Estrena
Bernat Salvà
Intel·ligència artificial, emocions humanes
Sitges ha convocat els darrers anys dos cineastes gal·lesos amb coses en comú: Gareth Edwards (Monsters, 2010) i Caradog W. James, (The machine, 2013). L'atzar ha fet que estrenin a les nostres pantalles amb sis dies de diferència: avui arriba The machine, film de ciència-ficció independent amb ecos de Blade Runner, i dijous que ve s'estrena Godzilla, la posada de llarg de Gareth Edwards amb una superproducció. “Gal·les és un país molt plujós, potser per això tendim a fer pel·lícules de ciència-ficció pessimistes”, bromejava Caradog W. James a Sitges, en una entrevista a El Punt Avui.
The machine relata la història d'un científic que treballa en la creació d'un ésser mig robot i mig humà. El govern britànic el vol utilitzar amb finalitats bèl·liques, per prendre avantatge en la nova guerra freda que es viu en un futur no gaire llunyà, en una pel·lícula que també s'inspira en Frankenstein, Robocop, Terminator, Soldado universal... “Com a cineasta, tinc moltes influències –diu Caradog W. James–. M'agraden en particular Ridley Scott i John Carpenter, però no vaig voler fer una pel·lícula sobre altres pel·lícules de ciència-ficció, sinó sobre el món real. Vaig fer moltes entrevistes sobre robòtica, intel·ligència artificial, sobre projectes del govern britànic de màquines intel·ligents.”
El director gal·lès no es preocupa gaire pels avenços de la ciència: “Sóc molt optimista pel que fa a la tecnologia, només em preocupa quan s'utilitza al servei de la guerra. D'això parla la meva pel·lícula, de com la utilitzes, amb quines intencions.” Un interrogant que pren nous significats amb els avenços científics: “És una qüestió de temps, potser de 100 o 200 anys, que les màquines també tinguin sentiments. l el que em preguntava en escriure el guió era si tractarem igual les màquines amb sentiments, com els pot afectar el fet que les tractis com una màquina de guerra, com una arma.” La deshumanització de les persones i la humanització dels robots pot portar a situacions paradoxals, com la que reflecteix The machine: “El robot de la meva pel·lícula és molt innocent, és el personatge més humà de la pel·lícula.”
La pel·lícula només ha costat un milió de dòlars, tot i que té molts efectes especials i escenes d'acció. El director espera, en el futur, poder treballar amb més mitjans, com el seu col·lega Gareth Edwards: “M'agrada l'acció i l'èpica, però també el cinema amb grans idees. Per això m'agrada la ciència-ficció, sovint combina molt bé l'entreteniment amb dir coses interessants.”