Còmic

la crònica

Nosaltres som de la ‘Bande Dessinée’

Un llibre de Jordi Canyissà fa un recorregut de quina ha estat la gènesi i continuïtat del còmic francobelga

Si haguéssim de dir pel broc gros qui­nes són les tres grans tendències o esco­les que domi­nen inter­na­ci­o­nal­ment el còmic, podríem des­ta­car la his­to­ri­eta de super­he­rois, bàsica­ment gene­rada als Estats Units; el manga o còmic japonès, i l’euro­peu, que és bàsica­ment el lle­gat de l’ano­me­nada escola fran­co­belga. Bèlgica i França han estat el bres­sol d’una manera estètica i nar­ra­tiva que ha con­fi­gu­rat gran part del còmic con­tem­po­rani.

A Cata­lu­nya som hereus de dife­rents mane­res de fer, però l’empremta fran­co­belga ha mar­cat molt. De fet, dues de les publi­ca­ci­ons que han introduït al còmic diver­ses gene­ra­ci­ons de lec­tors, Cavall Fort i Tret­ze­vents, han estat molt ori­en­ta­des per aquesta estètica i tenen el mèrit d’haver des­co­bert grans per­so­nat­ges d’aquesta escola, com és el cas de Sergi Gra­pes i els Bar­ru­fets. D’altra banda, no cal dir l’impacte que va tenir i con­ti­nua tenint al nos­tre país Tintín, l’esten­dard euro­peu de la B.D., abre­vi­a­tura de Bande Des­sinée, que és com es deno­mina en francès el còmic.

El còmic fran­co­belga ha tin­gut dife­rents mane­res de fer, com l’escola de Brus­sel·les, amb els per­so­nat­ges de la revista Tintín al cap­da­vant, o l’escola de Mar­ci­ne­lle, amb per­so­nat­ges tan emblemàtics com Lucky Luke que apa­rei­xien al set­ma­nari Spi­rou, També s’hi pot afe­gir l’Escola de París amb la revista Pilote, d’on sor­tira una altra icona del còmic euro­peu: Astèrix.

La també ano­me­nada línia clara s’ha trans­for­mat segons l’apa­rició de noves gene­ra­ci­ons d’autors influ­en­ci­ats per aquest cor­rent. Als anys vui­tanta, la revista Cairo, diri­gida per Joan Navarro i publi­cada per Norma, va aixo­plu­gar una moder­ni­tat que des de les fonts de la línia clara ofe­ria unes cre­a­ci­ons ple­nes de con­tem­po­raneïtat. A Cairo hi va haver espai per a una altra escola nas­cuda fora dels ter­ri­to­ris fran­ce­sos i bel­gues però amb la seva empremta sem­pre pre­sent: l’Escola Valen­ci­ana dels anys vui­tanta. Mique Bel­tran n’és un exem­ple.

Però, tot i la gran incidència del còmic fran­co­belga a tot Europa, pocs estu­dis han ana­lit­zat aquest cor­rent d’una manera glo­bal i esta­blint un pont d’influències mútues com en el lli­bre de Jordi Canyissà. El canon franco-belga. Una his­to­ria de la his­to­ri­eta euro­pea. Òbvi­a­ment, a França i a Bèlgica s’edi­ten mul­ti­tud de publi­ca­ci­ons i lli­bres sobre la seva història però habi­tu­al­ment ho fan des d’un punt de vista par­cial i seg­men­tat i no des de la pers­pec­tiva històrica que té Canyissà. L’obra ha estat edi­tada per ACT Edi­ci­o­nes i par­teix d’una ini­ci­a­tiva de l’asso­ci­ació sense afany de lucre Tebe­os­fera, dedi­cada a l’estudi del novè art. La inten­si­tat d’aquest tre­ball, la demos­tra el fet que Canyissà hagi inver­tit prop de 10 anys en la seva ela­bo­ració.

Canyissà esta­bleix com a inici del cànon la cre­ació de Tintín. Escriu: “És la lla­vor de tot el que vindrà després, perquè des d’aquell moment els autors publi­ca­ran per imi­tar aquest model, per rein­ven­tar-lo o per rebut­jar-lo.” I hi afe­geix: “Quan Hergé va començar a publi­car Tintín l’any 1929, ni tan sols hi havia una paraula en francès que definís el còmic, el terme Bande Des­sinée no es con­so­li­da­ria fins després de la Segona Guerra Mun­dial.”

Canyissà no oblida els pre­ce­dents i parla de tot allò que con­forma el nou art de la his­to­ri­eta i que, fins con­so­li­dar un llen­guatge per­so­nal a Europa, beu encara del model del conte il·lus­trat, de la cari­ca­tura de premsa i del model arcaic de les auques, a diferència dels Estats Units. L’obra va cons­truint ponts entre les dife­rents èpoques fins arri­bar al 1996, quan apa­reix Epilèptic, de David B.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia