Cinema

Emmanuel Courcol

Director de cinema

“Els espectadors demanen un cinema de temàtiques socials”

El director ha triomfat a França i va guanyar el premi del Públic del Festival de Sant Sebastià amb el film ‘Por todo lo alto’

“Al llarg de la vida solem tenir diferents famílies: la que ens ve d’on naixem i, en el meu cas, una família artística”

La idea va ser connectar la música clàssica elitista i les bandes obreres a través de la música

Per fer-se a la idea de l’èxit que ha tin­gut a França Por todo lo alto , va bé fer una ullada a la taqui­lla: 15 mili­ons d’euros només a França. El 47 frega els 4 mili­ons a l’Estat espa­nyol i ja el con­si­de­rem un gran èxit. La bona aco­llida s’ha fet exten­siva en altres països euro­peus, i ha anat acom­pa­nyada de bones crítiques i d’un guardó molt apre­ciat al Fes­ti­val de Sant Sebastià, el premi del Públic. Està pro­ta­go­nit­zada per dos ger­mans bes­sons sepa­rats de petits (els actors Ben­ja­min Lavernhe i Pierre Lot­tin) que han estat adop­tats per famílies de clas­ses soci­als molt dife­rents. Un pateix leucèmia i la recerca d’un donant els fa retro­bar-se. La música, per a la qual tenen un talent here­tat genètica­ment, ser­virà per unir-los, però també els pot sepa­rar.

Parla d’una comu­ni­tat que troba en la música la soli­da­ri­tat, la força de la unió. L’art, d’alguna manera, ens pot alli­be­rar?
En una regió com aquesta, a Lille, al nord de França, que està asso­lada per la crisi econòmica i l’atur, la música és l’únic que els queda. Vam veure un docu­men­tal sobre les ban­des de música que hi ha i un home excla­mava: “Si ens tre­uen això, què ens queda?” És el que els uneix soci­al­ment, i per a ells és una manera d’acos­tar-se, de tocar quel­com bell. Els per­met trans­cen­dir, anar més enllà. És una qüestió gai­rebé de super­vivència per a ells.
La pel·lícula posa en con­tacte el món eli­tista de la música clàssica amb les ban­des d’obrers en lluita.
Sí, la idea va ser con­nec­tar aquests dos mons, la música clàssica eli­tista i les ban­des obre­res, a través de la música. Però dins d’aquests dos mons també hi ha mol­tes diferències, no es redu­eix a l’elit i la classe obrera. Inter­pre­tar junts el Bolero de Ravel té un efecte sor­pre­nent, perquè és el que fa que s’amal­ga­min, que com­bre­guin tots aquests mons. Ravel es va ins­pi­rar en el soroll de les fàbri­ques, de les màqui­nes, i per­met unir aquests dos mons. Quan ens docu­mentàvem, vam des­co­brir un vídeo d’una coral basca, del País Basc francès, que inter­pre­ta­ven el Bolero només amb veus, en una fàbrica. És al·luci­nant, molt maco. Es troba a You­Tube . Can­ten i se sent de fons el soroll de les màqui­nes.
Quin futur té a Europa un cinema com el seu, amb l’avenç de les pla­ta­for­mes?
Crec que és un cinema amb futur, que res­pon a una neces­si­tat. Els espec­ta­dors dema­nen un cinema de temàtiques soci­als. Ja ho vam veure a França, per exem­ple, amb la comèdia Un p’tit truc en plus, que ha venut gai­rebé 11 mili­ons d’entra­des. Es neces­sita a tot Europa. A França tenim l’avan­tatge que hi ha una xarxa enorme de pan­ta­lles, la gent va molt al cinema.
Des­co­brir un germà que no sabies que tenies és un car­ru­sel d’emo­ci­ons.
En part ve de la meva història per­so­nal. Vinc d’una família que no té res a veure amb el que faig. Cap dels meus ger­mans no és artista. Ells es van man­te­nir a prop de les nos­tres arrels bur­ge­ses i catòliques, men­tre que jo me’n vaig anar per una altra banda. Això passa: tots seguim camins dife­rents. A més, al llarg de la vida solem tenir dife­rents famílies: on nai­xem i, almenys en el meu cas, una família artística que he acon­se­guit cons­truir en el camí, quan vaig deci­dir fer pel·lícules.
Hi ha diver­sos temes que sur­ten a la pel·lícula i estan tots molt ben docu­men­tats: la malal­tia del pro­ta­go­nista, el tema de l’adopció, la música...
La guio­nista, Irène Mus­cari, i jo tenim tendència a docu­men­tar-nos moltíssim abans de fer qual­se­vol cosa. Ens vam docu­men­tar en tots els aspec­tes abor­dats al film. Per exem­ple, inter­pre­tar un direc­tor d’orques­tra és real­ment difícil. Ben­ja­min Lavernhe va estu­diar tres mesos amb un direc­tor d’orques­tra jove, perquè és molt com­pli­cat. I alguns direc­tors d’orques­tra ens van dir que pen­sa­ven que diri­gia de veri­tat. Ens hem pre­o­cu­pat que tot sigui abso­lu­ta­ment creïble.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia