Art

ART

El Museu d’Art de Girona recupera l’obra i la figura de l’artista catalana i xilena Roser Bru

L’exposició ‘Roser Bru. Superar la distància’, que s’inaugura demà, reuneix més d’un centenar d’obres, la majoria precedents de Xile, però també de museus i col·leccions privades catalanes

El Museu d’Art de Girona inaugura demà, a les 12 del migdia, l’exposició Roser Bru. Superar la distància, dedicada a la pintora i gravadora catalana i xilena Roser Bru (Barcelona, 1923 – Santiago de Xile, 2021), una de les artistes més destacades del segle XX, especialment a l’Amèrica Llatina. La mostra, comissariada per Àlex Mitrani i Inés Ortega-Márquez, suposa el retorn de l’obra de Bru a Catalunya després de gairebé vint anys des de l’última exposició a Catalunya.

A Xile amb el Winnipeg

Roser Bru es va exiliar amb la seva família a Xile a finals de la Guerra Civil espanyola. Hi va arribar amb el mític vaixell Winnipeg organitzat per Pablo Neruda, juntament amb més de 2.000 refugiats espanyols i catalans, a primers de setembre del 1939. Des de llavors va desenvolupar la seva carrera artística a Xile. Hi va estudiar Belles Arts, es va vincular al Taller 99, un referent del gravat contemporani xilè, i va merèixer reconeixements notables, el més destacat el Premi Nacional d’Arts Plàstiques de Xile (2015). Bru, que va retornar a Catalunya a partir del 1958, sempre es va sentir catalana, alhora que xilena. “Construeixo en xilè, però amb accent català”, deia l’artista.

Un centenar d’obres

La mostra reuneix prop d’un centenar d’obres entre pintures de gran format i gravats, la majoria procedents de Xile, país on l’artista va desenvolupar gran part de la seva carrera, però també de museus i col·leccions privades catalanes. L’exposició s’estructura a partir de tres grans eixos temàtics, constants en l’obra de Bru: la dona, com a centre i referent de tota la seva obra; la memòria democràtica, i els referents humanístics i geogràfics de l’artista. A l’ampli catàleg de la mostra, hi ha també aportacions de Julià Guillamon, Susanna Portell i l’artista Paula Bonet, gran amiga de Bru. L’exposició i el catàleg s’han produït amb la participació de la Fundació Roser Bru i han comptat amb el recolzament del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i el suport del Ministeri de Cultura de Xile, del Ministeri de Relacions Exteriors de Xile i de l’Ambaixada de Xile a Espanya, així com la col·laboració de la Casa Amèrica Catalunya.

Roser Bru i Paula Bonet

L’exposició, que es podrà veure al Museu d’Art de Girona fins al 30 de març de 2025, coincideix amb la mostra L’anguila. La carn com a pintura i la pintura com a mirall, de l’artista Paula Bonet (Vila-real, Castelló, 1980) a Can Framis, de la Fundació Vila Casas. Paula Bonet va ser alumna de Roser Bru, i per aquest motiu, la Fundació Vila Casas i el Museu d’Art de Girona han volgut col·laborar fent dialogar les dues exposicions i oferint una entrada combinada a totes dues mostres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia