Cultura

Crítica

música

Decibels enmig de les vinyes

A la falda nord de l'Albera, enmig de les vinyes del cas­tell de Valmy i mirant cap a les plat­ges sor­ren­ques d'Arge­lers, l'edició 2011 del fes­ti­val Les Défer­lan­tes ha superat totes les expec­ta­ti­ves d'assistència. La pri­mera vet­llada, el 9 de juliol, amb el rockers texans ZZ Top com a caps de car­tell, va haver-hi penúria de Defer­loo –la moneda pròpia del fes­ti­val– i es va haver de recórrer als euros de sem­pre. ZZ Top actu­a­ven els últims, a dos quarts d'1 de la nit, amb sis grups telo­ners de luxe, però quan van sor­tir els bar­buts rockers –Billy Gib­bons (gui­tarra) i Dusty Hill (baix)– les hores d'espera ja no exis­tien. El bate­ria Frank Beard (beard, per barba en anglès) és evi­dent­ment l'únic no bar­but del grup. ZZ Top no només fa un blues hard-rock que omple de satis­facció els més puris­tes; també hi posen la distància i l'humor de la seva mirada sobre la pròpia imatge: man­tells de vellut car­re­gadíssims de bro­dats, bar­rets osten­to­sos, gui­tar­res estra­folàries i uns pas­sos d'esce­no­gra­fia mini­ma­lis­tes però efec­tius.

El dia 11, a les deu de la nit; després de la pri­mera reacció d'incre­du­li­tat del públic davant d'aquell home­not amb panxa que es bellu­gava enmig d'un esce­nari que sem­blava massa gran per a ell, Joe Cocker va anar crei­xent en cada cançó. Amb up where we belong o You can leave your hat on, Cocker va alter­nar els temes més melo­di­o­sos que l'han con­ver­tit en l'autor d'èxit de ban­des sono­res de pel·lícules tan lle­fis­co­ses com An Offi­cer and a Gent­le­man, o tan sug­ges­ti­ves com 9½ Weeks, com­bi­nant-ho amb temes al més pur estil rhythm and blues de les seves ver­si­ons de Come toget­her o With a little help from my fri­ends, peça que el va fer conèixer al gran públic el 1969 a Woods­tock. Més de 40 anys després, a Arge­lers, amb deci­bels i emoció enmig de les vinyes, Cocker i ZZ Top van demos­trar que con­ti­nuen entre els grans, amb capa­ci­tat d'atraure un públic que va des d'ado­les­cents fins a jubi­lats eixe­rits, i que no passa res si es té un xic de panxa.

Les Deférlantes
Concerts: ZZ Top i Joe Cocker.
Dies 9 i 11 de juliol, Argelers


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.