Llibres

llibres

josep poca

Maurici Serrahima parla d'Espriu a Joan Fuster

L'editor Josep Poca, que està transcrivint la correspondència entre Maurici Serrahima i Joan Fuster, ha trobat algunes reflexions relacionades amb Salvador Espriu que considera que és interessant que es facin públiques durant el centenari del naixement del poeta d'Arenys

En aquest any del cen­te­nari del nai­xe­ment de Sal­va­dor Espriu, són mol­tes les apor­ta­ci­ons que s'han fet i es fan sobre aquest pro­hom de les nos­tres lle­tres.

Trans­cri­vint la cor­res­pondència entre Ser­ra­hima i Fus­ter, he tro­bat algu­nes refle­xi­ons que bé poden aju­dar-nos en la valo­ració de l'obra literària d'Espriu.

En data 23 de gener de 1964, Mau­rici Ser­ra­hima escriu a Joan Fus­ter que ha lle­git el pròleg que ha fet per a l'edició de l'Obra poètica de Sal­va­dor Espriu, i li comenta que el troba “magnífic, i com totes les obres magnífiques, tre­men­da­ment sug­ge­ri­dor”. I apro­fita l'ocasió per pre­gun­tar-li: “Et sap greu que et digui, de raig, algu­nes de les coses que m'ha sug­ge­rit?” Natu­ral­ment, no espera res­posta i –molt típic de Ser­ra­hima– li aboca el munt d'idees que la lec­tura del pròleg li ha pro­vo­cat.

Després de dir-li que no veu gaire “pre­cisa” la manera com plan­teja el des­ple­ga­ment del “nou­cen­tisme”, s'esplaia en un extens comen­tari sobre l'obra de Sal­va­dor Espriu:

De fet, és ben cert que qui trenca –“ofi­ci­al­ment”, com si diguéssim– amb el “nou­cen­tisme”, és Espriu. A Laia i, sobre­tot, a Aspec­tes, hi retrobo ras­tres del rura­lisme a la “moder­nista”; com a reacció, pro­ba­ble­ment, enfront del “nou­cen­tisme”, encara no prou experta. Després, va per les seves, però no pas com els “dis­si­dents”, sinó esta­blint una manera pròpia i trans­mis­si­ble; és massa lúcid –no pas única­ment davant la rea­li­tat, sinó també davant la lite­ra­tura– per escriure tal com li surt, com ho van fer Sagarra i Pla, i fins el mateix Gaziel. Ell és cons­ci­ent de tot el que “li surt” i no li és pos­si­ble d'ésser espon­tani, perquè les parau­les que escriu les veu pas­sar d'una a una i els dóna d'una a una l'apro­vació o el refús. Per això va a parar a una manera de fer que –com la de Car­ner, al qual separa del lloc de mes­tratge– és adop­ta­ble per altres escrip­tors i s'imposa per un pres­tigi que sobre­passa el d'una espontània per­so­na­li­tat, com a tal ini­mi­ta­ble.

Això no exclou, em sem­bla, que en la for­mació d'Espriu hi hagi una acti­tud que, d'alguna manera, ve del “nou­cen­tisme”. Dic una “acti­tud”, i no pas un resul­tat. Una de les carac­terísti­ques del “nou­cen­tisme” és la por de les cai­gu­des, la por que t'aga­fin dis­tret –que, en el límit, podríem qua­li­fi­car de por al ridícul–, és a dir, una mena de por que mai no van tenir Pla ni Sagarra, perquè la menys­pre­a­ven –i pot­ser tam­poc Gaziel, que la igno­rava– i em sem­bla que alguna forma d'aque­lla mena de por és iden­ti­fi­ca­ble en molts moments de l'obra d'Espriu. I fins de la seva men­ta­li­tat. L'home que diu allò de: “Hi ha una mala bava infi­nita, còsmica...” és, d'alguna manera, un home que de cap manera no vol que “l'enre­din”. Jo també ho crec, que en el món hi ha una “mala bava infi­nita” –qui no ho creurà, si ha vis­cut? –, però no en faig un fona­ment del que faig ni del que dic, perquè també crec que, a més, hi ha altres coses i no em fa res d'accep­tar-les, encara que com a con­seqüència em puguin “enre­dar”. M'entens? En Pla també podria haver fet una afir­mació com la de l'Espriu, però en ell no pren­dria l'aire d'una pre­caució. L'acti­tud de “pre­caució” és –em sem­bla– típica­ment “nou­cen­tista”.

