cultura

‘Macbeth', en canal

La visceral revisió de ‘Macbeth' signada per Rigola, fidel al text de Shakespeare però amb moments propers al ‘gore', inaugura El Canal i Temporada Alta 2012

El conseller Mascarell va reivindicar la cultura com “el fonament de les nostres vides”

La primera part va ser un crescendo dramàtic amb delirant culminació sexual i una curiosa referència a Els tres porquets, però la segona part, breu i impactant com un cop de puny, va deixar el públic bocabadat, tot i la fama ben guanyada de Rigola com a iconoclasta, quan va situar en un terreny neutre i oníric, amb cita inclosa de Twin Peaks de David Lynch, escenes de cossos despullats banyats en sang –el públic estava advertit: són també els de la imatge promocional de l'obra– properes al gore de manual.

En tot cas, el Macbeth –o, millor dit, MCBTH, perquè aquesta és una versió lliure del clàssic– de Rigola que ahir a la nit va inaugurar la seu del centre d'arts escèniques El Canal de Salt i el festival Temporada Alta 2012, va ser força fidel al text de Shakespeare –en la traducció de Salvador Oliva, que es va afegir a l'equip de l'obra durant la llarga ovació final– i també a l'essència d'aquesta tragèdia eterna i universal, de desitjos funestos, poder, traïció i altres grandeses i debilitats humanes. Al marge del segell indeleble de Rigola, va destacar el bon treball actoral de Joan Carreras, Alícia Pérez, Lluís Marco, Míriam Iscla, Marc Rodríguez i Oriol Guinart, capaços de donar vida a tota una plèiade de personatges –demostrant que una bruixa es pot convertir en un rei només canviant-li una careta de Micky Mouse per una corona–, en un repartiment adaptat numèricament a les restriccions de la crisi.

Reivindicant la cultura

Després d'un muntatge escènic tan punyent, van tenir lloc al vestíbul d'El Canal els parlaments inaugurals, un costum que no és habitual a Temporada Alta, però que ahir va quedar justificat per l'excepcionalitat de la doble inauguració. El conseller de Cultura, Ferran Mascarell, va aprofitar la inauguració del nou equipament per fer “una reivindicació de la cultura”. “La cultura no és un ornament, una cosa secundària, sinó que és el fonament de les nostres vides”, va dir Mascarell, que va fer referència també al valor que tenen equipaments com El Canal repartits arreu del territori “per poder desplegar els desitjos de les persones, com creadors i com a públic”. Mascarell va afirmar que “és magnífic el que ha succeït amb Temporada Alta, convertit en un festival de referència per a tot el sud d'Europa”.

L'alcalde de Girona, Carles Puigdemont va parlar d'El Canal com d'“un equipament excepcional, ben pensat i ben construït”, que ha d'ajudar a consolidar aquest “gran espai” metropolità d'arts escèniques de Salt i Girona.

L'alcalde de Salt i president de la Diputació de Girona, Jaume Torramadé, va remarcar l'acord sistemàtic entre els dos grans grups municipals del municipi pel que fa a El Canal, i també va recordar que el pressupost del projecte era de 2.695.000 euros i que el preu final només ha comportat un desviament de 6.000 euros. Quan es va referir a l'ànima d'El Canal, el seu director artístic, Salvador Sunyer, va sorgir un aplaudiment espontani i col·lectiu entre el públic present.

LA XIFRA

54
espectacles ha produït ja El Canal des del 2007, sense un espai propi, i els han vist 325.000 espectadors.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
art

La Generalitat compra a Todocolección tres taules del retaule ‘perdut’ del Palau Reial Menor

barcelona
guardó

La debutant Alba Gómez Gabriel guanya el premi BBVA Sant Joan

Barcelona
TEATRE

La Perla29 torna a la reconciliació i el conflicte de Mouawad a ‘Tots ocells’

BARCELONA
còmic

Barcelona serà la ciutat convidada del festival de còmic d’Angulema 2025

barcelona
música

Prop de 30.000 assistents al festival Cabró Rock

barcelona
cultura

Carlus Padrissa: “Mai cap ària ha estat tan eròtica, tan orgàsmica”

Girona
Guardó

Eva Vàzquez, beca Finestres d’assaig

Barcelona

Segona temporada de l’exposició que explora la relació de Gala amb la moda

PÚBOL

S’estrena el curt ‘Ombres silencioses’ rodat durant la primera Hackató

GIRONA