Arts escèniques

TEATRE

El Eje ‘esquartera’ el conte clàssic d’‘Els Tres porquets’ a la Sala Beckett

Pau Masaló ha escrit la dramatúrgia de ‘Tres porquetes’ per a la companyia de teatre, a partir de la investigació a la sala d’assaig

L’obra s’estrena dimecres a la sala de dalt de la Beckett

Els artis­tes d’El Eje, com­pa­nyia resi­dent de la Sala Beckett de la tem­po­rada, estre­nen demà Tres por­ques (fuins al 16 de febrer a la sala de dalt), el resul­tat d’una inves­ti­gació sobre el conte infan­til i la indústria càrnia a Cata­lu­nya. El grup, amb dotze anys de tra­jectòria, s’alia amb dife­rents dra­ma­turgs i direc­tors per expe­ri­men­tar el fet tea­tral. Ara, ha comp­tat amb Pau Masaló, en la cre­ació i dra­matúrgia, men­tre que Carla Tovias com­par­teix direcció amb Èric Balbàs. Sense voler fer un espec­ta­cle acti­vista ni tam­poc tea­tre docu­men­tal han anat cons­truint Tres por­ques (que inter­pre­ten Laia Alberch, Maria Hernández Giralt i Mar Paw­lowsky) a par­tir de la recerca a la sala d’assaig.

Per als mem­bres de la com­pa­nyia el conte clàssic d’Els tres por­quets és un cant a la meri­tocràcia (“si ets dili­gent a la feina i cons­tru­ei­xes una llar ferma, t’esca­paràs del llop”, explica Masaló) i al con­su­misme. Al mun­tatge, les tres actrius són unes por­ques que cons­tru­ei­xen un escor­xa­dor, en les que apa­rent­ment aca­ba­ran sacri­fi­ca­des. Si al prin­cipi, la dra­matúrgia de les tres actrius és visual, més enda­vant expo­sen les raons­dels tres ani­mals d’inten­tar sor­tir del sis­tema. En l’obra, manen les refle­xi­ons que fa una tre­ba­lla­dora de la carn (es dedica a esquar­te­rar els ani­mals a tros­sos per poder fer els dife­rents pro­ces­sos). Després d’algu­nes ses­si­ons d’entre­vis­tes li han gra­vat la veu que es com­pleta amb uns sobretítols. Sobta el que men­tre el volum del negoci de la indústria càrnia a Cata­lu­nya (es pro­du­eix anu­al­ment més de dos mili­ons i mig de tones de carn de totes les espècies: porcí, boví, oví, caprí, equí, avi­ram i conill i genera un negoci anual de 10.000 mili­ons), passi tan des­a­per­ce­buda a les ciu­tats, que ja arriba degu­da­ment empa­que­tada als super­mer­cats.

Masaló i El Eje havien coin­ci­dit estu­di­ant a l’ins­ti­tut dl Tea­tre També la Ignífuga (el grup de Masaló dels pri­mers anys) va com­par­tir esce­nari al Tan­ta­ran­tana amb el trio lide­rat per Paw­loski, Hernàndez i Balbàs. De fet, El Eje va pro­var la direcció inter­na­ci­o­nal gràcies a Tem­po­rada Alta el 2023 amb Eufo­ria y desazón, com­par­tint pro­jecte amb el dra­ma­turg i direc­tor argentí Ser­gio Baos.

Torna ‘Cacop­hony’

Després d’estre­nar-se a la Beckett fa tot just un any i de fer tem­po­rada al Tea­tro de la Abadía de Madrid la pas­sada tar­dor, aquesta set­mana torna a la Sala de baix de la Beckett Cacop­hony de la dra­ma­turga anglesa Molly Tay­lor amb direcció d’Anna Ser­rano Gatell. En aquesta ocasió, torna amb can­vis al repar­ti­ment: a les actrius Gemma Martínez, Mari­ona Pagès i Clara Sans, s’hi sumen Martí Atance, Artur Bus­quets i Laia Man­za­na­res. A més a més, l’actriu San­dra Pujol, que també for­mava part del repar­ti­ment ori­gi­nal, passa a inter­pre­tar el per­so­natge de l’Abi, la pro­ta­go­nista d’aquesta història sobre l’efecte que poden tenir les xar­xes soci­als a les nos­tres vides.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.