Cinema

estrenes de cinema / animació

‘Salvatges’, una lluita que connecta els cims dels Alps amb la selva de Borneo

“Tinc arrels page­ses molt pro­fun­des”, diu el cine­asta suís Claude Bar­ras, que avui estrena als cine­mes el llarg­me­tratge ani­mat amb stop-motion Sal­vat­ges . “Els meus avis eren page­sos a les mun­ta­nyes suïsses, vivien de manera gai­rebé autàrquica. Tenien ver­du­res, vaques, feien el seu propi pa... I eren nòmades, vivien en dos pobles, un dalt de la mun­ta­nya a l’estiu, amb les vaques, i l’altre a l’hivern, a les pla­nu­res.” Els seus pares també van viure així fins als anys 50, però “l’idi­oma, la manera de viure i la relació amb els ani­mals i la natu­ra­lesa van des­a­parèixer total­ment en una gene­ració”, fins al punt que, quan era petit, “trac­tar algú de pagès era un insult”.

Claude Bar­ras és el direc­tor de La vida d’en Car­bassó, un altre llarg­me­tratge ani­mat en stop-motion, que es va estre­nar a Canes el 2016, va estar nomi­nat a l’Oscar i el Glo­bus d’Or i va gua­nyar el César i el Fes­ti­val d’Annecy. “La meva vida va can­viar de manera radi­cal, però no és que jo hagi can­viat gaire –comenta el cine­asta en una entre­vista a El Punt Avui–. Ha can­viat la manera com la gent mira la meva feina. Vaig pas­sar de ser un artista out­si­der a qui li cos­tava arri­bar a final de mes a ser un artista amb èxit.”

Tra­dició i moder­ni­tat

Sense pres­ses, va anar pen­sant i donant forma al seu segon llarg­me­tratge, Sal­vat­ges, que té a veure, d’alguna manera, amb la seva relació amb els avant­pas­sats dels Alps: “Jo vaig ser punk, vaig anar cap a la cul­tura moderna de ciu­tat. He refle­xi­o­nat sobre el meu propi recor­re­gut, d’on vinc i què trans­metré a la meva filla. Aquesta relació entre tra­dició i moder­ni­tat és el punt de par­tida d’aquest film. És el mateix a casa nos­tra que a l’altra punta del món.” Posa com a exem­ple l’oli de palma: “La pro­ducció d’oli de palma té un impacte sobre les per­so­nes i els ani­mals que viuen a l’altra punta del món, però també sobre la nos­tra salut i la salut dels nos­tres fills, que con­su­mei­xen pro­duc­tes que no són sans. Hi ha els page­sos euro­peus que tenen ingres­sos que van bai­xant per adap­tar-se als pro­duc­tes que es van con­re­ant a l’altra punta del món.”

Va triar com a pro­ta­go­nista del film un petit oran­gu­tan. Per això el film s’ambi­enta a Bor­neo, on viu la comu­ni­tat indígena dels penan. “Vaig triar Bor­neo perquè és un dels pocs llocs on encara hi ha oran­gu­tans en lli­ber­tat. Als anys 2000 n’hi havia uns 100.000. Avui en dia en que­den 30.000 i és pro­ba­ble que d’aquí a 10 o 15 anys ja no hi hagi oran­gu­tans en lli­ber­tat. És un lloc on es pro­du­eix oli de palma, que sim­bo­litza una mica aquesta tensió tan forta, aquesta guerra entre els modes de vida tra­di­ci­o­nals i els més moderns que aca­pa­ren els recur­sos de manera total­ment bru­tal.” Allà situa la història de Keria, un nen que troba un nadó oran­gu­tan a la plan­tació d’oli de palma on tre­ba­lla el seu pare. Al cos­tat del seu cosí Selaï i el nadó oran­gu­tan, Keria llui­tarà con­tra la des­trucció del bosc, una aven­tura que li per­metrà con­nec­tar amb els seus orígens.

El rodatge en stop-motion, fet de manera arte­sa­nal, con­necta d’alguna manera amb la història que explica: “No n’era del tot cons­ci­ent però és veri­tat que, pen­sant-hi, hi ha una forma de tre­ba­llar amb matèria, en grup, en una mena d’intel·ligència col·lec­tiva, al mateix lloc, al mateix moment, tots ple­gats... Per mi és una manera de tre­ba­llar bonica, rica, que no trobo dar­rere d’una pan­ta­lla amb gent sepa­rada, una mica a tot arreu.”

Antiga escola
El cinema d’ani­mació s’ha pola­rit­zat: hi ha les grans pro­duc­ci­ons de Hollywood i el cinema més arte­sa­nal, d’autor, que es fa a Europa, al Japó i altres països, que també ha cres­cut molt. Amb tot, pre­do­mina l’ani­mació digi­tal. “Sal­vat­ges no es cor­res­pon amb el que fa una gran part de la huma­ni­tat –refle­xi­ona Claude Bar­ras–. Em sento una mica de l’antiga escola però alhora tam­poc és que rebutgi la moder­ni­tat, perquè hem uti­lit­zat càmeres digi­tals, fem edició digi­tal i he fet ser­vir també inter­net per docu­men­tar-me. Però dins de la moder­ni­tat sí que hi ha aquesta idea que hem d’anar més ràpid, i jo penso que això ens por­tarà més aviat cap a l’infern.”
Empa­tia a la baixa
Defen­sar el medi ambi­ent, la diver­si­tat, les for­mes de vida dels indígenes de Bor­neo i altres indrets, les llengües i cul­tu­res mino­ritàries, té molt a veure amb l’empa­tia. Bar­ras creu que és un sen­ti­ment que va a la baixa: “En el moment que vaig escriure la pel·lícula, l’empa­tia per altres for­mes de vida humana era molt més forta que avui en dia. Tot això s’ha anat esfon­drant i tinc la sen­sació que no és que la gent sigui menys empàtica, sinó que hi ha tan­tes males notícies que es van enca­de­nant i tanta infor­mació que ens inunda i sorprèn que no aca­bem de saber quina és la pri­o­ri­tat i com podem resis­tir ple­gats.” Creu que per fer-hi front, pot­ser ani­ria bé cap­gi­rar l’ús que es fa de la IA: “Ens falta pot­ser una intel·ligència arti­fi­cial que ens pugui fer un resum de per on hem de començar. Molta gent està pre­o­cu­pada i és empàtica, però ja no tenen ni la força ni l’ori­en­tació política o filosòfica per donar-nos la mà i resis­tir ple­gats.”
Sal­var els bos­cos
Per Claude Bar­ras, atu­rar la des­fo­res­tació és el gran des­a­fi­a­ment de la huma­ni­tat: “És el cor del pro­blema mun­dial. Tot hi està vin­cu­lat, també el canvi climàtic. Si acon­se­guei­xen des­truir els bos­cos, la bio­di­ver­si­tat i les dife­rents cul­tu­res ho tenen molt fotut. Neces­si­tem recon­nec­tar-nos i estar més coor­di­nats amb la vida. Els bos­cos són emblemàtics, és el que més m’importa. Ens n’hem d’ocu­par ràpida­ment per no dei­xar als nos­tres fills un món total­ment des­truït.”


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia