Cultura
Els nous turistes són creatius
Barcelona atrau un nou tipus de visitant que ve per conèixer la ciutat i alhora fer d'actor cultural, amateur o professional
Venir de turista i al mateix temps fer algun tipus d'activitat cultural. D'això se'n diu turisme creatiu, una jove branca del turisme cultural que a Barcelona comença a quallar. La primera conferència mundial per tractar del fenomen es va fer fa dos anys a Santa Fe (Nou Mèxic), amb l'aval de la Unesco. Ja aleshores, com els darrers mesos a Zagreb, Brussel·les, Istanbul i Berlín, l'experiència de Barcelona va tenir una rebuda entusiasta. No és estrany: és una de les poques ciutats del món que té una oferta coordinada d'aquest tipus, una proposta, a més, que no surt del sector públic, sinó del món associatiu. Organismes de París, Roma, Berlín i Londres ja s'han interessat pel funcionament del cas barceloní.
La Fundació Societat i Cultura (Fusic), pionera en la gestió cultural, coordina el programa. La idea va arrencar a finals del 2006 i té al capdavant la francesa Caroline Couret, que porta sis anys a la capital catalana: "Els barcelonins sou molt crítics, però aquí realment hi ha molta riquesa cultural, i si véns de fora ho valores més", diu en un perfecte català.
L'oferta de Fusic té un caràcter pràctic i es vehicula a través d'una web on s'encreuen demandes i ofertes, i que de moment té una mitjana de 7.930 visites mensuals. Tant ofertes com demandes són de pagament, fet que garanteix el finançament de la web i alhora un cert control de qualitat. Totes les propostes es poden consultar en català, castellà, anglès i francès.
Es tracta de buscar més la qualitat que la quantitat: "No volem morir d'èxit", diu Couret, que aspira a evitar que el teixit cultural receptor se senti envaït. "Això seria contraproduent perquè acabaria generant rebuig", argumenta. El tipus de públic que participa en aquesta nova oferta turística és d'un nivell cultural i econòmic alt. "Són gent que busquen connectar amb els creadors d'aquí, amb la població d'acollida, per mostrar el seu talent i alhora descobrir la cultural local". El resultat és la creació d'un cercle virtuós d'intercanvis, molt fructífer tant humanament com culturalment.
La durada de les estades és molt variable i pot anar de tres dies a tres mesos. El públic pot ser professional o amateur, individual o col·lectiu, i les disciplines també són diverses, tot i que predominen la música, terreny que històricament més ha tractat Fusic, i les arts plàstiques. Turisme de Barcelona dóna suport al projecte, que ara incorporarà a la web una guia de bars, restaurants i botigues que tinguin alguna mena d'espai cultural per actuar i mostrar creacions.
La Fundació Societat i Cultura (Fusic), pionera en la gestió cultural, coordina el programa. La idea va arrencar a finals del 2006 i té al capdavant la francesa Caroline Couret, que porta sis anys a la capital catalana: "Els barcelonins sou molt crítics, però aquí realment hi ha molta riquesa cultural, i si véns de fora ho valores més", diu en un perfecte català.
L'oferta de Fusic té un caràcter pràctic i es vehicula a través d'una web on s'encreuen demandes i ofertes, i que de moment té una mitjana de 7.930 visites mensuals. Tant ofertes com demandes són de pagament, fet que garanteix el finançament de la web i alhora un cert control de qualitat. Totes les propostes es poden consultar en català, castellà, anglès i francès.
Es tracta de buscar més la qualitat que la quantitat: "No volem morir d'èxit", diu Couret, que aspira a evitar que el teixit cultural receptor se senti envaït. "Això seria contraproduent perquè acabaria generant rebuig", argumenta. El tipus de públic que participa en aquesta nova oferta turística és d'un nivell cultural i econòmic alt. "Són gent que busquen connectar amb els creadors d'aquí, amb la població d'acollida, per mostrar el seu talent i alhora descobrir la cultural local". El resultat és la creació d'un cercle virtuós d'intercanvis, molt fructífer tant humanament com culturalment.
La durada de les estades és molt variable i pot anar de tres dies a tres mesos. El públic pot ser professional o amateur, individual o col·lectiu, i les disciplines també són diverses, tot i que predominen la música, terreny que històricament més ha tractat Fusic, i les arts plàstiques. Turisme de Barcelona dóna suport al projecte, que ara incorporarà a la web una guia de bars, restaurants i botigues que tinguin alguna mena d'espai cultural per actuar i mostrar creacions.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.