art
La Virreina s’encomana a l’art radical pur
Què vol dir ser radical avui? Fins a quin punt s’ha pervertit políticament, econòmicament, mediàticament i culturalment el seu sentit més pur? Hi reflexionarà la Virreina Centre de la Imatge en el seu programa del 2025. Tot el cicle d’exposicions i d’activitats pouarà del què històricament ha sigut el concepte de ruptura en el camp de l’art: “quins han estat els processos i les implicacions tant pretèrites com actuals assumides pels artistes durant aquestes pràctiques de confrontació, per on van depassar els llenguatges estètics de cada moment per acumular interessos col·lectius i què hauríem no només de llegir, sinó, sobretot, reprendre de totes aquelles epistemes del dissens.”
Les primeres exposicions de l’any a l’equipament de la Rambla, capitanejat per Valentín Roma, estan dedicades a “autors essencials de les experiències artístiques més ideològicament revolucionàries que van arrencar a finals dels anys cinquanta del segle passat”: la cineasta afrocubana Sara Gómez; el dramaturg italià Eugenio Barba i la seva emblemàtica companyia Odin Teatret; la compositora, vocalista i performer nord-americana Cathy Berberian i l’historiador de l’arquitectura, escriptor i teòric de l’art i la literatura proletària francès Michel Ragon. La cineasta, escriptora i compositora Trinh T. Minh-ha; els artistes visuals Paloma Polo, Isaías Griñolo i Álvaro Perdices; l’escultor Sergi Aguilar; el cineasta Michelangelo Antonioni i el fotògraf Luigi Ghirri completen les deu exposicions que es podran visitar enguany al Centre de la Imatge.
Pel que fa a l’apartat de programes públics i investigacions, s’abordarà una revisió de la historiografia artística i ideològica produïda a Catalunya durant l’últim mig segle. Una de les iniciatives principals és un projecte patrimonial, de dos anys de durada, al voltant de la trajectòria de Carles Hac Mor i Ester Xargay. Es farà una exhaustiva catalogació i restauració dels fons documentals d’ambdós artistes; dos festivals poètics performatius; una sèrie de quinze entrevistes audiovisuals, gravades a tall de testimonis sobre l’obra, l’època i el paper de catalitzadors d’Hac Mor i Xargay en l’escena artística catalana, i una publicació que aspira a ser un llibre de referència.
Un altre autor que motivarà cicles de conferències, diàlegs i taules rodones, així com un quadern monogràfic, elaborat exprofeso a manera d’homenatge en el cinquè aniversari de la seva mort, és Arnau Puig, de qui s’analitzarà l’actualitat dels seus posicionaments filosòfics i polítics. També per commemorar un lustre de la seva desaparició, tindran lloc unes jornades dedicades a l’escriptor, filòsof i editor Enrique Lynch, professor d’Estètica a la Universitat de Barcelona durant dues dècades. I en l’any del centenari del naixement de Manuel Sacristán, La Virreina dedicarà un simposi a la figura de l’autor que va introduir la teoria marxista a l’Estat espanyol.
Pel que fa a les publicacions, destaca el vuitè número de la col·lecció d’assaig visual dissenyada per Hermanos Berenguer que, sota l’edició de Pilar Parcerisas i amb el títol Joseph Beuys. Art, utopia i revolució, reuneix, per primer cop en català, una selecció d’onze textos, converses i manifestos de l’artista alemany.
Durant el 2024 han passat per La Virreina Centre de la Imatge 129.145 persones, xifra que suposa un increment del 6% respecte a l’any anterior. L’exposició amb més concurrència ha estat Jeff Wall. Contes possibles, amb 62.719 visites. L’equipament disposa de 1.300.000 euros de pressupost per a l’exercici 2025, dels quals un 58% (750.000 euros) són per a la producció d’exposicions, programes públics, publicacions i investigacions.