I l'obra de l'Espriu és plena de “pre­cau­ci­ons” de mol­tes menes i, sobre­tot –almenys en tant que és el que ara m'interessa– de “pre­cau­ci­ons” literàries, que són les que el “nou­cen­tisme” implan­tava, sobre­tot després de Xènius, com a carac­terística d'escola. L'obra de Riba és tota feta de “pre­cau­ci­ons”: el do pro­digiós que tenia per l'al·lusió era jugat quasi sem­pre en aquest sen­tit. I ell era incapaç d'impro­vi­sar uns rodo­lins per feli­ci­tar un amic, o d'escriure unes rat­lles “de cir­cumstàncies”, irres­pon­sa­ble­ment; sem­pre més hau­ria patit tement que les hi podrien retreure! En Pla i en Sagarra ho feien a cada moment i cre­ien, o sen­tien per ins­tint, que –és un mot de Ches­ter­ton– el gran escrip­tor no té mai por d'escriure mala­ment: no vull dir que el mot sigui deci­siu, però pot­ser ho seria si dèiem que “l'escrip­tor fecund no té mai por d'escriure mala­ment”. Bé, doncs: els “nou­cen­tis­tes” han tin­gut sem­pre por d'escriure mala­ment –i no sols en l'aspecte lingüístic– i si han dei­xat anar el que escri­vien sense haver pres tota mena de pre­cau­ci­ons. Ho podríem dir rotun­da­ment de Bofill, de Riba, de Garcés, de Foix, de Tra­bal, i de molts d'altres. (No tant de Car­ner, ben cert. Ni de Sal­vat, que queda una mica mar­gi­nal.) I jo diria que, en for­mes dife­rents, però amb una con­si­de­ra­ble inten­si­tat –a vega­des deci­siva– ho podríem dir de l'Espriu. És en aquest sen­tit que hi veig una rel “nou­cen­tista”.

Final­ment, Ser­ra­hima, després d'aquest repàs a la valo­ració literària de l'obra d'Espriu, passa a donar el seu parer sobre la ide­o­lo­gia pro­funda del poeta d'Arenys:

Com tu dius molt lúcida­ment, l'agnos­ti­cisme no sol ésser mai total i, per tant, el mot “agnòstic” defi­neix més una acti­tud que una ide­o­lo­gia pre­cisa. Poc o molt agnòstic, ho és tot­hom que es posa a pen­sar de debò –no me n'excloc, tot i que sóc cre­ient– i ésser agnòstic del tot és, pot­ser, impos­si­ble: ésser agnòstic és, per tant, una qüestió de grau. També dius amb gran exac­ti­tud que la luci­desa –agnòstica– pot por­tar a la deso­lació, però no pas al suïcidi. Quan Espriu diu que “...només se'm donà / d'almoina la riquesa d'un ins­tant”, diu d'una altra manera el mateix que Ches­ter­ton, en un poema, quan després de la mort d'un dia veu que en comença un altre: “Per què me'n deuen donar dos?”, i el mateix Espriu s'acosta a aquesta acti­tud quan diu: “en aca­bar el camí que no té retorn / sàpigues dir tan sols: gràcies per haver vis­cut”. La tendència a per­so­ni­fi­car la mort em fa pen­sar sovint, en l'obra d'Espriu, en la neces­si­tat d'un tes­ti­moni per a la mort i per al no-res que hi suposa; encara que sigui només un tes­ti­moni nega­tiu. Els pro­ble­mes humans són els matei­xos per a tot­hom que pensa –admeti o no admeti una creença trans­cen­dent– i el fet d'adop­tar unes acti­tuds dife­rents porta a unes diferències que són més de grau que de direcció.

He pen­sat que aquests tex­tos de Ser­ra­hima podien ser­vir també d'home­natge amb motiu del cen­te­nari que cele­brem.

L'apunt
Josep Poca i Gaya (l'Espluga Calba, 1940) publica en diferents mitjans de comunicació articles de reflexió i crítica sociopolítica. Com a editor, ha publicat els dietaris de Maurici Serrahima i una part de la seva correspondència.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.