‘Souvenirs' amb molta història
Les botigues dels museus gironins promocionen el seu fons amb línies pròpies de productes de marxandatge.
Els articles dels centres d'art són una bona alternativa als regals convencionals
La visita a un museu pot suposar una ruptura tan radical amb els escenaris quotidians i en la percepció mateixa del curs del temps com el viatge a un país remot; així doncs, per què no ha de generar també la seva pròpia indústria de l'imaginari, igual d'accessible, transportable i col·leccionable com una postal turística? Els museus gironins fa temps que exploten algunes de les peces més singulars dels seus fons com a reclams promocionals en tota mena de productes de consum, des de pins i postals a samarretes, imants per a la nevera i un ampli assortiment de material de papereria, però cada cop més busquen la seva especificitat dins un mercat turístic ja prou saturat d'imatges. El Museu d'Història de la Ciutat, per exemple, ha convertit la quadriga de la peça més valuosa de la seva col·lecció, el mosaic romà de Can Pau Birol, que comercialitza reproduït en llapis i punts de llibre, en una mena de logotip oficial, i ha adaptat els episodis més rellevants de la Guerra del Francès, que té una sala central en el seu discurs museístic, al clàssic joc de l'oca.
També el Museu d'Art difon pedagògicament l'ampli arc cronològic que abraça, des del romànic fins al segle XX, amb un paquet de reproduccions magnètiques d'algunes de les peces més rellevants que atresora, com ara la biga de Cruïlles o el retaule de Pere Matas. Tant l'un com l'altre reserven, però, espais molt modestos a la venda dels seus productes, exposats discretament al costat mateix del taulell on es despatxen les entrades, tot i que l'MD'A havia arribat a tenir fins i tot llibreria pròpia. El Museu dels Jueus, en canvi, disposa d'un atapeït local comercial, gestionat mitjançant concurs per l'editorial de Saragossa Certeza y Riopiedras, especialitzada en publicacions judaiques.
Però els llibres no són el producte més buscat pels visitants del museu: la majoria prefereixen la tradicional estrella de David, sigui en forma de clauer o de contrapès per a llibreria, o la clàssica menorà, el canelobre de set braços de la litúrgia jueva, disponible en totes les mides i metalls imaginables. O bé la metzut mezuzà, un recipient cilíndric amb la shemà Israel enrotllada a dins que tot bon jueu té a la porta de casa. No hi falten productes caixer, com el vi o els caramels fabricats expressament amb gelatina de peix per la fàbrica Haribo de Cornellà del Terri, i algunes exquisideses, com l'edició facsímil de la Hagadà de Sarajevo o la de Barcelona, feta a mà amb un tiratge de només cent exemplars i valorada en 4.000 euros. És sense cap dubte un dels objectes més cars que es poden trobar als museus gironins, seguit de la col·lecció de monedes encunyades per l'Any Dalí que comercialitza el museu de Figueres per 2.100 euros.
Aquestes, per descomptat, són vendes excepcionals: el visitant té més tirada als llapis i les samarretes, que oscil·len entre els 90 cèntims i els 15 euros, amb una petita variant al Museu del Joguet, on hi ha predilecció per les baldufes (a partir d'un euro), i al Museu Dalí, que ha trobat una mina en els articles inspirats en els llavis de Mae West.
Entre violinistes, canelobres, hagadàs i productes caixer
Un dels articles que havia tingut més sortida a la botiga del Museu dels Jueus era un rellotge que girava a l'inrevés, però el fabricava un uruguaià de qui van perdre la pista. Des de llavors, venen sobretot el típic canelobre de set braços, encantadores figuretes de violinistes i rabins, i ampolles de vi caixer, a banda de copes, plats, postals, samarretes, clauers i bijuteria amb motius hebreus.
Zoòtrops per rememorar la màgia del cinema
A banda de l'oferta de pel·lícules i llibres especialitzats, el Museu del Cinema també ofereix reproduccions d'aparells relacionats amb la història del cinema, com ara zoòtrops, llanternes màgiques o projectors de cinema Nic, que poden oscil·lar entre els 29 i els 295 euros. Hi ha també claquetes (24 €), samarretes (10 €) i jocs de cafè amb diversos motius cinematogràfics (38 €).
La història transformada en un joc d'obstacles
La celebració, l'any passat, del bicentenari de la Guerra del Francès ha introduït al taulell del Museu d'Història de Girona un joc de l'oca didàctic inspirat en els principals episodis del conflicte. Costa només 2 euros i comparteix espai amb l'imant que reprodueix el mosaic de Can Pau Birol (3,50 €), autèntic emblema del museu, imprès també a llapis (1,75 €) i punts de llibre (2 €).
Un ós de peluix per celebrar els trenta anys
La botiga del Museu del Joguet, integrada amb tanta naturalitat al recorregut de les sales que quasi en sembla una prolongació, té una especial cura en els articles que comercialitza per no banalitzar amb joguets de moda les peces històriques que exposa, moltes de les quals són autèntiques obres d'art. Potser per això el director del museu, Josep M. Joan i Rosa, sent predilecció pels joguets avantguardistes de l'escola Bauhaus, que comercialitza actualment una empresa suïssa; perla corba simplicíssima dels cotxes que fabrica l'empresa sueca Playsam (29,80 euros), i per un arrossegall en forma de peix dissenyat per l'artista Alexander Calder (113 euros). Ara bé, aquest que ve serà l'any dels óssos de peluix, que, condecorats amb una xapa commemorativa, es convertiran en la mascota del trentè aniversari del museu (7,50 euros). Hauran de rivalitzar, això sí, amb l'omnipresent baldufa, des de la tradicional catalana a les quasi rituals de Timor i Cuba.