Art

port franc

montse frisach

Un viatge poètic per antigues vies de tren

El projecte d'art contemporani Changing Tracks, d'abast europeu, transformarà a la primavera antics trams ferroviaris de Girona, Olot i Tortosa en espais artístics

L'exposició es farà també a Irlanda i a la Gran Bretanya

L'art contemporani s'expandeix en l'espai, més enllà de les parets de museus i galeries. Aquest és el cas del Changing Tracks, un estimulant projecte que transformarà antics trams ferroviaris en espais artístics en una exposició d'abast europeu, que s'inaugurarà simultàniament a Girona, Olot i Tortosa al mes de maig, i posteriorment al comtat de Mayo, a Irlanda, i al comtat de Northamptonshire, al Regne Unit. Van ser els anglesos, en una àrea a una hora al nord de Londres que el govern local vol dinamitzar, els qui van tenir la idea de recuperar la memòria d'un antiga via de tren transformant l'espai a través de l'art. El comtat de Northamptonshire va buscar altres socis europeus per amortitzar millor el projecte, i així és com s'hi van sumar els irlandesos i els catalans. La xarxa Transversal, que agrupa les regidories de Cultura de tretze poblacions catalanes, és qui organitza l'exposició a Catalunya. Segons la coordinadora del projecte de Transversal, Núria Pascal, Changing Tracks pretén trencar les barreres d'exposició tradicionals portant l'art a un espai públic poc convencional com són les vies verdes. No cal dir, a més, que el projecte al·ludeix també, de manera poètica, a la memòria i al patrimoni del que antigament havien estat vies ferroviàries.

La triple exposició s'iniciarà precisament a Catalunya, amb una inauguració conjunta a Girona, Olot i Tortosa. Serà precisament al pont de ferro del ferrocarril, de 230 metres de llargada, al seu pas per la capital del Baix Ebre, on exposarà l'arquitecte olotí Xevi Bayona, especialista en instal·lacions efímeres. Sota el nom d'Ombres de memòria, Bayona ha ideat una obra, basada en jocs de llums i ombres, que utilitzarà material retroprojectat en el pont. Bayona, que no vol donar moltes més pistes sobre com serà la seva obra per mantenir la sorpresa, explica que la seva instal·lació “vol recuperar l'empremta del pas del tren” a través dels contrallums que es crearan dins del pont. L'arquitecte català és l'únic dels tres creadors que participen en el projecte que ha decidit canviar de manera substancial la seva instal·lació a cadascun dels espais on s'exposarà. A Anglaterra jugarà amb unes vies col·locades verticalment, mentre que a Irlanda serà un vagó de tren el que s'exposarà de forma vertical. “Hi ha també una referència a la velocitat del tren i també a com la natura ha guanyat la màquina en aquestes vies ferroviàries transformades en vies verdes”, hi afegeix Bayona.

A Girona s'ha triat un tram del carril bici on l'artista anglès Noah Rose construirà el que anomena Museu dels Esdeveniments Interconnectats. Rose instal·larà una sèrie de “gabinets d'esdeveniments”, una mena de petites galeries escultòriques, que se situaran a una certa distància les unes de les altres i que guardaran objectes a dins. Segons Noah Rose, que ja ha exposat projectes en espais oberts en més de 80 poblacions europees, aquests objectes es presentaran més com a esdeveniments que no pas com a objectes estàtics.

L'artista irlandesa Aideen Barry transformarà en espai d'exposició de videoart el tram del carril bici que va des de les Fonts de Sant Roc fins a les Preses, per l'antic traçat del carrilet d'Olot. Barry ha ideat una narració, inspirada en el manual victorià Hints for lady travellers (Consells per a senyores viatgeres), que es desenvoluparà en 30 obres de vídeo en format stop-motion, que s'aniran projectant al llarg de tot el recorregut. L'espectador podrà intervenir en certa manera en el viatge de la protagonista de la història.

L'exposició a tres bandes a Catalunya tindrà lloc durant la primavera i l'estiu i després viatjarà a Irlanda i la Gran Bretanya, sempre amb els mateixos artistes.

Xarxa
Changing Tracks és un projecte descentralitzador que posa en relleu el paisatge i la memòria. S'ha de remarcar, a més, el caràcter europeu del projecte, amb el finançament del Programa Cultura de la UE, a més dels comtats locals i la xarxa Transversal. A Catalunya també hi ha col·laborat la Generalitat.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.