Arts escèniques

TEATRE

La Mostra d’Igualada indaga la diversitat en espectacles familiars

Coincidint amb el mandat de la Llei dels Drets Culturals que impulsa el departament, Farrés Brothers ha cocreat un espectacle amb usuaris del centre Àuria, que tancara aquesta edició

La Mos­tra d’Igua­lada ha selec­ci­o­nat 41 espec­ta­cles d’entre les 937 sol·lici­tuds de com­pa­nyies per tan­car el car­tell de la 36a edició, que se cele­bra del 3 al 6 d’abril. El direc­tor, Ramon Giné, més enllà de pre­sen­tar obres per estre­nar, pre­fe­reix inci­dir en un for­mat d’espec­ta­cle que apel·li a tren­car les eti­que­tes d’edats i de dis­ci­plina. En la hibri­dació hi ha també mun­tat­ges pen­sats perquè els espec­ta­dors hi inter­vin­guin durant el procés. Farrés Brot­hers, per exem­ple, ha tre­ba­llat set­ma­nal­ment amb usu­a­ris de cen­tre Àuria per cons­truir con­jun­ta­ment l’espec­ta­cle Frank­Ments. El mun­tatge tan­carà l’edició diu­menge a la tarda, al Tea­tre Ate­neu. Un cre­a­dor cone­gut de la Mos­tra, Juan Anto­nio Por­ti­llo, també porta sis mesos tre­ba­llant amb ciu­ta­dans anònims d’Igua­lada per cons­truir un par­ti­cu­lar Museu del temps. Durant aquest procés els par­ti­ci­pants hau­ran triat una peça que els rela­ci­oni amb la ciu­tat i, després de fer-ne un breu text que es grava en àudio l’enter­ra­ran a tres parcs de la ciu­tat. El resul­tat serà un mapa de records que s’hi podrà acce­dir, peça a peça, a par­tir del QR que es deixi ins­tal·lat sobre de cada ele­ment. Per a Edgar Gar­cia, direc­tor gene­ral de l’Ins­ti­tut d’Empre­ses Cul­tu­rals (ICEC), aquesta mirada àmplia a la cocre­ació coin­ci­deix amb l’empenta del Depar­ta­ment de Cul­tura a desen­vo­lu­par (men­tre no s’aprovi for­mal­ment al Par­la­ment) la Llei de Drets Cul­tu­rals, que rei­vin­dica el dret a poder gau­dir de la cre­ació, així com de poder-hi inter­ve­nir.

La llista de com­pa­nyies és prou àmplia i s’alter­nen grups con­so­li­dats (Campi Qui Pugui, La Ruta40, Bro­das Bros, o Leamôk, que com­pleta la seva adap­tació de clàssics amb una mirada rap amb una versió de Don Joan) amb altres d’emer­gents com Les Biaix (Liz­zie el musi­cal), La Mula (Thauma) o Mal­sai Pro­duc­ci­ons (Calla, Judit, calla). De les 41 com­pa­nyies, 32 són cata­la­nes, 7 de l’estat espa­nyol (debuta Bayc­himo Tea­tro amb Sum) i dues d’inter­na­ci­o­nals: Ma Com­pag­nie - Marc Lacourt pro­posa la versió en català de Pour­quoi un arbre est une poule?, on dansa i dibuix es fusi­o­nen per crear una experiència poètica i visual.

Que el tea­tre fami­liar gau­deix de molt bon reco­nei­xe­ment ho demos­tra que als dar­rers pre­mis Fetén dels 17 pre­mi­ats, 10 eren cata­lans, Ákri (premi al millor espec­ta­cle a aquesta fira de Gijón) serà a Igua­lada. Es tracta d’un espec­ta­cle acrobàtic amb una escala i un aire d’humor absurd, com la pro­posta de Marga Socias(La idea bri­llant) o dels eia (La pedra de fusta).

En el pri­mer fes­ti­val estratègic de l’any (en què es pre­veu un miler de pro­fes­si­o­nals acre­di­tats) es vol inci­dir en els mun­tat­ges que tin­dran un fort reclam per als pro­gra­ma­dors i també en altres dis­ci­pli­nes en què convé que els pro­gra­ma­dors muni­ci­pals s’atre­vei­xin a pre­sen­tar-los al seu públic, apunta Giné. Enguany, hi ha una quin­zena de pro­gra­ma­dors inter­na­ci­o­nals vin­guts del Regne Unit, Irlanda, Dina­marca, Països Bai­xos, Lituània, Suècia, Sin­ga­pur, Canadà, Por­tu­gal, França, Itàlia, Ale­ma­nya Bèlgica i Xile.

Ja es pot con­sul­tar tota la pro­gra­mació al web

Renovació assegurada

Ramon Giné no continuarà a la direcció artística. Així mateix, ho confirmava aquest matí. A hores d’ara, està oberta la convocatòria (fins al 17 de març) a presentar-se a aquest càrrec. De fet, per primera vegada, l’ICEC planteja una contractació pel 2026 i 2027 conjunta. A través del concurs obert, se seleccionarà un equip format per la direcció artística, l’executiva, la producció, comunicació i premsa i la gestió administrativa.

Giné ha estat director de la Mostra des del 2019, en què va substituir Pep Farrés. Com tots els altres directors artístics dels festivals estratègics es va optar per prorrogar-los perquè poguessin compensar els anys de pandèmia (2020 i 2021). Giné ha anat consolidant el grup de Mostra Jove fins al punt que aquest any una omissió de joves ha fet la selecció dels espectacles que es veurà per a aquest grup d’espectadors. Paral·lelament, la Mostra manté la vinculació amb la ciutat d’Igualada: “La Mostra és nostra” diu la fregidora de Cultura, Carme Riera. Hi ha 50 voluntaris fidels i una desena de particulars que acullen a casa seva artistes o professionals durant la fira.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia