Còmic

Mirador

Com ha canviat tot en 30 anys!

La primera edició del Manga va representar un gir social, cultural i generacional

Fa 30 edi­ci­ons, és a dir, fa prop de 30 anys, el Saló del Manga obria les por­tes al recinte de l’Estació de França. Després va viure grans jor­na­des a la Farga de l’Hos­pi­ta­let i actu­al­ment cele­bra ani­ver­sari a Fira de Bar­ce­lona Gran Via (fins diu­menge). En aquests anys els can­vis no han estat només quan­ti­ta­tius en créixer en espai, visi­tants i expo­si­tors. Ni tan sols el canvi trans­cen­dent és el del nom, que ara és Manga Bar­ce­lona. El gran canvi que s’ha produït al llarg d’aquest període és gene­ra­ci­o­nal, social y cul­tu­ral.

Els joves que van par­ti­ci­par en la pri­mera edició l’any 1995 han estat la punta de llança d’un canvi produït en la dar­rera dècada del segle XX i que va anun­ciar la fi d’una època i el nai­xe­ment d’un altra que coin­ci­dia amb el canvi de mil·lenni.

El Manga Bar­ce­lona que es va crear com un apèndix del Saló del Còmic va repre­sen­tar un nou lec­tor d’his­to­ri­e­tes que no tenia res a veure amb el d’El Capitán Tru­eno, ni amb el d’Astèrix, ni tan sols amb el d’El Víbora. El nou lec­tor havia des­co­bert la ficció japo­nesa a través de les sèries de dibui­xos ani­mats de la tele­visió. Tele­visió de Cata­lu­nya va ser l’esclat de la nova tendència amb Bola de Drac. A par­tir d’aquí res va ser igual.

Un altre fet dife­ren­cial va ser que el mer­cat es va cap­gi­rar. L’oferta no va crear la demanda, sinó a l’inrevés. Eren els afi­ci­o­nats els qui exi­gien als edi­tors les obres que anhe­la­ven i conei­xien. Tot i que encara no exis­tien les xar­xes soci­als, els nous afi­ci­o­nats conei­xien el que es publi­cava al Japó. Tenien el seu inter­net abans que la xarxa estigués a l’abast de tot­hom. Això va fer que les edi­to­ri­als hagues­sin de con­trac­tar a cui­ta­cor­rents alguns dels joves afi­ci­o­nats per poder-los acon­se­llar edi­to­ri­al­ment. Òscar Vali­ente, ara direc­tor gene­ral de Norma Edi­to­rial, va ser fit­xat quan era un mar­rec que ela­bo­rava un fanzín de manga a Cas­telló. Els pares van haver d’acom­pa­nyar-lo per sig­nar el con­tracte.

Una altra demanda eren els pro­duc­tes de mar­xan­datge, ales­ho­res ine­xis­tent. Els pro­duc­tes deri­vats del manga són tan impor­tants com l’obra en si mateixa. En aquesta edició es pot com­pro­var amb escreix amb el gran espai dedi­cat a aquesta oferta. Nin­tendo té una botiga amb pro­duc­tes exclu­sius del seus per­so­nat­ges.

I una altra referència: els afi­ci­o­nats al manga han estat una gene­ració for­mada amb vide­o­jocs que ha esde­vin­gut la pri­mera mul­ti­pan­ta­lles.

Més coses: l’afi­ci­o­nat –otaku– ja no era el clàssic lec­tor soli­tari de còmics que lle­gia un tebeo en un racó del pati. Els lec­tors de manga soci­a­lit­za­ven la seva afició i for­ma­ven colles per anar al Manga, habi­tu­al­ment dis­fres­sats d’una mateixa sèrie.

Aquest espe­rit col·lec­tiu s’ampli­ava a la família, a la qual van dema­nar com­pli­ci­tat per rea­lit­zar les dis­fres­ses –cos­play– amb què acu­dien a fires i con­ven­ci­ons. El cosir va dei­xar de ser una cosa de tie­tes i àvies, i molts joves s’hi van afi­ci­o­nar per dis­se­nyar i ela­bo­rar els seus ves­tits. Aquesta rea­li­tat es com­prova en aquesta edició, en què un dels estands de venda és de màqui­nes de cosir. Ningú al Saló del Còmic s’hau­ria ima­gi­nat tro­bar-hi una parada de tri­co­to­ses.

L’interès pel manga, a més de la recu­pe­ració del públic femení que havia des­a­pa­re­gut dels tebeos, va por­tar paral·lela­ment un interès per l’idi­oma i la cul­tura japo­nesa. En aquesta edició es dedica un gran espai a l’arte­sa­nia japo­nesa, com també espai a la cuina nipona.

Els man­gakas –autors– han subs­tituït les anti­gues estre­lles del rock fins al punt, com va ser dijous en la roda de premsa de Yuki Tabata, de pro­hi­bir els mòbils.

El que va néixer com un esde­ve­ni­ment que pro­vo­cava recels –molta gent asso­ci­ava el manga a la violència– ha esde­vin­gut el motor d’una pro­posta mul­ti­di­rec­ci­o­nal que ha cap­gi­rat la cul­tura de les gene­ra­ci­ons nas­cu­des a finals del segle XX i al llarg del segle XXI.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia