Música

música

Cada cop hi ha més sexisme a les lletres de les cançons

Segons una inves­ti­gació lide­rada per la Uni­ver­si­tat Pom­peu Fabra (UPF), el sexisme a les lle­tres de les cançons més popu­lars a l’estat espa­nyol s’ha incre­men­tat sig­ni­fi­ca­ti­va­ment durant els dar­rers 20 anys i espe­ci­al­ment en l’última dècada. El tre­ball exa­mina el sexisme a la música con­tem­porània a Espa­nya ana­lit­zant les lle­tres de més de dues mil cançons escri­tes i publi­ca­des al llarg de més de sei­xanta anys, entre el 1960 i el 2022. Un 51% de les cançons ana­lit­za­des tenen lle­tres amb expres­si­ons sexis­tes.

Es tracta d’un estudi científic pio­ner, per l’ús d’eines d’anàlisi de con­tin­gut basa­des en tècni­ques d’intel·ligència arti­fi­cial, que s’ha difós recent­ment en un arti­cle de la revista Cogent Arts & Huma­ni­ties. L’autora prin­ci­pal és Laura Casa­no­vas-Buli­art i aquest estudi deriva del tre­ball fi de grau, super­vi­sat per Car­los Cas­ti­llo, direc­tor del grup Web Sci­ence and Social Com­pu­ting (WSSC) del Depar­ta­ment d’Engi­nye­ria de la UPF. També és coau­tora de l’arti­cle Pris­cila Álva­rez-Cueva, que va ser inves­ti­ga­dora Juan de la Cierva a la Uni­ver­si­tat de Bar­ce­lona (UB) fins a finals de 2024 i actu­al­ment és pro­fes­sora lec­tora de la Facul­tat de Comu­ni­cació de la Uni­ver­si­tat Autònoma de Bar­ce­lona (UAB).

“Els resul­tats són impac­tants, ja que evi­den­cien que, encara que hi ha hagut avenços en la igual­tat i la lluita femi­nista, les lle­tres de mol­tes cançons con­ti­nuen per­pe­tu­ant este­re­o­tips nocius”, asse­gura Laura Casa­no­vas. “Però, sobre­tot, penso que aquest és un estudi que demos­tra que la intel·ligència arti­fi­cial pot ser una gran eina per ana­lit­zar una gran quan­ti­tat de dades de manera rigo­rosa, i pot ser clau per con­ti­nuar inves­ti­gant i abor­dant aquesta pro­blemàtica i d’altres de simi­lars en el futur”, afe­geix Casa­no­vas.

Car­los Cas­ti­llo con­creta que l’aug­ment del mas­clisme a les cançons dels dar­rers anys es mani­festa sobre­tot en la “hiper­se­xu­a­lit­zació i objec­ti­fi­cació del cos de la dona o amb idees rela­ci­o­na­des amb la pos­sessió i el con­trol per part dels homes”.

A l’estudi, s’apun­ten diver­ses cau­ses de l’aug­ment dels dis­cur­sos sexis­tes a les cançons ana­lit­za­des. D’una banda, es fa referència a la influència del con­text social i històric en la pro­ducció artística, en con­si­de­rar que la música reflec­teix els valors del marc cul­tu­ral en què se cir­cums­criu. L’estudi recorda que la soci­e­tat espa­nyola encara no s’ha desprès de l’herència històrica dels este­re­o­tips tra­di­ci­o­nals de gènere ni de la xacra de la violència mas­clista, mal­grat els últims avenços soci­als i polítics en matèria d’igual­tat i de l’auge del movi­ment femi­nista, espe­ci­al­ment des de 2018.

Més enllà de la per­sistència dels rols tra­di­ci­ons de gènere, l’estudi asse­nyala una altra pos­si­ble causa del sexisme a les lle­tres de les cançons: la crei­xent subs­ti­tució de la ràdio per les pla­ta­for­mes de stre­a­ming com a prin­ci­pal canal de con­sum de música. En aques­tes pla­ta­for­mes, no hi ha els cri­te­ris de fil­tre o selecció apli­cats pels res­pon­sa­bles dels espais musi­cals de la ràdio. En canvi, tot allò que es pri­o­ritza està rela­ci­o­nat amb la popu­la­ri­tat, cosa que pot tenir efec­tes con­tra­pro­du­ents.

L’algo­risme de les pla­ta­for­mes –que posi­ci­ona els temes que ofe­reix als usu­a­ris en funció del seu nivell de con­sum– també col·loca aquest tipus de cançons més amunt a les seves llis­tes. Segons la inves­ti­gació, això genera un “bucle de retro­a­li­men­tació”.

Per desen­vo­lu­par aquest estudi, un dels rep­tes prin­ci­pals ha estat exa­mi­nar una mos­tra tan volu­mi­nosa de cançons (més de dos mil) gai­rebé sense comp­tar amb dades prèvies de les seves lle­tres eti­que­ta­des pel seu nivell de sexisme. Davant d’aquest repte, els inves­ti­ga­dors han creat un nou mètode per fer via­ble i fac­ti­ble l’exa­men de grans volums de dades en un període de temps rao­na­ble. Han entre­nat un model com­pu­ta­ci­o­nal per detec­tar automàtica­ment el sexisme a les cançons, a par­tir de dades eti­que­ta­des manu­al­ment, usant tècni­ques d’apre­nen­tatge de màquina i intel·ligència arti­fi­cial.

“La recerca també repre­senta una opor­tu­ni­tat per als estu­dis de les ciències soci­als perquè inclou el pro­ces­sa­ment de dades com a eina meto­dològica fet que con­tri­bu­eix sig­ni­fi­ca­ti­va­ment a l’anàlisi de grans quan­ti­tats de dades. Aquesta com­bi­nació de dis­ci­pli­nes és un punt a remar­car per a tre­balls futurs que abra­cin l’anàlisi de la pro­ducció cul­tu­ral com a camp de bata­lla, s’ela­bo­rin sobre el con­text i la relació de poders exis­tents, i con­tinuïn endin­sant-se en la pro­blemàtica del sexisme”, opina Pris­cila Álva­rez-Cueva, coau­tora de l’estudi.

Segons Cas­ti­llo, “es podria dema­nar a les pla­ta­for­mes de stre­a­ming que no donin tanta visi­bi­li­tat a cançons que pro­mo­uen com­por­ta­ments mas­clis­tes” igual que es fan deman­des simi­lars a les xar­xes soci­als pel que fa a con­tin­gut radi­cal o xenòfob.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia