Arts escèniques

TEATRE

El TNC explica la proesa de salvar llibres a Síria com a acte de resistència

La periodista Laura Rosel debuta a l’escena en un projecte de teatre documental, que va arrencar fa sis anys

Fotògrafs de Darayya van construir una biblioteca amb 15.000 llibres salvats de les bombes d’Al-Assad

Quan s’estreni al TNC Els con­tra­ban­dis­tes de lli­bres de Darayya, aquest dijous a la Sala Tallers (fins al 9 de febrer) ja farà un mes i mig que Bai­xar Al-Assad va fugir de Síria, que haurà d’ins­tau­rar la democràcia. Des del 2015, joves fotògrafs de la ciu­tat rebel de Darayya van deci­dir res­ca­tar tots els lli­bres que loca­lit­zes­sin dels edi­fi­cis bom­bar­de­jats i tras­lla­dar-los en una bibli­o­teca secreta. Van acon­se­guir aple­gar 15.000 lli­bres. L’ope­ració, que pre­te­nia con­ver­tir-se en un acte de resistència, va interes­sar Delp­hine Minoui, una peri­o­dista fran­cesa (de pare iranià) espe­ci­a­lista el món àrab-musulmà a Le Figaro, des del 2002.

Mercè Mana­guerra, ànima de la sala Dau al Sec fa sis anys que va ini­ciar el pro­jecte en el qual va invo­lu­crar de seguida la peri­o­dista Laura Rosel, que encarna la recerca de Minoui. Ella com­par­tirà el seu debut pro­fes­si­o­nal a l’escena amb Marwan Sabri, Ilyass El Ouah­dani i Jorge-Yamam Ser­rano. Els tres per­so­nat­ges paren des de l’experiència d’haver mar­xat de casa i de la relació amb uns lli­bres que els han permès viat­jar. La copro­ducció del TNC compta amb la tra­ducció d’Albert Tola i Isa­be­lle Bres, i la dra­matúrgia de Tola amb Iban Bel­tran, que n’és el direc­tor del mun­tatge.

Segons recull l’agència Efe de la pre­sen­tació de premsa, la para­doxa és que cap dels acti­vis­tes (que va entre­vis­tar Minoui per Skype quan va des­co­brir la pàgina de Face­book Humans for Syria) era afi­ci­o­nat a la lec­tura, en un país en què els lli­bres als quals podien acce­dir els mar­cava el règim de Bai­xar al-Assad, però van deci­dir pre­ser­var volums de lite­ra­tura de dife­rents països i gèneres, de pro­pi­e­tat pri­vada, “com un acte de resistència davant la des­trucció”. Tot i això, la nar­ració pretén reco­llir els tes­ti­mo­nis d’uns joves que van alçar-se pacífica­ment el 2015 con­tra el règim amb l’espe­rança d’acon­se­guir la democràcia: Calia donar veu als anhels dels nois rebels en el seu camp de bata­lla diari.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia