cultura

L'home de la butaca

Gonzalo Cunill i Juan Navarro estrenen demà a La Planeta un projecte molt personal, l'adaptació teatral de la novel·la ‘Tala', de l'austríac Thomas Bernhard

‘Tala' és pensament, i la millor manera d'expressar-ho teatralment és amb el monòleg

El con­cepte suïcidi artístic va sor­tir ahir, en la roda de premsa de pre­sen­tació de l'espec­ta­cle Tala, un pro­jecte de Gon­zalo Cunill i Juan Navarro, del qual demà (21 h) fan l'estrena abso­luta a la sala La Pla­neta, de Girona. Tala (1984) és el títol d'una novel·la de Tho­mas Bern­hard (Heer­len, 1931 - Gmun­den, 1989), escrita en pri­mera per­sona, en què el pro­ta­go­nista és un home que, asse­gut en una butaca d'ore­lles, a casa d'uns amics, on se cele­bra un sopar artístic, recorda i pensa en veu alta. Recorda Joana, una balla­rina fra­cas­sada, que s'ha suïcidat i per l'enter­ra­ment de la qual s'ha orga­nit­zat la vet­llada, a més de fer els honors a un cèlebre actor del Burgt­he­a­ter, una ins­ti­tució que Bern­hard odi­ava pro­fun­da­ment, com també odi­ava la gran majo­ria d'actors, dels quals fa dir al pro­ta­go­nista de Tala el següent: “Els actors del Burg són fan­tot­xes petit­bur­ge­sos que no tenen ni la menor idea de l'art tea­tral i que, de fa temps, han fet del Burgt­he­a­ter un asil per al seu dile­tan­tisme dramàtic.”

Con­vi­dat hos­til

Tota l'acció es con­cen­tra en una de les estan­ces on se cele­bra la festa, i el focus d'atenció se cen­tra en una butaca d'ore­lles en què hi ha asse­gut el pro­ta­go­nista, que ha assis­tit a l'enter­ra­ment de Joana amb tota la bur­ge­sia artística vie­nesa i ha accep­tat poste­ri­or­ment, a con­tra­cor, la invi­tació. En tot l'entra­mat del dis­curs, com expli­quen Navarro i Cunill, hi és pre­sent una crítica mordaç a la soci­e­tat artística, a l'alta cul­tura austríaca, començant per ell mateix: “Des­munta a tot­hom en la soci­e­tat vie­nesa, però aquesta crítica, quan es trans­forma en autocrítica, és encara més des­truc­tiva –explica Navarro–, perquè es con­si­dera cul­pa­ble per par­tida doble, pel fet de par­ti­ci­par-hi i pel fet de ser-ne cons­ci­ent i con­ti­nuar, de manera que acaba cor­rent pels car­rers, perquè, si no, se suïcida­ria.” De fet, Tala conté els ele­ments habi­tu­als de les obres de Bern­hard, com ara “la mort, lli­gada al suïcidi, del qual fa apo­lo­gia”, explica Navarro. Hi ha molta part d'auto­bi­o­gra­fia, en Tala, ja que Joana va exis­tir real­ment, la seva història és real, i Cunill i Navarro van viat­jar fins a la població de Kilb per com­pro­var fins a quin punt Bern­hard s'havia basat en les seves vivències. D'aquell viatge n'ha sor­tit un petit docu­ment vide­ogràfic que la com­pa­nyia va pro­jec­tar ahir abans de la roda de premsa.

Tala va estar durant gai­rebé un parell d'anys pro­hi­bida a Àustria, ja que el matri­moni que va con­vi­dar Bern­hard a la festa, que en la novel·la duen el nom d'Aues­ber­ger, s'hi van veure iden­ti­fi­cats i van acon­se­guir fre­nar-ne la publi­cació, de manera que qui la volgués l'havia d'anar a com­prar a la veïna Ale­ma­nya, on no va ser pro­hi­bida.

Reducció fidel del text

Per tre­ba­llar l'adap­tació tea­tral de la novel·la, pri­mer calia reduir la llar­gada del text, de manera que Cunill va expli­car ahir que de 200 pàgines n'havien que­dat 50, sense modi­fi­car ni una coma, només tallant el que Bern­hard havia escrit. Aquest tre­ball, el de dra­matúrgia, ha estat el que han fet Anto­nio Fernández Lera i el mateix Gon­zalo Cunill, men­tre que la cre­ació és con­junta, de Cunill i Navarro, que s'ocu­pen, res­pec­ti­va­ment, de la inter­pre­tació i la direcció de l'espec­ta­cle.

Segons Cunill, Tala és pen­sa­ment, i la millor manera de tea­tra­lit­zar el pen­sa­ment era mit­jançant el monòleg, men­tre que a l'hora de fer la posada en escena, el que han inten­tat és incloure “els ele­ments estètics que són pre­sents en l'obra” evi­tant una pro­posta rea­lista, abso­lu­ta­ment impos­si­ble de dur a terme.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.