art
El monestir de Santes Creus recupera el seu retaule renaixentista dedicat a santa Úrsula
La restitució de les obres d’art als seus llocs d’origen no és mai fàcil. Amb el retaule de Santa Úrsula, d’inicis del segle XVI, procedent del monestir de Santes Creus, hi ha hagut final feliç. Aquest dissabte se celebrarà el seu retorn en un acte organitzat per l’Arxiu Bibliogràfic de Santes Creus amb la col·laboració de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural i del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya, en què s’explicarà la història de la seva recuperació en una conferència a càrrec de l’historiador de l’art Alberto Velasco, que és qui va identificar l’obra en el mercat, el pas previ perquè el departament de Cultura de la Generalitat s’activés per adquirir-la per 160.000 euros.
Tal com va revelar el mateix Velasco en un article a La República, publicat el desembre del 2021, el retaule es va exposar a Feriarte de Madrid, en l’estand de l’antiquari barceloní Clavell Morgades. Aquest historiador de l’art ja n’havia fet un informe en què certificava que l’havia pintat Jaume Forner, un mestre actiu a Perpinyà i Barcelona entre el 1509 i el 1559. També va esbrinar que l’obra s’havia conservat temps enrere al mas de la Tallada (la Secuita, Tarragona), una antiga granja cistercenca medieval pertanyent al monestir de Santes Creus. “El retaule mostra als seus compartiments un cicle dedicat a santa Úrsula, una santa que era considerada una bona advocada contra la mort sobtada i els mals de cap, a més de protectora de les donzelles i patrona dels fabricants de draps. Al compartiment principal, Úrsula apareix acompanyada d’un personatge religiós que vesteix hàbit blanc. Es tracta de la persona que va costejar el retaule i, pels seus induments, sabem que era un monjo cistercenc”, detalla Velasco.
Aquest professor de la Universitat de Lleida acabaria afinant encara més la seva investigació. Va descobrir que al monestir de Santes Creus conservaven, reaprofitada en un retaule de cronologia posterior, una Crucifixió que era l’única peça que li faltava al retaule que estava a la venda. “Tot plegat ha servit per recuperar la memòria d’una obra gairebé desconeguda, inèdita en la historiografia sobre l’art de l’època del Renaixement a Catalunya. Els pocs esments que existien d’aquesta obra la feien originària del mas de la Tallada, però el seu emplaçament primigeni era a Santes Creus, un dels monestirs més importants de Catalunya. En un moment donat, els monjos van decidir donar al retaule una segona vida traslladant-lo al mas esmentat, però la Crucifixió es va quedar al monestir”, conclou l’estudiós.
L’acte d’aquest dissabte començarà a les cinc de la tarda amb parlaments de Quim Borràs, director general de Patrimoni Cultural; Carme Bergés, cap de l’Àrea de Monuments i Jaciments de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural; i Marta Segarra, secretària general de l’Arxiu Bibliogràfic de Santes Creus.