Cultura

L'obra del modernista universal Isaac Albéniz, exposada al Museu de la Música

Música

El Museu de la Música de Bar­ce­lona ha inau­gu­rat aquest dimarts al matí l'expo­sició tem­po­ral sobre un dels músics cata­lans que va tenir més pro­jecció inter­na­ci­o­nal, Isaac Albéniz, una mos­tra que es podrà visi­tar fins al 27 de juliol i a la qual es ret home­natge al com­po­si­tor moder­nista coin­ci­dint amb el cen­te­nari de la seva mort. El comis­sari de l'expo­sició, Romà Esca­las, ha expli­cat que Albéniz va ser el repre­sen­tant a Europa de l''Espa­nya rejo­ve­nida, cata­lana i moder­nista durant les dar­re­ries del segle XIX i prin­ci­pis del XX.

Con­si­de­rat "un gran con­cer­tista i un dels pia­nis­tes més impor­tants d'Europa a la seva època" segons explica el mateix Esca­las, el visi­tant de l'expo­sició es tro­barà ini­ci­al­ment amb la imatge del seu enter­ra­ment a Bar­ce­lona l'any 1909, que mos­tra l'extra­or­dinària popu­la­ri­tat i el reco­nei­xe­ment social de què gaudí Albéniz. Dar­rera d'aquesta foto­gra­fia s'amaga el seu piano, una peça de col·lec­ci­o­nista lliu­rada per la néta del com­po­si­tor al Museu de la Música de Bar­ce­lona i que compta amb la sig­na­tura del mateix Albéniz, gra­vada al cos­tat del suport on el con­cer­tista col·locava les par­ti­tu­res.

"La seva música va estar ins­pi­rada en arrels popu­lars", recorda Romà Esca­las, també direc­tor del Museu de la Música, abans d'afe­gir que Albéniz, nas­cut a Com­pro­don el 1860, va crear un estil nou que va ser "apre­ciat imme­di­a­ta­ment a Europa", per bé que a Espa­nya va gene­rar diferències d'opinió. L'expo­sició con­ti­nua amb la pro­ducció dramàtica d'Albéniz, que va com­po­sar òperes i sar­su­e­les, amb els per­so­nat­ges i pai­sat­ges que van ser­vir-li de fonts d'ins­pi­ració i, final­ment, aborda el con­text i dimensió d'èxit en què sem­pre va viure el com­po­si­tor, amb els comen­ta­ris que d'altres músics i els seus fami­li­ars van fer sobre ell i la seva obra.

La mos­tra es nodreix de diver­ses tipo­lo­gies de docu­ments –epis­to­lari, heme­ro­teca, foto­gra­fia, par­ti­tu­res, ins­tru­ments, objec­tes per­so­nals i també docu­ments ofi­ci­als– amb l'objec­tiu d'ofe­rir un retrat com­plet i polièdric d'Albéniz, que va haver de con­ju­gar l'èxit amb les crítiques que sobre­tot va rebre d'altres artis­tes espa­nyols i cata­lans.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.