Cinema

estrenes de cinema / animació

‘Salvatges’, una lluita que connecta els cims dels Alps amb la selva de Borneo

“Tinc arrels pageses molt profundes”, diu el cineasta suís Claude Barras, que avui estrena als cinemes el llargmetratge animat amb stop-motion Salvatges . “Els meus avis eren pagesos a les muntanyes suïsses, vivien de manera gairebé autàrquica. Tenien verdures, vaques, feien el seu propi pa... I eren nòmades, vivien en dos pobles, un dalt de la muntanya a l’estiu, amb les vaques, i l’altre a l’hivern, a les planures.” Els seus pares també van viure així fins als anys 50, però “l’idioma, la manera de viure i la relació amb els animals i la naturalesa van desaparèixer totalment en una generació”, fins al punt que, quan era petit, “tractar algú de pagès era un insult”.

Claude Barras és el director de La vida d’en Carbassó, un altre llargmetratge animat en stop-motion, que es va estrenar a Canes el 2016, va estar nominat a l’Oscar i el Globus d’Or i va guanyar el César i el Festival d’Annecy. “La meva vida va canviar de manera radical, però no és que jo hagi canviat gaire –comenta el cineasta en una entrevista a El Punt Avui–. Ha canviat la manera com la gent mira la meva feina. Vaig passar de ser un artista outsider a qui li costava arribar a final de mes a ser un artista amb èxit.”

Tradició i modernitat

Sense presses, va anar pensant i donant forma al seu segon llargmetratge, Salvatges, que té a veure, d’alguna manera, amb la seva relació amb els avantpassats dels Alps: “Jo vaig ser punk, vaig anar cap a la cultura moderna de ciutat. He reflexionat sobre el meu propi recorregut, d’on vinc i què transmetré a la meva filla. Aquesta relació entre tradició i modernitat és el punt de partida d’aquest film. És el mateix a casa nostra que a l’altra punta del món.” Posa com a exemple l’oli de palma: “La producció d’oli de palma té un impacte sobre les persones i els animals que viuen a l’altra punta del món, però també sobre la nostra salut i la salut dels nostres fills, que consumeixen productes que no són sans. Hi ha els pagesos europeus que tenen ingressos que van baixant per adaptar-se als productes que es van conreant a l’altra punta del món.”

Va triar com a protagonista del film un petit orangutan. Per això el film s’ambienta a Borneo, on viu la comunitat indígena dels penan. “Vaig triar Borneo perquè és un dels pocs llocs on encara hi ha orangutans en llibertat. Als anys 2000 n’hi havia uns 100.000. Avui en dia en queden 30.000 i és probable que d’aquí a 10 o 15 anys ja no hi hagi orangutans en llibertat. És un lloc on es produeix oli de palma, que simbolitza una mica aquesta tensió tan forta, aquesta guerra entre els modes de vida tradicionals i els més moderns que acaparen els recursos de manera totalment brutal.” Allà situa la història de Keria, un nen que troba un nadó orangutan a la plantació d’oli de palma on treballa el seu pare. Al costat del seu cosí Selaï i el nadó orangutan, Keria lluitarà contra la destrucció del bosc, una aventura que li permetrà connectar amb els seus orígens.

El rodatge en stop-motion, fet de manera artesanal, connecta d’alguna manera amb la història que explica: “No n’era del tot conscient però és veritat que, pensant-hi, hi ha una forma de treballar amb matèria, en grup, en una mena d’intel·ligència col·lectiva, al mateix lloc, al mateix moment, tots plegats... Per mi és una manera de treballar bonica, rica, que no trobo darrere d’una pantalla amb gent separada, una mica a tot arreu.”

Antiga escola
El cinema d’animació s’ha polaritzat: hi ha les grans produccions de Hollywood i el cinema més artesanal, d’autor, que es fa a Europa, al Japó i altres països, que també ha crescut molt. Amb tot, predomina l’animació digital. “Salvatges no es correspon amb el que fa una gran part de la humanitat –reflexiona Claude Barras–. Em sento una mica de l’antiga escola però alhora tampoc és que rebutgi la modernitat, perquè hem utilitzat càmeres digitals, fem edició digital i he fet servir també internet per documentar-me. Però dins de la modernitat sí que hi ha aquesta idea que hem d’anar més ràpid, i jo penso que això ens portarà més aviat cap a l’infern.”
Empatia a la baixa
Defensar el medi ambient, la diversitat, les formes de vida dels indígenes de Borneo i altres indrets, les llengües i cultures minoritàries, té molt a veure amb l’empatia. Barras creu que és un sentiment que va a la baixa: “En el moment que vaig escriure la pel·lícula, l’empatia per altres formes de vida humana era molt més forta que avui en dia. Tot això s’ha anat esfondrant i tinc la sensació que no és que la gent sigui menys empàtica, sinó que hi ha tantes males notícies que es van encadenant i tanta informació que ens inunda i sorprèn que no acabem de saber quina és la prioritat i com podem resistir plegats.” Creu que per fer-hi front, potser aniria bé capgirar l’ús que es fa de la IA: “Ens falta potser una intel·ligència artificial que ens pugui fer un resum de per on hem de començar. Molta gent està preocupada i és empàtica, però ja no tenen ni la força ni l’orientació política o filosòfica per donar-nos la mà i resistir plegats.”
Salvar els boscos
Per Claude Barras, aturar la desforestació és el gran desafiament de la humanitat: “És el cor del problema mundial. Tot hi està vinculat, també el canvi climàtic. Si aconsegueixen destruir els boscos, la biodiversitat i les diferents cultures ho tenen molt fotut. Necessitem reconnectar-nos i estar més coordinats amb la vida. Els boscos són emblemàtics, és el que més m’importa. Ens n’hem d’ocupar ràpidament per no deixar als nostres fills un món totalment destruït.”


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia