan estàs en un rodatge físic, de vega­des has de replan­te­jar-te les idees perquè fun­ci­o­nin. Cal tenir en compte el ritme, la lògica... Lla­vors el procés d’escrip­tura con­ti­nua durant la pro­ducció i la fase de mun­tatge. Però sem­pre animo a la impro­vi­sació. Hi ha una certa quan­ti­tat d’impro­vi­sació a la pel·lícula i és fantàstic perquè l’elenc era boníssim, va estar molt bé en la impro­vi­sació còmica. De tota manera, diria que hem impro­vi­sat menys que en pel·lícules ante­ri­ors, perquè neces­si­tava un diàleg ben con­tro­lat, espe­ci­al­ment perquè hi ha molt de rus i armeni i era un diàleg que havia d’escriure’s en anglès i tra­duir-se. Hi havia algu­nes esce­nes que per­me­tien més impro­vi­sació que altres. He dit un exem­ple al prin­cipi de la pel·lícula, quan Anna es mou pel club, li mos­tren com fun­ci­ona. La volia rodar amb l’estil de Robert Alt­man.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia