Música

òpera

El Liceu estrena una ‘La traviata’ més fidel a l’original

El Gran Tea­tre del Liceu ha pre­sen­tat el retorn de la icònica òpera de Verdi La tra­vi­ata, en versió de David Mcvi­car i les veus de Nadine Sierra, Javier Cama­rena i Artur Rucinski. Des d’aquest diven­dres i fins al 2 de febrer, el Liceu ofe­rirà la pro­ducció diri­gida per Gia­como Sagri­panti que es plan­teja com una revolta “con­tra la imatge gla­mu­rosa de mol­tes dècades de ver­si­ons luxo­ses i colo­ris­tes”, han decla­rat a ACN.

De fet, en aquesta versió es res­si­tua la història de La tra­vi­ata als bai­xos fons de París, en un entorn “obs­cur” i “amo­ral”. La peça pretén ser una apro­xi­mació rea­lista al tre­ball de Verdi i posa de mani­fest un dels temes menys expli­cats de l’òpera: la der­rota d’una dona incapaç d’esca­par de la hipo­cre­sia de la soci­e­tat bur­gesa.

En un París de finals del segle XIX s’explora el desig tràgic de la pro­ta­go­nista Vio­letta Valéry (Nadine Sierra), una jove cor­te­sana que, després de viure una vida mar­cada pels pla­ers super­fi­ci­als, des­co­breix l’amor en Alfredo Ger­mont (Javier Cama­rena).

La pro­ducció de David McVi­car amb repo­sició de Leo Cas­taldi s’allu­nya del melo­drama con­ven­ci­o­nal, posant l’accent en el dolor i la soli­tud de la pro­ta­go­nista, així com en la crítica a la hipo­cre­sia de la classe social domi­nant, tant de l’època de l’òpera com de la soci­e­tat con­tem­porània. En un entorn fosc i cruel, la làpida de Vio­letta ocupa el cen­tre de l’esce­nari, un potent recor­da­tori de la mort immi­nent que defi­neix la tra­jectòria de la pro­ta­go­nista.

En roda de premsa, Leo Cas­taldi ha expli­cat que en aquest mun­tatge ha vol­gut crear la “màxima inti­mi­tat pos­si­ble” i que per això s’ha mirat de reduir l’espai que per­cep l’espec­ta­dor. També ha dit que a diferència del que plan­teja el lli­bret tot l’espec­ta­cle està plan­te­jat com un viatge en el temps cap al pas­sat. També s’han inclòs esce­nes que no apa­rei­xen en el lli­bret, però que sí que ho fan a la novel·la i en l’obra tea­tral.

Nadine Sierra ha com­pa­rat la vul­ne­ra­bi­li­tat que sent com a dona i la que té el seu per­so­natge i ha reco­ne­gut que se sent “iden­ti­fi­cada”. L’artista ha aplau­dit que la pro­ducció que es podrà veure al Liceu eli­mini certa “super­fi­ci­a­li­tat” i ha subrat­llat la “química” que manté amb Artur Rucinski i la bona sin­to­nia amb el direc­tor.

També ha expli­cat que una de les refle­xi­ons que plan­teja l’obra és la pèrdua d’una manera de viure i ha recor­dat que aquesta tragèdia encara és actual amb els joves que “no saben qui són” perquè estan cen­trats “en els altres” i en “com vol­drien ser”.

La direcció musi­cal és del mes­tre Gia­como Sagri­panti amb una música “bri­llant i vir­tu­osa, cri­tica amb bru­ta­li­tat la soci­e­tat de les apa­ren­ces, una màquina que des­tru­eix per­so­na­li­tats; espe­ci­al­ment quan són dones que aspi­ren a ser lliu­res”.

Inno­va­dora, el 1853

La tra­vi­ata va ser, en la seva estrena del 1853, una òpera inno­va­dora: per pri­mer cop, una història sobre la mort, el rebuig social i l’amor impos­si­ble, no tenia lloc a l’anti­gui­tat, sinó en el pre­sent. Verdi va des­co­brir l’obra de tea­tre La dama de les camèlies –ins­pi­rada en la novel·la d’Ale­xan­dre Dumas (fill), del mateix títol– a París un any abans, i imme­di­a­ta­ment va deci­dir escriure la música.

Ins­pi­rada en la relació real de Dumas amb la cor­te­sana Marie Duples­sis, La tra­vi­ata s’ha con­ver­tit amb el pas de les dècades en l’òpera més popu­lar i repre­sen­tada de la història.

Noves incor­po­ra­ci­ons

Durant la roda de premsa també s’ha comu­ni­cat que, a par­tir d’aquest gener, Vin­cenzo D’Amore serà el nou direc­tor de Pro­ducció del Gran Tea­tre del Liceu, subs­ti­tuint Leti­cia Martín, que ha estat nome­nada nova direc­tora del Fes­ti­val Grec de Bar­ce­lona.

Segons ha expli­cat el Liceu, D’Amore aporta una “sòlida tra­jectòria” en pro­ducció operística i de dansa, des­ta­cant el seu dar­rer període pro­fes­si­o­nal a l’Opéra Nati­o­nal de París.

Paral·lela­ment, l’orga­ni­grama es com­pleta amb la rees­truc­tu­ració del Depar­ta­ment Artístic i la incor­po­ració de Pol Avinyó com a Adjunt a la Direcció Artística.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia