Música antiga a Poblet
El músic Jordi Savall impulsa el I Festival de Música Antiga de Poblet, amb concerts de La Capella Reial de Catalunya, Hespèrion XXI i Le Concert des Nations
Quan un concert amb músiques dels segles XVI i XVII es pot escoltar i viure en un espai com el monestir de Poblet es pot arribar al cor de la seva essència. “Es retorna aquestes músiques antigues al seu context originari”, segons les paraules del violagambista i director d'orquestra Jordi Savall, que ha impulsat el I Festival de Música Antiga de Poblet, els dies 15, 16 i 17 d'agost. Savall va subratllar ahir la importància dels espais històrics per retornar la música als seus espais naturals.
En aquesta primera edició, que es dedica a la memòria de la soprano Montserrat Figueras, hi prendran part els grups Hespèrion XXI, La Capella Reial de Catalunya i Le Concert des Nations, tots tres dirigits per Savall. Precisament el nou festival ha de servir, a parer del músic, com a plataforma per estrenar els projectes nous de la Fundació Centre Internacional de Música Antiga (Fundació CIMA), que presideix el mateix Savall: “Volem que Poblet sigui el punt de partida de les nostres noves produccions, que després de la seva estrena a Catalunya portarem arreu del món”, va explicar.
El concert de la primera nit –que tindrà lloc a l'esplanada del monestir cistercenc– serà Somni d'una nit d'estiu. Le Concert des Nations oferirà un repertori de músiques vinculades a la poesia de William Shakespeare de dos compositors barrocs anglesos del segle XVII: Matthiew Locke, amb la seva obra Music for The tempest i Henry Purcell, amb The Fairy Queen. No estan triats a l'atzar: Locke era un mestre del gènere de les Masques –un espectacle cortesà que combinava dansa i música– i va compondre la música per a la producció de The tempest. I Purcell va posar música a l'adaptació d'autor anònim del Somni d'una nit d'estiu, que se centra en les escenes de fades i esperits del drama shakesperià. En el concert també hi prendran part els actors Josep Maria Pou i Sílvia Bel, que recitaran fragments de l'obra de Shakespeare en què el bard anglès parla sobre la música.
El segon concert, Somnis i planys: la Somniadora, que tindrà lloc al claustre, serà un recital de viola de gamba de Savall, que interpretarà obres dels grans mestres francesos del segle XVII, com ara Monsieur de Sainte-Colombe i Marin Marais.
I, per a la tercera nit, s'ha programat el concert Nits de pelegrinatge i d'exili que es durà a terme a l'església de Poblet i es dedicarà al repertori de música religiosa de les Cántigas de Santa María del codi del joglar Martin Codax (de la segona meitat del segle XIII), i el cèlebre recull de cançons i danses dels segles XIII i XIV del Llibre vermell de Montserrat. Aquests dos cançoners són, segons el criteri dels organitzadors, “dues obres cabdals de la música medieval hispànica i uns referents de la música religiosa, per bé que no litúrgica”. En el concert hi participaran els solistes de La Capella Reial de Catalunya i els professors d'Hespèrion XXI, amb Savall a la viele, el rebab i la direcció.
El festival neix amb tres únics concerts, però la voluntat del monestir de Poblet i la Fundació CIMA és ampliar-lo amb més actuacions en les properes edicions. A més, Savall no descarta que es puguin muntar concerts en els altres dos monestirs de la ruta del Cister (Santes Creus i Vallbona de les Monges) i en altres espais patrimonials, com la Seu Vella de Lleida.
L'exvicepresident del Conca, Manel Forcano, i el mateix Savall van remarcar ahir que la programació “compensarà” l'oferta de festivals d'estiu al sud de Catalunya. “Volem promocionar la zona, que, pel que fa a la música clàssica, està més allunyada que altres llocs de Catalunya”, va sostenir Savall. Pel conseller de Cultura, Ferran Mascarell, la suma entre Poblet i Savall és “imparable” i creu que es convertirà en un festival “de referència cultural del país”.