Cultura

Vol de pista

La Meca brossiana que ha estat l'Espai Escènic Brossa ha tancat portes, però l'esperit del poeta es manté viu al nou espai La Seca

De la Meca a La Seca

Desaparegut Joan Brossa, Hausson va arrencar de la seva col·laboració per buscar camins propis

A l'ordre “Teló!” pro­nun­ci­ada per Joan Brossa el mig­dia del 10 de juny de 1997, s'alçava el telo­net d'un teatrí emplaçat a la porta de l'Espai Escènic que duria el nom del poeta al car­rer Allada Ver­mell. Després d'aquell acte simbòlic, Haus­son i Her­mann Bonnín han aco­llit i produït espec­ta­cles de petit for­mat i gran risc escènic, sem­pre en l'òrbita bros­si­ana de “l'altre peu del tea­tre”: caba­ret, poe­sia, strip­te­ase, com­me­dia dell'arte, il·lusi­o­nisme, llan­terna màgica, pallas­sos, ombres i tite­lles, entre d'altres.

El mag dilecte de Brossa

Brossa va trac­tar la màgia com una forma poètica més i en va des­til·lar l'essència i els valors ances­trals per crear una gramàtica pròpia. Als seus tres reis mags (Méliès, Robert-Hou­din i Fre­goli) hi va afe­gir els seus il·lusi­o­nis­tes de capçalera: Li-Chang (“l'últim mes­tre de l'il·lusi­o­nisme clàssic català”) i Haus­son (“la seva línia s'escapa i per a ell no hi ha car­rer inútil”). Haus­son i Brossa van col·labo­rar a Gran sessió de màgia en dues parts (Tea­tre-Cinema Vigatà i Tea­tre Romea, 1987), Home­natge a Joan Miró (1993) i Poemància (1996). Des­a­pa­re­gut Brossa el 1998, Haus­son arrenca d'aquesta experiència a la recerca de camins pro­pis. Ja a la pre­sen­tació a la premsa d'El com­bat de les sor­pre­ses o el mis­teri de l'estoig xinès (març del 2000) mani­fes­tava: “Les meves ante­ri­ors incur­si­ons al tea­tre eren al ser­vei del mis­satge d'un poeta que va deci­dir escriure màgia a la meva mida. Ara és una mica dife­rent”. D'aquest “una mica dife­rent” –però sem­pre sota l'aurèola bros­si­ana– en sur­ten espec­ta­cles com 21 mira­des, as de cors (1998), El com­bat de les sor­pre­ses o el mis­teri de l'estoig xinès (2000), El crip­to­grama ver­mell o els ritu­als de Moc­te­zuma (2001), Música per a una il·lusió: uni­vers Chomón (2003), Tem­pesta a les mans (2004), Pra­e­lu­dium de màgia en si major (2006), Style Galant, poli­fo­nia màgica (2007), Piso de cha­rol (2009), Près de vous (2010) i Bye, bye (del 29 de juny al 24 de juliol del 2011).

‘Bye, bye'

Títol explícit per a l'últim espec­ta­cle de l'etapa Allada Ver­mell. Una tria dels efec­tes més esti­mats per Haus­son entre els molts que ha pre­sen­tat en aquesta sala. Hi hem gau­dit de mani­pu­lació (car­tes, boles i mone­des), màgia gene­ral (ane­lles, mul­ti­pli­cació d'ampo­lles i pre­dicció amb cinc ele­ments ale­a­to­ris pro­po­sats per cinc espec­ta­dors), màgia de saló amb par­ti­ci­pació del públic (Spi­rita, Jo sóc l'altre) i grans il·lusi­ons (Mini­cube i un zig-zag modern art). Implícit, l'alè brossià va impreg­nant gra­du­al­ment la funció fins a fer-se for­ta­ment explícit quan l'actriu Vanessa Tor­res (la mesu­rada, mis­te­ri­osa i tra­pe­lla aju­danta que ja em va col­pir a Style Galant i a Piso de cha­rol), reprèn tota sola l'últim número de l'espec­ta­cle Poemància men­tre, com un silenciós cas­tell de focs, es pro­jecta vers a vers el poema de Brossa del qual reproduïm el final. Un magnífic espec­ta­cle sense fis­su­res per aco­mi­a­dar catorze anys de tra­jectòria bri­llant.

La Seca

En la mateixa línia que el petit local d'Allada Ver­mell però amb més pos­si­bi­li­tats tècni­ques i d'espai, el nou La Seca-Espai Escènic Brossa (Flas­sa­ders, 40) ofe­rirà una pro­gra­mació con­tem­porània i expe­ri­men­tal que abas­tarà arts escèniques i visu­als no con­ven­ci­o­nals. Serà també cen­tre de cre­ació i for­mació i fòrum de reflexió, opinió i diàleg (debats, assa­jos oberts, escola de l'espec­ta­dor, tallers, semi­na­ris i residències per a cre­a­dors). Les tres plan­tes de l'edi­fici hos­tat­gen dues sales d'exhi­bició (Joan Brossa, per a 120 espec­ta­dors, i Robert-Hou­din, per a 40 espec­ta­dors), espais d'assaig, con­ferències i expo­si­ci­ons (Sala Palau i Fabre), ofi­ci­nes, bibli­o­teca-medi­a­teca, bar i ter­rassa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.