Música

cultura

Puccini darrere la partitura

Akal se suma al centenari de la mort del compositor amb la biografia de l’investigador Julian Budden

L’obra il·lumina la gestació d’òperes com ara ‘Madama Butterfly’, actualment en cartell al Liceu

Retrata la paradoxa de rebre l’admiració del públic i el linxament d’una crítica que el considerava massa sentimental

Després d’estre­nar la seva òpera Tosca, al com­po­si­tor italià Gia­como Puc­cini (Lucca, 1858-Brus­sel·les, 1924) encara el feria la furi­bunda crítica rebuda a la premsa de Roma i Milà. “Amb Tosca, Puc­cini no ha com­po­sat una òpera ori­gi­nal. Ha recor­re­gut a calei­doscòpica mani­pu­lació d’estils que van des de Wag­ner a Mas­se­net”, etzi­bava el crític Luigi Torchi a la Rivista musi­cale ita­li­ana. Enmig d’aquesta aco­llida, Puc­cini va viat­jar a Lon­dres i la visita al Duke of York’s The­a­tre va ser pro­vi­den­cial en la ges­tació de la seva nova obra perquè sobre aquell esce­nari s’hi repre­sen­tava Madam But­terfly de David Belasco sobre un conte de John Lut­her Long. Al final de l’obra, Puc­cini es va alçar de la butaca i va visi­tar els came­ri­nos per supli­car-li a Belasco que li cedís els drets operístics del seu drama loca­lit­zat al Japó sobre el matri­moni de l’ofi­cial nord-ame­ricà Pinker­ton amb l’ado­les­cent japo­nesa Cio Cio San apro­fi­tant que el USS Abra­ham Lin­coln arriba a Naga­saki. “No només vaig accep­tar imme­di­a­ta­ment, sinó que li vaig dir que podia fer el que volgués amb el drama i que accep­ta­ria qual­se­vol tipus de con­tracte, perquè no és pos­si­ble dis­cu­tir de nego­cis amb un impul­siu italià amb llàgri­mes als ulls que envolta el teu coll amb els seus braços”, rela­ta­ria Belasco. Aquesta anècdota que il·lumina la ges­tació de Madama But­terfly –actu­al­ment en car­tell al Liceu– i altres anècdo­tes for­men part de la bio­gra­fia Puc­cini. La seva vida i les seves obres (Edi­to­rial Akal), que l’inves­ti­ga­dor de l’òpera ita­li­ana Julian Bud­den (1924-2007) con­sa­gra al com­po­si­tor de qui enguany es com­me­mora el cen­te­nari de la seva mort.

Amb una bar­reja d’anàlisi musi­cal i de relat periodístic, la bio­gra­fia amb la qual Akal se suma a les com­me­mo­ra­ci­ons del cen­te­nari il·lus­tra la gènesi d’alguns dels títols més popu­lars del reper­tori operístic de tots els temps, com ara Manon Les­caut, La bohème, Tosca, Madama But­terfly o Turan­dot. Budeen, expert també en Verdi, deta­lla com Puc­cini es va impli­car en el fune­ral del també com­po­si­tor italià, mort el 27 de gener del 1901, accep­tant el prec de l’alcalde de Via­reg­gio de repre­sen­tar el muni­cipi en l’hora del comiat al cre­a­dor d’Aida. “Amb ell, per desgràcia, s’extin­geix la més pura i llu­mi­nosa glòria d’Itàlia. Per la gran­desa de la nos­tra pàtria, espere que les seves vir­tuts com a home i artista siguin imi­ta­des i con­ti­nu­a­des”, va lloar.

L’estrena de Madama But­terfly el 17 de febrer del 1904 a La Scala de Milà és des­crit per Bud­den com una seqüència en què el públic va pas­sar del “silenci fúnebre” durant el pri­mer acte a una “apa­tia total durant la resta de la repre­sen­tació” i a “xiu­lets i escri­das­sa­des al final”. “Un veri­ta­ble lin­xa­ment”, va con­fes­sar Puc­cini al ban­quer Cami­llo Bondi. “Però la meva But­terfly con­ti­nua sent l’òpera més sen­tida i evo­ca­dora que he con­ce­but”, es rearma. El cert, però, és que la com­mo­ve­dora història de Cio-Cio-San no es va tor­nar a repre­sen­tar mai més a La Scala en vida de Puc­cini. Bud­den, edi­tor d’òpera de la BBC i pre­si­dent del Cen­tre d’Estu­dis Gia­como Puc­cini de Lucca fins a la seva mort el 2007, ajuda a il·lumi­nar tots els angles d’un com­po­si­tor que reu­nia la para­doxa de des­per­tar l’admi­ració del públic i el menys­preu d’una crítica i d’un esta­blish­ment que el con­si­de­rava massa sen­ti­men­tal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia