Art

art

El Cercle Artístic de Sant Lluc, una altra vegada en una situació delicada

El Cer­cle Artístic de Sant Lluc torna a viure moments com­pli­cats. El seu pre­si­dent els dar­rers tres anys, el pin­tor Xano Armen­ter, ha dimi­tit de manera sob­tada, junt amb altres mem­bres de la junta, el tre­so­rer (Miquel Alsina) i tres vocals (Mar­cos Palazzi, Lázaro Larry Hug­gins i Wil­fried Flo­rian Ale­xan­dre Pra­ger). La pre­sidència en fun­ci­ons l’ocupa Jordi Muñoz, que era el vice­pre­si­dent. L’enti­tat cele­brarà el pròxim 10 d’abril una assem­blea en què es con­vo­ca­ran elec­ci­ons i s’abor­darà, com ve sent habi­tual, la pre­ca­ri­e­tat econòmica que amenaça la seva con­tinuïtat. Un dels punts de l’ordre del dia serà infor­mar de les ges­ti­ons per ven­dre’s patri­moni, en con­cret una obra de Joan Miró. Els socis van auto­rit­zar aquesta dolo­rosa mesura en una assem­blea extra­or­dinària que es va fer just ara fa un any.

Fa temps que el Cer­cle Artístic de Sant Lluc, fun­dat el 1893, busca el seu lloc en el mapa cul­tu­ral de la Bar­ce­lona del segle XXI. No està sent fàcil, i menys després de la pandèmia. La crisi de la Covid es va tra­duir en una dava­llada dramàtica del número de socis, l’única font de recur­sos. En només set anys, han pas­sat de ser 700 a 300. Però els pro­ble­mes venen de més lluny i tenen molt a veure amb la manca d’una seu de pro­pi­e­tat, que els ha fet fer diver­ses mudan­ces. Sant Lluc va haver de dei­xar el 2009 l’espai que ocu­pava des del 1953, al car­rer del Pi, quan l’Orde Hos­pi­talària de Sant Joan de Déu, el seu titu­lar, els va mul­ti­pli­car per cinc el llo­guer. Va ser lla­vors que l’Ajun­ta­ment els va cedir per 50 anys el Palau Mer­ca­der, l’actual seu, però amb una con­dició: havien d’assu­mir part de la reforma de l’edi­fici, mig milió d’euros que paga­rien amb una hipo­teca de 30 anys.

Un regal enve­ri­nat (amb repa­ra­ci­ons a l’edi­fici històric inclo­ses, incom­pren­si­ble­ment sent una reforma tan recent) que ha anat minant les finan­ces del cen­tre i, com dèiem, arrel del coro­na­vi­rus, havia anat engrei­xant els números ver­mells. “Ara estàvem a punt de sor­tir del forat. Havíem reduït les des­pe­ses, el deute que generàvem cada vegada era menor, el nou res­tau­rant ens donava oxi­gen i teníem un pro­jecte que hagués pogut ser la solució”, explica Armen­ter, satis­fet també de les acci­ons per atraure gent jove i, al cap i a la fi, per obrir a la ciu­tat una enti­tat amb fama de tan­cada en sí mateixa. Armen­ter ha deci­dit ple­gar, un any abans d’aca­bar el man­dat, per des­gast i motius de salut i perquè con­si­dera que la ins­ti­tució neces­sita un lide­ratge de con­sens i amb mà esquerra per nego­ciar amb les admi­nis­tra­ci­ons públi­ques. Va deci­dir pre­sen­tar-se a les elec­ci­ons que es van con­vo­car fa tres anys perquè no hi havia ningú que es volgués fer càrrec del res­cat de Sant Lluc. “Em pre­o­cupa que ara torni a pas­sar el mateix”, diu.

Un dels mem­bres de la junta que no ha dimi­tit és Miquel Lli­mona (el secre­tari), des­cen­dent de la nis­saga que fa 132 anys va crear aquesta asso­ci­ació artística, els ger­mans Joan i Josep Lli­mona, jun­ta­ment amb un grup d’altres pin­tors i escul­tors, seguint les ori­en­ta­ci­ons doc­tri­nals del futur bisbe Josep Tor­ras i Bages. Sant Lluc va sor­gir com a reacció al moder­nisme bohemi i al caràcter frívol del Reial Cer­cle Artístic, fun­dat el 1881. La tra­jectòria d’aquesta enti­tat que ocupa la Casa Bas­sols-Pig­na­te­lli del car­rer dels Arcs ha estat ben dife­rent i sí que ha pogut arri­bar al segle XXI sense veure peri­llar la seva existència. “L’Ajun­ta­ment ens va sug­ge­rir que ens fusionéssim”, revela el ja ex pre­si­dent de Sant Lluc. Però la pro­posta va pro­vo­car divisió i la junta que pilo­tava Armen­ter es va des­mem­brar, com ara, amb dimis­si­ons en bloc. Per a una part de la massa social de l’enti­tat, seria una traïció tor­nar-se a ajun­tar amb qui els fun­da­dors van plan­tar pels seus prin­ci­pis, d’un rígid mora­lisme catòlic. Per a una altra part, aque­lla Bar­ce­lona de finals del segle XIX no té res a veure amb la Bar­ce­lona actual, ni tam­poc el propi Sant Lluc, que als seus ini­cis tenia pros­crit el nu.

El Cer­cle Artístic de Sant Lluc ha estat un nucli clau de l’escena cul­tu­ral cata­lana. Antoni Gaudí, Josep Puig i Cada­falch, Eugeni d’Ors, Josep Pijoan, Feliu Elias, Josep M. Junoy, Joa­quim Tor­res García, Josep M. Sert, Fran­cesc Gimeno, Joa­quim Mir, Rafael Benet, Ale­xan­dre de Caba­nyes, Miquel Blay, Eusebi Arnau, Joa­quim Folch i Tor­res, Pere Ynglada, J. F. Ràfols, Sebastià Gasch, Josep Llo­rens i Arti­gas o Joan Miró se’l van sen­tir seu i eren incon­di­ci­o­nals a les seves aules de dibuix, a les seves tertúlies i als actes que orga­nit­zava. Sant Lluc va fixar en bona mesura les direc­trius del nou­cen­tisme. Va viure una pri­mera època d’esplen­dor; va tute­lar l’Agru­pació Cour­bet (1918); del 1936 al 1951 restà tan­cat (els revo­lu­ci­o­na­ris no li per­do­na­ren el seu explícit cato­li­cisme i els pri­mers fran­quis­tes, el seu cata­la­nisme); va pro­te­gir la Coral Sant Jordi, l’Agru­pació Dramàtica de Bar­ce­lona i la com­pa­nyia dels Joglars, en plena dic­ta­dura; va allot­jar les pri­me­res actu­a­ci­ons dels Setze Jut­ges; va pro­pul­sar els Cicles d’Art d’Avui, una munió d’acti­vi­tats lliu­res de tot pre­ju­dici con­fes­si­o­nal i com­pro­me­ses amb l’art d’avant­guar­dava; i va crear el Premi Inter­na­ci­o­nal de Dibuix Joan Miró. I sem­pre, al llarg dels seus més de 125 anys d’història, ha hagut de recórrer a l’enginy per superar la difi­cul­tosa eco­no­mia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia