Cultura

‘Gomorra’ arrasa a Europa

CINEMA

El film de Mat­teo Gar­rone, a par­tir de la novel·la de Roberto Savi­ano Gomorra, con­ti­nua impac­tant més enllà de les sales de cinema, i ahir va ser el gran tri­om­fa­dor de la 21a edició dels pre­mis del Cinema Euro­peu. Una pel·lícula “difícil i peri­llosa”, segons va dir el seu direc­tor, que, després de gua­nyar el Gran Premi del pas­sat Fes­ti­val de Can­nes, es va empor­tar cinc esta­tu­e­tes a la gala cele­brada a Copen­ha­guen, sense ningú que se li acostés a fer-li ombra. I això que tenia al davant una altra cinta ita­li­ana, Il divo, que també retrata els bai­xos fons del seu país, que optava a cinc pre­mis.

Gomorra va mar­xar de Dina­marca amb els pre­mis a la millor pel·lícula, millor guió, millor direc­tor, millor foto­gra­fia i millor actor. Toni Ser­vi­llo, però, jugava amb avan­tatge, ja que optava al premi pel film de Gar­rone i per Il divo, en la qual es fica en la pell del polèmic polític italià Giu­lio Andre­otti.

Qui va mar­xar de Copen­ha­guen amb les mans bui­des va ser El orfa­nato, que aspi­rava a qua­tre guar­dons. Ni millor pel·lícula, ni millor foto­gra­fia, ni millor com­po­sició musi­cal, ni millor actriu. Com als Goya, al film del català José Anto­nio Bayona se li van esca­par els pre­mis grans. Abans de donar el guardó a la millor pel·lícula euro­pea de l’any, però, la comissària euro­pea per la Soci­e­tat de la Infor­mació, Vivi­ane Reding, va recor­dar que un grup de joves “aca­bats de sor­tir de l’escola de cinema de Bar­ce­lona” havien fet El orfa­nato.

La nit d’ahir va ser la de Gar­rone, que era la pri­mera vegada que se situ­ava en la pri­mera divisió cine­ma­togràfica euro­pea. I amb una pel·lícula que, com va dir, fa un retrat de Nàpols, “un ter­ri­tori de guerra”, i de la Camorra, cosa que ha pro­vo­cat que alguns dels actors no pro­fes­si­o­nals que sur­ten al film hagin patit ame­na­ces. El pro­duc­tor de la pel·lícula, Dome­nico Pro­cacci, va recor­dar que l’autor de la novel·la ori­gi­nal, Savi­ano, no era a Copen­ha­guen perquè el crim orga­nit­zat napo­lità l'hi té jurada. Al film, a diferència de la novel·la, no hi ha noms i cognoms i no es parla dels que manen: pot­ser això ha sal­vat Gar­rone de les ame­na­ces.

La picada d’ullet al país amfi­trió de la gala va arri­bar amb l’home­natge al movi­ment Dogma. Lars von Trier, Søren Kragh-Jacob­sen, Kris­tian Lev­ring i Tho­mas Vin­ter­berg, fun­da­dors el 1995 d’aquest cor­rent cine­ma­togràfic, van reco­llir un guardó honorífic.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.