cultura

La indústria musical gironina, entre les més fortes del país

Girona estrena festivals, premis musicals i locals d'assaig, però al darrere de tot això hi ha una indústria musical sòlida, amb estudis de gravació, discogràfiques, sales de concerts, promotores i mànagers, que sap plantar cara a la crisi

“Què està passant a Girona?” La pregunta, més o menys retòrica, la formula el vidrerenc Joan Enric Barceló, membre d'Els Amics de les Arts, durant una entrevista per promocionar el concert que el grup oferirà dissabte vinent a La Mirona de Salt en la recta final de la seva gira. Barceló, que viu a Girona, fa la pregunta en relació amb dos grans esdeveniments musicals que tindran lloc aviat a la ciutat: el lliurament dels premis Enderrock, que es farà el 7 de març, per primera vegada en 15 anys fora de Barcelona, i el nou festival Strenes, que revolucionarà la ciutat a l'abril, amb gairebé mig centenar de concerts i activitats. També s'hi pot afegir la recent posada en marxa dels bucs d'assaig de l'Espai Marfà, on en aquests moments ja hi ha uns 25 grups musicals, des de formacions amateurs fins a Ja T'ho Diré, que hi estan preparant els seus concerts de tornada als escenaris. Per tant, és evident que alguna cosa està passant a Girona, però també ho és que tot això no ha sorgit ara per generació espontània.

A Girona funciona des de fa vint anys una de les principals discogràfiques del país, Música Global, que va estrenar el seu catàleg el 1993 amb el Dos o tres de Ja T'ho Diré i que, des de llavors, ha publicat 620 discos. Ni més ni menys. En el catàleg de la discogràfica fundada per Salvi Cufí hi ha també discos de Sopa de Cabra, Gossos, Lax'n'Busto, Glaucs, Quimi Portet i també nous talents com ara La Iaia, Nyandú, Amelie i aviat també Teràpia de Shock. “Es treballa fantàsticament bé des de Girona i la prova és que fa vint anys que som aquí”, afirma Jordi Puig, responsable del departament de promoció de Música Global i excantant del grup cellerenc Petits Fours. Música Global té una oficina a Barcelona, però la seva central continua a Girona. “Ara la tecnologia ha eliminat les distàncies: en Salvi va començar amb un telèfon i un fax. A més, actualment ho pots trobar gairebé tot molt a prop: a les comarques gironines hi ha excel·lents estudis de gravació, realitzadors de videoclips, dissenyadors gràfics... Per contra, els grans mitjans de comunicació sí que tendeixen a concentrar-se cada vegada més a Barcelona i és allà on hem de fer les jornades promocionals més extenses.”

La casa de la música

Si parlem de grans equipaments, a Salt trobem una de les sales de concerts més actives de tot Catalunya, que forma part de la xarxa de les Cases de la Música. Gestionada per RGB, la promotora de festivals com ara el Senglar i el Black Music, ara també amb segell discogràfic propi, La Mirona és la cara més visible de tot un entramat d'iniciatives de formació i difusió musical, que inclou també els bucs d'assaig de l'Espai Marfà, en col·laboració amb l'Ajuntament de Girona. “Els bucs serviran també per crear més sentit de comunitat entre els músics gironins”, diu Jordi Planagumà, director de La Mirona i del Black Music Festival. “Girona ja no és la ciutat del silenci. Hi continua havent mancances i problemes, però és evident que ara hi ha molta més oferta de concerts, alguns dies fins i tot excessiva per al públic potencial. Per això intentem coordinar-nos al màxim entre La Mirona i l'Auditori. Però també s'ha de valorar la gran feina que fan els locals petits per la música en directe”, diu Planagumà, excantant de Van de Kul.

Les comarques gironines també tenen una bona oferta d'estudis de gravació: Music Lan, Ultramarinos Costa Brava, 44.1, Juglans, 5grama, Ground, Groove, Black Pepper i els saltencs Soundclub, dirigits pel guitarrista Lluís Costa, amb més de vint anys de trajectòria en grups com ara Barri Baix, Psychoine, Kitsch i Costa 59. “Els grups de fora vénen als estudis gironins buscant tranquil·litat per treballar, però també el bon nivell tècnic i, sobretot, l'experiència dels que hi treballem”, diu Costa.

Un altre músic reconvertit és el menorquí Sente Fontestad, bateria de Ja T'ho Diré, que ha creat a Girona l'empresa Imés Management, representant de grups com ara Delên, Teràpia de Shock, Le Croupier i Lapsus. Fontestad va tornar de Ciutadella a Girona perquè ja hi havia viscut quan Ja T'ho Diré estava en plena activitat i la considera la seva “segona casa”, però no només per això. “Aquí hi ha moviment, tot i que no és la millor època. De fet, quan Ja T'ho Diré vam venir a Catalunya també tocàvem sovint per la benzina o per les copes. Ara, com abans, es tracta d'invertir en el teu propi futur.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.