Arts escèniques

TEATRE

El teatre balear mostra el seu orgull en un cicle que es desplega al Maldà

El Festival de la paraula avança en semiescenificats obres que s’han treballat en residència a la fàbrica de creació El tub

Produccions de Ferro ha impulsat autors de teatre de barra fins a estrenar al TNC

Amb una àmplia satis­facció, Pro­duc­ci­ons de Ferro com­prova com, avui, hi ha orgull de l’auto­ria balear. És el resul­tat a les deu edi­ci­ons del Fes­ti­val de la Paraula a Palma que ha anat crei­xent pro­gres­si­va­ment. Des que Toni Gomila va par­ti­ci­par en un Tor­neig de dra­matúrgia de Tem­po­rada Alta va anar des­ple­gant un forat propi a Mallorca (amb qua­tre fina­lis­tes per edició). Alguns d’ells han aca­bat gua­nyant el Tor­neig del Tem­po­rada Alta i, poste­ri­or­ment, estre­nant a sales com la Beckett o el mateix TNC. Aquest és el cas de Marta Bar­celó. Ara, el Fes­ti­val de la Paraula farà una petita pre­sen­tació de tex­tos semi­es­ce­ni­fi­cats els diu­men­ges al mig­dia al Maldà, a par­tir del diu­menge vinent. Per l’equip de la sala del car­rer del Pi és una manera de res­ca­tar les mati­nals de ron­da­lles mallor­qui­nes d’anys ante­ri­ors. Per a Pro­duc­ci­ons de Ferro és fer un pas més en aquesta visi­bi­lit­zació de la pro­ducció balear a Bar­ce­lona.

La dra­matúrgia con­tem­porània de les Illes Bale­ars compta amb pro­jec­tes que, des de Pro­duc­ci­ons de Ferro (i bus­cant còmpli­ces ins­ti­tu­ci­o­nals per a cada cas), poden com­pen­sar econòmica­ment la seva labor escènica. Des de l’Espai El Tub de la mateixa com­pa­nyia, s’ofe­rei­xen espais per a residències i també alguns encàrrecs d’inves­ti­gació, amb una men­to­ria d’autor con­so­li­dat. Si fa una dècada, molts autors només tro­ba­ven ressò en el tea­tre de barra (sis pas­sis breus en una tarda en un bar) avui els car­tells dels espec­ta­cles no obli­den remar­car qui és l’autor. Gomila acla­reix que el Fes­ti­val de la Paraula ha estat una de les eines, jun­ta­ment altres com el suport d’ins­ti­tu­ci­ons com del Tea­tre Prin­ci­pal de Palma, que ha fet rea­li­tat aquest canvi de para­digma.

Per aquesta edició bar­ce­lo­nina s’és molt pru­dent (en part perquè la pro­posta va arri­bar quan la tem­po­rada del Maldà ja estava molt avançada). El 23 de març es pre­sen­tarà L’ingre­di­ent espe­cial de Marga Arrom. L’embrió es va poder seguir al XIII Tor­neig de dra­matúrgia del Tem­po­rada Alta. El 30 de març Miquel Mas Fiol fa una adap­tació de la novel·la Els car­nis­sers, de Gui­llem Fron­tera. L’obra, ara ha aga­fat un cert to d’home­natge a l’autor que va morir fa pocs mesos. El 6 d’abril, David Mataró pre­sen­tarà Res non verba, una peça ins­pi­rada en la història d’Alfredo Fernández, que va fer una falsa acu­sació d’abús dins de l’Església, com a com­plot per treure cre­di­bi­li­tat a les denúncies reals. Final­ment, el 13 d’abril, Maria Garalve ense­nyarà el tre­ball de Les lli­bre­te­res, a par­tir de Syl­via Beach i Adi­enne Mon­nier, fun­da­do­res de la lli­bre­ria Shakes­pe­a­res & Com­pany i La Mal­son des Liv­res, a París.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia