Narcís Puig substituirà Salvador Sunyer al Temporada Alta vinent
Sunyer ha estat el director de festival des de la primera edició, que ha situat Salt i Girona en el mapa de teatre internacional
Enguany, s’han sumat 66.557 espectadors, amb un 92% d’ocupació
Salvador Sunyer, cofundador i director del festival Temporada Alta durant 33 anys, deixarà el càrrec a finals d’aquest any i passarà el relleu a Narcís Puig, adjunt de direcció, des del 2010. Sunyer passarà en segon terme per fer algunes accions puntuals dins de l’empresa gestora del Temporada Alta, Bitó Produccions relacionades amb la formació i la reflexió. Ja no haurà de dir “nos” als artistes, diu amb ironia. L’encara director ha assegurat que el festival mantindrà “les línies mestres” que s’han seguit fins ara, com és mantenir la seu a la demarcació de Girona, aposta per internacionalitzar l’escena catalana i acostar les arts escèniques als nous públics.
La decisió ja es venia parlant des de feia més d’un any. Ara s’ha anunciat i es farà efectiva a partir del mes de gener. Narcís Puig té el repte de mantenir un festival que ja està connectat a Europa i que respon molt bé als seus objectius d’internacionalitzar les companyies catalanes; portar muntatges de referència europea a Catalunya; i també produir i coproduir muntatges que faran vida a Catalunya, posteriorment. El seu quart objectiu és el de mantenir arrelat el Temporada Alta als municipis de Salt i Girona. Un exemple: Dels 56 instituts dels dos municipis, 55 han demanat poder participat en algunes de les accions del festival a través del programa A Tempo. Totes aquestes activitats es fan en horari lectiu, són gratuïtes i són finançades per patrocinis. Tot i això, només el 12% dels gironins van a veure teatre l’any, el que significa que encara hi ha una notable feina de captació, adverteix.
En els 33 anys de carrera, Sunyer admet que han anat acostumant els públics a espectacles amb sobre titulació o d’una creació contemporània menys narrativa que els teatres convencionals. Tot i això, el festival pensa en registres molt amplis de públic. De la producció actual, lamenta que s’hagi centrat massa en un teatre que diu què s’ha de pensar (“i no tant en convidar que cadascú pensi el que vulgui”) i es percep que estan decaient les grans produccions internacionals. Això és degut al fet que una part de la nòmina dels directors de referència han saltat a l’òpera i que no hi ha un relleu generacional. Segons Puig, tot i els intents de centres de producció a França i Alemanya, es constata que les noves direccions prefereixen muntatges d’un aforament mitjà.
La 33a edició d’engany ha sumat fins a de 66.557 assistents entre els espectadors de sala (60.436), els participants en el projecte A Tempo (3.808) i els que han participat a activitats complementàries (2.313). El Temporada Alta es manté en la franja alta d’ocupació (92%), amb 23 espectacles amb entrades exhaurides en totes o algunes de les seves funcions.
Al llarg de les 12 setmanes que ha durat el festival, s’han presentat 110 espectacles en 191 funcions entre Salt, Girona i les 8 subseus escampades pel territori. Enguany, com en la darrera edició, es va tornar a aconseguir una molt bona arrancada de venda d’entrades: un 35% de les entrades venudes a la fi del primer dia de venda general. A més, 5.833 persones han comprat entrades per primera vegada pel festival; un 12,60% han sigut menors de 30 anys; i un 26,2% de fora de les comarques gironines.
Amb trenta-tres edicions a l’esquena, el festival s’ha convertit en un dels principals agents del país pel que fa al suport a la creació i 12 de les produccions o coproduccions d’aquest any han aconseguit una gira o temporada en teatres dins o fora del país. És el cas per exemple de Gola, d’Oriol Pla i Pau Matas, que està fent temporada al Teatre Nacional de Catalunya (aquest cap de setmana serà un dels títols que programadors internacionals podran veure per a programar-lo); Totentanz-Morgen ist die Frage, que s’ha pogut veure al Teatre Lliure o Un sublime error, de Jan Lauwers, que s’està exhibint al Heartbreak Hotel de Barcelona, i posteriorment, iniciarà al Teatro de la Abadía de Madrid una gira internacional. També 38 de les coproduccions d’edicions anteriors segueixen representant-se anys després de la seva estrena.
Temporada Alta ha programat 23 espectacles d’artistes internacionals de 17 països, destacant la presència d’Isabelle Huppert a Girona per presentar Bérénice, una nova adaptació del clàssic de Racine dirigida per Romeo Castellucci. Precisament aquesta representació ha tingut lloc en el marc del Big Bang – Setmana de Programadors, que enguany ha adoptat un nou nom i ha acollit 75 professionals nacionals i internacionals.