Lasse Hallström. entrevista
Director d'‘El hipnotista'. Xavier Roca
“Hollywood em té encasellat”
Després d'una llarga carrera a Hollywood, el suec Lasse Hallström ha tornat al seu país natal per dirigir el thriller El hipnotista. Al darrer Festival de Sant Sebastià, El Punt Avui va poder conversar amb ell.
‘El hipnotista' suposa el seu retorn a Suècia després de fer-se una carrera a Hollywood. Com ha estat aquest retorn?
He estat molt feliç. Estocolm és la meva ciutat i m'ha agradat molt tornar. He redescobert la gent, el color, les olors... Han estat tres mesos de rodatge. I hem tingut accidents inesperats que han condicionat l'atmosfera de la ciutat que mostra la pel·lícula: ha estat un hivern sense neu, excepte durant una setmana. Vam haver de fer servir neu artificial.
El fenomen de la trilogia ‘Millennium' ha ajudat a redescobrir a tot el món l'arrelada tradició de la novel·la criminal escandinava. ‘El hipnotista' obeeix a les ganes de fer la seva pròpia aportació al gènere?
No he llegit tots els llibres de Millennium ni he vist totes les pel·lícules; realment, no sé per què han tingut tant d'èxit a l'estranger, imagino que es tracta sobretot de raons comercials. Però, amb El hipnotista, m'agradava la idea de fer una cosa diferent, per treure'm del damunt l'etiqueta que sóc un director d'històries tendres i sentimentals. Volia fer alguna cosa perquè la gent se sentís malament!
Sent que Hollywood l'ha encasellat?
Sí, sempre m'ofereixen material que mostra el costat dolç de la vida. A Suècia dirigia els meus propis guions, a Hollywood dirigeixo històries escrites per altres. Estava acostumat a la tradició del cinema d'autor. Als Estats Units es treballa més en col·laboració, i amb més interferències dels productors que a Europa. He provat les diferents maneres de treballar. Aquí he intentat fugir del to suau que se m'atribueix.
En la pel·lícula s'hi poden detectar subtils referències visuals al cinema d'Alfred Hitchcock: el somni, els ocells, les tisores... És inevitable remetre's a ell quan es dirigeix una història de suspens?
No m'he fixat especialment en ell, la veritat. Crec que l'únic homenatge explícit que he fet és pictòric, a Andrew Wyeth. Però qualsevol director ha estat influenciat per Hitchcock, per la seva manera de moure la càmera, els seus trucs... A mi també m'han influït realitzadors més contemporanis, com David Fincher o Steven Spielberg.
La pel·lícula retrata una societat aparentment endreçada on tenen lloc crims horribles.
La novel·la no dóna cap explicació de per què passen els crims que s'expliquen, i això em va pertorbar. Jo estic interessat en la psicologia i no sabia trobar la raó per la qual es poden cometre aquests assassinats, i reconec que encara no l'he trobada. Sóc un director més interessat en els personatges que en la trama, i en el cinema americà sol passar al revés; en aquesta pel·lícula m'he sentit més interessat en les relacions familiars que en la intriga.
En aquest sentit, a ‘El hipnotista' ha treballat amb la seva dona, Lena Olin. Aquest fet ha afegit implicació emocional, essent una pel·lícula que mostra un matrimoni en crisi?
No especialment, tenia moltes ganes de treballar amb ella i he estat molt feliç de poder veure-la treballar en el seu idioma, mostrant tot el seu talent, sense el condicionant de rodar en una llengua estrangera.