Romànic en 3D
L'església de Santa Maria de Cap d'Aran recupera amb un projector els frescos romànics que són al Metropolitan de Nova York, al Maricel de Sitges i a la Fundació Tàpies de Barcelona. Les imatges, tractades per experts de la UPC, es projecten sobre la pedra.
Poc es devia imaginar el Mestre de Pedret, a qui se li atribueixen els frescos romànics del segle XI de l'església de Santa Maria de Cap d'Aran de Tredòs i d'altres esglésies de l'Aran, el Pallars i l'Urgell, que, mil anys després, l'original que va pintar a l'absis central del temple de Tredòs estaria a l'altra punta del món, en un lloc anomenat Nova York. I encara menys es podia imaginar el que està passant a l'església des de dilluns passat: l'obra torna a ocupar una de les parets de l'església, però a través d'un projector.
És la solució que han adoptat de manera conjunta el Conselh Generau d'Aran, el Bisbat d'Urgell, l'entitat municipal descentralitzada de Tredòs i la direcció d'Arquitectura i Paisatge del Departament de Política Territorial del govern català. Les projeccions funcionen constantment durant les hores d'obertura de l'església (cada tarda de 5 a 8, i també els matins a partir de l'estiu) i són tres. La principal és la que reprodueix part del mural que hi havia a l'absis central de l'església i que és actualment al Metropolitan de Nova York. Hi va arribar allà després del pillatge que va afectar al principi del segle XX aquesta i moltes altres parròquies del Pirineu. Les altres dues projeccions són de restes originals que es conserven a la fundació Antoni Tàpies de Barcelona i al Palau Maricel de Sitges: unes pintures laterals i un fragment que decorava la volta de l'absis.
S'ha optat per una projecció després de descartar la instal·lació d'una reproducció al lloc original, que és el que se sol fer. El motiu ha estat que l'absis central està ocupat per un retaule barroc que, si bé trenca l'estètica romànica de l'església i de les pintures gòtiques que encara es poden contemplar en algunes parets i columnes, no s'ha volgut tocar d'allà.
Les projeccions, segons ha explicat a aquest diari la tècnica de Patrimoni del Conselh Generau d'Aran, Elisa Ros, s'han fet amb fotografies d'alta definició dels originals (prèvia petició de permís als actuals propietaris de les obres, procés que ha durat mesos), i un meticulós tractament de la imatge amb tècniques de 3D per aconseguir els efectes de llum, color i curvatura sobre la pedra que devien tenir les pintures en el seu emplaçament original. Aquesta feina l'ha fet el laboratori de modelització de la ciutat de la UPC, i ha comportat la digitalització en 3D de l'església per tal de poder treballar informàticament amb els ajustaments de les imatges.
Des de dilluns, un tècnic contractat pel consell explica als visitants el motiu de les projeccions i els altres secrets que guarda aquesta antiga església romànica. Entre d'altres, una fantàstica cripta que conté una font natural, a la qual els habitants més vells de Tredòs atribueixen capacitats curatives, i pintures gòtiques i del segle XVI al conjunt de pilars i laterals de l'edifici.