Art

Com brota la vida de l’aigua

Fonsu Mateu presenta fins al 2 de maig al Museu de l’Aigua de Salt ‘L’última’ exposició de les seves aquarel·les “de proximitat”

L’artista, que donarà els beneficis que generi la mostra a Càritas, qualifica les seves obres delicades de simples “divertimentos”

"No m’agrada que allò que pinto quedi massa bé. Brutejo una mica i tot, expressament"

L’he anat a tro­bar pocs dies abans de la inau­gu­ració i està neguitós. No li agrada par­lar d’ell mateix, i es nota, perquè el seu lloc no és aquest, el dels elo­gis, el pro­to­col, la noto­ri­e­tat. “On estic més bé és a casa, a la meva taula, tacant papers”, em dirà amb aque­lla modèstia que ha con­ver­tit fins i tot en un segell per­so­nal: la silu­eta fosca d’un home lleu­ge­ra­ment encor­bat però que està en marxa, que encara es belluga. A Fonsu Mateu (Salt, 1948), que pot­ser hau­ria tin­gut una vida dife­rent si un mes­tre d’escola, incrèdul davant les seves apti­tuds, no hagués dub­tat que real­ment fos l’autor de l’esplèndid lleó que aca­bava de dibui­xar, l’art li ho ha donat quasi tot: temps, vida, mirada. També amics, que sovint li dema­nen: fes-me una aqua­rel·la d’aquesta flor o aquesta cader­nera, o d’aquest ciclista, o d’un caic bai­xant per aigües bra­ves, i lla­vors acon­se­gueix reu­nir en un sol acte la passió per la pin­tura, l’amor a la natu­ra­lesa, l’afició a l’esport i els viat­ges, els vin­cles estrets amb la gent que estima. Per això defi­neix el que fa de “pin­tura de pro­xi­mi­tat”, en tots els sen­tits, perquè hi reflec­teix allò que ha vist, allò que ha tocat o vis­cut, i perquè quasi sem­pre va des­ti­nada a per­so­nes amb qui com­par­teix una manera de ser.

La mul­ti­tud que es va con­gre­gar diven­dres per a la inau­gu­ració de l’expo­sició retros­pec­tiva que pre­senta al Museu de l’Aigua de Salt, amb l’edició d’un catàleg que inclou una pre­sen­tació del peri­o­dista Jordi Grau, és una prova de l’afecte que li pro­fes­sen els amics i el seu poble. Com a retorn, Fonsu Mateu, que no va repren­dre la pin­tura des d’aquell dis­gust infan­til fins al 1967, ofe­reix a tot­hom qui ho vul­gui empor­tar-se una làmina de la peça que més els agradi apor­tant “la volun­tat”, i els diners recap­tats es des­ti­na­ran ínte­gra­ment a Càritas de Salt. L’únic que demana per a ell és que cada nou pro­pi­e­tari escri­gui en una nota per què ha triat aque­lla aqua­rel·la, i després, afe­geix, “que la guar­din en un lloc íntim, un racó seu, com ara la tau­leta de nit”. La pro­xi­mi­tat és una forma de com­pa­nyia, també, com les mides de les obres que fa, sem­pre peti­tes, com els seus qua­derns de notes, dels quals n’exposa uns quants que, si no fos per la vitrina, encara farien olor de sota­bosc, de camps en flo­ració o de tarda d’estiu, després de la pluja. Només al prin­cipi de tot s’havia atre­vit amb for­mats més grans, i en un estil que recorda molt els dego­tims afri­cans de Miquel Bar­celó, un dels artis­tes que més admira, al cos­tat de Monet, Van Gogh, Urgell, Mir, For­tuny... “Sem­pre intento imi­tar els bons”, repe­teix sovint, aque­lla seva capa­ci­tat de donar llum i pro­fun­di­tat a qual­se­vol pai­satge amb un sol toc de pin­zell, una sola gota d’aigua. En canvi, defuig els retrats: “El meu nano [el també pin­tor Joan Mateu] en sap treure l’espe­rit de dins, però a mi no m’agrada que allò que pinto quedi massa bé. Bru­tejo una mica i tot, expres­sa­ment.”

Li demano pel títol que ha posat a l’expo­sició, L’última, que sona tan funest, i res­pon amb una d’aque­lles tau­to­lo­gies tan sal­ten­ques: “És l’última perquè ja no en faré cap més. I quan dic l’última, és l’última: jo no soc pas com els de Sopa de Cabra.” No hi ha cap lloc millor per aco­mi­a­dar-se, doncs, per a algú que con­si­dera que les gale­ries, on no s’ha pro­di­gat gaire, “no hi ente­nen res”, que un Museu de l’Aigua, al qual ha cedit en dipòsit una de les seves obres, fetes pre­ci­sa­ment rui­xant papers



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia