Cinema

CINEMA

La Filmoteca dedica un cicle a Sam Peckinpah, renovador del western

En el centenari del naixement de Sam Peckinpah, la Filmoteca de Catalunya recorda la filmografia del cineasta que va contribuir a redefinir el western dotant-lo d’un aire crepuscular, sanguinolent i alhora desencisat. Formalment, el seu cinema es caracteritza per combinar les morts a càmera lenta amb un muntatge vertiginós, un estil que ha fet que se’l consideri un “poeta de la violència” i que sovint la seva proposta visual hagi anat acompanyada de polèmica. Ja en els seus primers films, però sobretot amb The Wild Bunch (Grup salvatge, 1969), aconsegueix portar el gènere a un terreny nou en què la nostàlgia per un passat perdut, l’ocàs dels herois i els canvis inexorables de la civilització cobren un gran protagonisme, juntament amb una mirada desencantada sobre la condició humana i una barreja singular de lirisme i violència.

Encara que hagi estat discutit, el western dels anys seixanta i setanta del segle XX no s’entendria sense la seva aportació, com demostren títols com ara Duelo en la alta sierra, Pat Garrett & Billy the Kid, La balada de Cable Hogue, Major Dundee o Junior Bonner, tots programats en el cicle de la Filmoteca, junt amb Perros de paja, La fugida, Els aristòcrates del crim o La Cruz de Hierro, que pertanyen a altres gèneres que també va abordar, com el thriller i el cinema bèl·lic, però sempre en clau de western.

Enamorat de l’estil de vida del Far West, Sam Peckinpah (1925-1984) va estrenar-se com a realitzador televisiu en sèries de l’Oest i, ja com a cineasta, va revitalitzar el gènere en un moment en què semblava haver entrat en decadència. En un temps de canvi i de crisi, Peckinpah actua com a pont entre els ideals del cinema clàssic i les inquietuds que acabarien configurant el nou Hollywood.

El cicle comença aquest dissabte, 1 de febrer, a la Sala Chomón, amb la projecció de Grup salvatge (20 h).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia