cultura

El món fantàstic de Tolkien

Aquest divendres al suplement Cultura Bernat Salvà explica les claus de l'esperada estrena del film de Peter Jackson ‘El hobbit, un viatge inesperat'

Valèria Gaillard entrevista el músic Jordi Savall

Ber­nat Salvà ana­litza aquest diven­dres al suple­ment Cul­tura d'El Punt Avui l'espe­rada pel·lícula El hob­bit, un viatge ines­pe­rat, diri­gida per Peter Jack­son, que ja va dur al cinema l'obra monu­men­tal de Tolkien El senyor dels anells. Tot apunta que serà el film de la tem­po­rada.

Des­taca també l'extensa entre­vista que Valèria Gai­llard ha fet al com­po­si­tor i músic Jordi Savall, espe­ci­a­lit­zat en viola de gamba i en música antiga.

També podeu lle­gir el repor­tatge amb què Glòria Farrés repassa la vida i obra del suec Johan August Strind­berg (1849-1912), un dels pares de la lite­ra­tura moderna i pre­cur­sor del tea­tre de l'absurd, en el cen­te­nari de la seva mort.

Així mateix, el suple­ment d'aquesta set­mana pre­senta els arti­cles d'opinió de Vicenç Pagès Jordà (sobre el rus Txèkhov), Gui­llem Cifré, Lluís Llort, Ada Cas­tells, Jordi Cer­vera (que ens parla de l'edi­tora Clara Pas­tor), Núria Puyu­elo i Miquel de Palol (que explora els camins de l'art abso­lut). A més d'una entre­vista que li fa Concha García a la poe­tessa argen­tina Gra­ci­ela Cros, que aquest diven­dres recita a Bar­ce­lona.

En l'apar­tat de crítiques, Sam Abrams comenta Es perd el senyal, l'últim poe­mari de Joan Mar­ga­rit. David Cas­ti­llo ens parla de la revista Bar­ca­rola, que dedica un monogràfic a l'artista Anto­nio Beneyto. Òscar Mont­fer­rer comenta La clau del destí, dar­rera part de la tri­lo­gia de Glenn Coo­per. Xavier Coro­mina escriu sobre La terra, obra d'Émile Zola ara ree­di­tada per Edi­ci­ons de 1984. Jordi Lla­vina elo­gia el poe­mari Nunc, d'Hilari de Cara. Jordi Cap­de­vila valora la novel·la de debut d'Helena Rufat, Una història d'amor. Lluís Llort reco­mana la lec­tura fresca de la Guia xafar­dera de Cata­lu­nya, d'Anna-Pris­cila Magriñà. David Bueno defensa la cul­tura de la sos­te­ni­bi­li­tat del dar­rer assaig de Ramon Folch. Roger Costa-Pau comenta el poe­mari El soroll de la pedra, de Vicent Olaso.

Pel que fa al cinema, a més del text sobre El hob­bit, podem lle­gir la crítica que fa Imma Merino del film De óxido y de hueso, de Jac­ques Audi­ard, i també podem lle­gir el llarg comen­tari que Àngel Quin­tana dedica a El molino y la cruz, de Lech Majevski, que s'ins­pira en El camí del cal­vari, de Bru­e­gel, el vell.

En l'apar­tat de música Gui­llem Vidal ens parla de Sil­ver Age, dar­rer disc de Bob Mould, i ens ofe­reix una entre­vista al can­tau­tor Luis Edu­ardo Aute, que pre­senta el disc El niño que miraba al mar.

Jordi Bor­des ana­litza el feno­men que està sent l'obra de tea­tre Incen­dis, de Wadji Mouawad, un drama exi­gent de tres hores de durada que torna al Romea. A més de l'agenda tea­tral de la set­mana, Bor­des fa la crítica d'Algo, una comèdia àcida d'Àlex Mañas.

Des de Tar­ra­gona, Carina File­lla, ens parla de l'artista Jordi Abelló, que pre­senta l'expo­sició Gaudí va néixer al mas de la Cal­de­rera de Riu­doms, una afir­mació rotunda que reo­bre el polèmic debat sobre si l'arqui­tecte va néixer a Riu­doms o a Reus. Mercè Mira­lles comenta l'expo­sició La mun­ta­nya de sal que ser­veix per com­me­mo­rar el desè ani­ver­sari de la Tecla Sala. A Lleida Joan Tort des­taca algun dels pes­se­bres vivents que es cele­bra­ran aquests dies, com el de Linyola o el de Sant Guim de la Plana.

Com sem­pre, tanca el suple­ment la secció d'art amb arti­cles de Maria Palau (ens parla de l'escul­tor Manel Àlva­rez), Montse Fri­sach (que ens parla de la gale­ria Kowasa, d'Hubert de Wan­gen), Jaume Vidal (que ens parla de la nova edició del popu­lar Hiper­merc'art), Pilar Par­ce­ri­sas (que home­natja el filòsof i crítica d'art Arnau Puig) i Artur Ramon (que ens parla d'un arbre xinès ben curiós).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.