cinema / drama
Intrigues vaticanes en un ‘Cónclave’ amb Ralph Fiennes, Lithgow, Tucci i Castellitto
Què passa dins la Capella Sixtina durant un conclave? El cineasta alemany Edward Berger entra amb la càmera a través de la ficció en una d’aquestes reunions de cardenals per escollir papa i, més enllà dels espectaculars i misteriosos rituals, retrata a la pel·lícula Cónclave , que s’estrena avui, un grapat d’éssers humans en una lluita de poder que fa aflorar sentiments tan contradictoris com l’ambició, l’enveja o la compassió. “És una partida de poder que s’assembla a qualsevol altra, a la que hi pugui haver en un diari, en un partit polític”, explicava Edward Berger a El Punt Avui el mes de setembre passat al Festival de Sant Sebastià. “Volia humanitzar aquest entorn. Per mi, no és una història sobre l’Església, necessàriament, sinó una història universal sobre el poder.”
El cineasta alemany no es va endur cap premi a Sant Sebastià, però la pel·lícula va agradar força, i ha aconseguit sis nominacions als Globus d’Or, tres per al seu espectacular elenc, que inclou Ralph Fiennes (en el paper principal), John Lithgow, Stanley Tucci, Isabella Rossellini i Sergio Castellitto.
Cónclave, rodada sobretot en anglès, se centra en les lluites de poder dels cardenals arran de la mort d’un papa fictici. Tancats amb pany i forrellat a la Capella Sixtina fins que escullin un nou papa, els més d’un centenar de prínceps de l’Església evidencien que, en general, són molt més a prop de la terra que del cel.
Edward Berger, cineasta de prestigi internacional després d’aconseguir quatre Oscar i nou nominacions per Sin novedad en el frente (2022), subratlla la humanitat dels personatges: “Volia que fossin com nosaltres. M’agrada la idea de barrejar l’arcaic, l’Església, la gent escrivint en papers, amb la modernitat, en què tothom té mòbil. Posen el papa difunt en una funda de plàstic de cadàvers, perquè ell mor com nosaltres morirem.” Dona importància, però, als rituals: “Creen misteri, són coses que no pots entendre, i això dona poder. L’Església catòlica és molt conscient de l’imaginari que crea, i probablement són els mestres de la creació d’imatges que fan pensar a la gent que són davant d’alguna cosa gran.”
Malgrat les diferències amb Sin novedad en el frente, Edward Berger subratlla que tenen coses en comú: “Faig aquests viatges des del punt de vista d’una sola persona; en el cas de Cónclave és el cardenal Lawrence, interpretat per Ralph Fiennes. Tots dos films tenen també un arc dramàtic amb un alliberament final dels personatges. A Cónclave, el personatge de Ralph Fiennes està dubtant, i el dubte li suposa una càrrega, però al mateix temps impulsa les seves accions. Al final té una sensació d’alliberament, hi ha un camí cap al futur..”