cultura

Crítica

teatre

Esperançadora i pulcra mirada a Strindberg

Jatahy aporta mirades noves amb la càmera per fer l'escena més complexa

Strind­berg plan­te­java a escena una lluita de poders can­dent a finals del segle XIX. Qui tenia més poder en una relació de pare­lla, la noia, filla d'una família adi­ne­rada, o el criat, per la seva con­dició d'home? Chris­ti­ane Jatahy tras­llada el con­flicte al Bra­sil d'avui. Perquè hi veu la per­vivència d'aquesta pugna entre els agents de segu­re­tat que la classe alta té per pro­te­gir-se dels perills de les veïnes fave­las. La direc­tora, però, ho fa jugant sovint amb la lent de la càmera, un apa­rell que dis­tan­cia del directe però que aporta sego­nes i ter­ce­res mira­des. Aques­tes ser­vei­xen per demo­cra­tit­zar l'escena, fer-la més com­plexa amb més via­ranys pos­si­bles. Per aca­bar amb un final que, tot i res­pec­tar la con­tundència de Strind­berg, en rea­li­tat, dóna opció que els espec­ta­dors negociïn amb l'actriu (bèstia escènica veri­ta­ble de només 21 anys) un altre final: si apos­ten pel mateix tràgic o per un dolça i falsa comèdia romàntica..

El tre­ball de càmera és molt polit. La direc­tora iden­ti­fica el càmera amb el pare quan se'l sent només absort en gra­var la nena al jardí. Fins que ella es cansa que la gravi, ja ves­tida de dol. També en acció, l'actriu s'enfada amb el càmera. Qui, per cert, haurà de fer el paper de pare. Genial mirall. Strind­berg situa l'acció sexual del criat i la noia fora de qua­dre. Jatahy el retrans­met alhora que s'intu­eix en una cam­bra il·lumi­nada al fons. Vol mos­trar el paper de sub­missió de la dona, fins lla­vors, pro­vo­ca­dora de la situ­ació. Vol que es doni per certa. Si Cas­te­llucci a Pur­ga­tori obli­gava que el públic ima­ginés l'abús del pare al fill (només indi­cat per uns crits), Jatahy aposta per l'evidència. També és una escena dura que tras­balsa. Els per­so­nat­ges, a par­tir de lla­vors, viuen ata­cant l'altre i ferint-lo amb les cul­pes del pas­sat. Chris­ti­ane Jatahy, tot i això, es resis­teix a per­me­tre una sor­tida als actors, mal­grat que els per­so­nat­ges hagin per­dut la dig­ni­tat.

Julia
Directora: Christiane Jatahy
Intèrprets: Julia Bernat i Rodrigo dos Santos
Dissabte, 12 d'octubre El Canal


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.